Gå til innhold

trenger linux som nødalternativ! div

Anbefalte innlegg

en kamerat har heelt føkka pc nå, og må formatere, men elkjøp somla bort cden hans så han skal satse på linux midler tideg, hvilken linux bør han velge? hverken jeg eller han har brukt det før...

og, når vi skal innstallere linux, er det bare å putte inn cd'en og boote med den og velge format, eller ettelerannet, nesten som i windows?

EDIT det haster ikke mer

Endret av norma_saw
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hei. har han mye rart som han skal ta vare på, på den disken? hvis ja så kan du bruke et program som heter Partition Magic og konvertere den partisjonen/partisjonene til ext3 slik at de blir Linux partisjoner. jeg er ikke helt sikker på om dette kan gjøres uten at du trenger å formatere dem først. jeg har ikke prøvd det selv.

Lenke til kommentar
det jeg lurte på hvar om det var store avvik fra innstallasjons guiden...

I installasjonen: veldig få, men til daglig bruk kan det være noen forskjeller som gjør det vanskelig å bruke guider for 4.10 (Warty) i Hoary. Men hvilke guider er det du tenker på, de fleste er da blitt oppdatert..?

Lenke til kommentar

Kan vel ikkje brenne ISO-filer med den uansett. ISO-filer skal ein brenne som eit image, ikkje berre legge ISO-fila på ein data-CD.

Veit ikkje om nokon gratis brenneprogram til Windows, finst det gratis programvare til Windows då? :) Neidå, det finst, garantert. Spør i Programvare-forumet, om eit gratis program som kan brenne ISO-filer som image.

Lenke til kommentar
ah, der så jeg det sto at den var oppdatert... glem det. vet noen om et gratis enkelt lite brenne program jeg ken brenne det ut med?  windows sinn innebygde er tungvinn fordi man må kopiere filene først,

En iso er en avbilding av en cd (en cd i en fil, på en måte), og du må brenne den slik at du får en cd som er lik originalen. Det funker selvfølgelig ikke å bare legge iso-fila som en fil på cd-en.

Det noen tror er at det går å pakke ut filene fra iso-fila, og bare legge dem inn på cd-en, men det funker heller ikke.

Oppstartskoden (som gjør at du kan starte opp rett fra cd) ligger i en spesiell seksjon av iso-fila, og når du pakker filene ut fra iso-fila så følger ikke den med, derfor vil du ikke kunne starte opp fra en cd brent på den måten.

Endret av zyp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...