Gå til innhold

Kjøp av kontorpc til foreldre (4-6000)

Anbefalte innlegg

Jeg har fått i oppdrag å byggen en kontorpc/hjemmepc til mine foreldre. Den skal hovedsakelig brukes til internett, jobbing, e-mail, officeapplikasjoner, bildebehandling - ikke noe spilling!

Det er viktig for dem å kunne ha muligheten til å oppgradere pc'en etterhvert. Samtidig er det viktig at pc'en er stillegående. De har skjerm, windows, mus og tastatur fra en tidligere pc. Pluss jeg har et Nexus Breeze 400 kabinett (400w psu inkludert) som jeg tenker selge til dem (deilig å bli kvitt det jeg ikke vil ha :D). De ønsker helst å bruke så lite som mulig (helst rundt 4000), men jeg regner med at de er villige til å strekke seg litt lengre dersom de kan få god value for money (kanskje 6000)!

Jeg har satt opp to forskjellige oppsett. Det ene som jeg mener er fremtidrettet og fornuftig, det andre som er rimeligere men ikke så oppgraderbart.

Det rimelige:

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=17258

Det fornuftige:

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=17249

Siden jeg er litt ny, både på forumet, og med bygging av pc'er generelt, lurte jeg på om jeg hadde gjort noen generaltabber i konfigurasjonen? Passer delene sammen eller er det noen andre deler som jeg bør benytte meg av? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alternativ 2 er bra men ikke finn på å kjøpe det asus skjermkortet! Har prøvd det og det var så mye støy i bildet, og det var det også når et slikt ble testet på hw.no. Feilvarer er det. 6200TC er bra nok, men finn et annet merke.

Edit, mente ikke det med navn alt. 2 nei, men det "fornuftige" :)

Endret av th-3
Lenke til kommentar

Var støy bare på den vanlige utgangen ja. Hadde ett annet problem også når jeg brukte asus-kortet, skjermen svartna i ca 1 sekund når jeg høyreklikka AVI-filer, det ble spora til en Xvid-codec (VFW) da, men det var iallfall ikke slik med andre skjermkort og samme xvid-codec.

Har ikke testa noen andre 6200TC kort men de er sikkert bedre :)

Lenke til kommentar

Godt HK for socket 939

Hvorfor ikke bare benytte dette hovedkortet, har integrert grafikk som yter omtrent som x300 - 9200

ikke ei vifte på det, enkelt å oppgradere med pci-e grafikkort dersom mer grafikkraft trengs, og 4 s-ata kontakter skulle gi nok utbyggingsmulighter for hdd

Benytter samme hk i min stue pc, er godt fornøyd og bygget 3 andre maskiner basert på det hovedkortet, ingen klager så langt.

Ellers synes jeg det ser bra ut, vet ikke hvor mye den strømforsyninga i kabinettet su skal selge dem støyer, er den meget stillegående så bytt ut boxed kjøleren med

Artic Cooling Silencer Ultra TC - Den er ikke hørbar på en 3000 + går på 1000 - 1200 rpm, billigst hos databutikken.com med kr 101,-

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Ja siden de ikke skal spille så er integrert grafikk brukbart men... Sammenlign litt selv kanskje: http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2427&p=2

Har prøvd Intel 900 integrert grafikk, bra billedkvalitet og slikt, ikke problemer med Sim city osv. Ati xpress 200 yter bedre enn Intel 900/950, men ganske beskjedne forskjeller. Problem: ikke DVI utgang (forstår det slik at gamlingene dine har DVI-skjerm)

I tilfelle integert grafikk ville jeg også tatt en prosessor med mer "office-PC" egenskaper, dvs P4 med hyperthreading. HK med s775 3.0GHz P4 hos netshop blir under 2500kr hos netshop, og kan senere oppgarderes med PCIe skjermkort. Legg til noen kr så får man hovedkort (954G chipset) som også kan oppgraderes med dualcore. Man kan si hva man vil om intels ytelse men hyperthreading er deilig å jobbe med, det føles som en MYE kraftigere CPU.

Lenke til kommentar

Jeg likte det MSI RS480M2-hovedkortet, stille og gode oppgraderingsmuligheter. Er det ikke noe problem å sette inn et pci-e grafikkort senere hvis det er behov for det? Går bare inn i BIOS og endrer noen settinger der?

Men et dumt spørsmål kanskje; Jeg så det var micro-ATX, Nexus Breeze kabinettet er ganske stort, tror dere at det passer?

Lenke til kommentar

passer som bare det i alle kabinett som følger ATX standarden. Skal du senener ha pci-e skjermkort er det jo bare å plugge et i

Spiller selv endel CC general og battelfield 1942, går helt greit det, selfølgelig ikke på maks, men til mitt bruk helt ok, har kun spilst ca 5000 runder CC general med det integrerte grafikkortet :whistle:

Men nå leter jeg etter et nytt favorittspill, så da må jeg kanskje slenge itt et vifteløst skjermkort av et eller annet merke.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Så hvis jeg skal ha DVI-utgang, så må jeg kjøpe et separat skjermkort? hmmm?

Er det da et "dårlig" (les dumt) kjøp å kjøpe det MSI RS480M2-kortet for så samtidig å kjøpe et 6200tc? Siden jeg da ikke bruker det integrerte skjermkortet, burde jeg da tenke på et annet hk (kanskje MSI K8N NEI4)?

Lenke til kommentar

Skal du ha DVI så er det vel like greit med et vanlig ATX hovedkort i samme prisklasse.

Men uten å være noen skjermguru, så har de fleste skjermer som har DVI også vanlig VGA kabel.

Og hvor stor den faktiske skjermbildeforbedringen blir, ja si det - Det vil vel variere fra skjerm til skjerm, kunne i allefall ikke se forskjell på en eizo 550 om den var koblet til DVI eller vga utgangen på et 6600 GT kort.

og det hovekortet brukte jeg på siste maskinene som jeg leverte ut sammen med en Benq FP937s tilkoblet vanlig vga ikke dvi.

Helt utmerket bilde, ps den maskinen var bygget til eksakt samme bruk som det dine foreldre skal ha.

Personlig syns jeg at m-ATX er en utmerket formfaktor, altforlite utvalg av de.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

M-ATX høres supert ut for en stuepc (lite støy, størrelse, pris). Men dette er en kontorpc, så plass er ikke noe problem - det taler vel for en løsning basert på ATX (flere oppgraderingsmuligheter, flere alternativer, flere sloter ol.)? Hvis fossilene synes pc'en bråker for mye med den boxed viften, så hiver jeg innen zalman el.!!!

Da er det bel mye som taler for det fornuftige alternativet (https://prisguiden.no/vis_handlevogn.php?waggon_id=17249. ). Har noen noen synspunkter på det oppsettet?

Lenke til kommentar

Kontorpc en min er bygget på dette Hovedkortet, med 1 PCI plass mini-itx

Duger flott til enkel bildebehandling , office, surfing, sjekking av mail , regnskap osv.

Men har de behov for 5 PCI istedet for 3 PCI så må det nok ATX til :p

Men det værste vi kontorotter vet er pc støy - TRO MEG PÅ DET !

Men det er et ok utvalg av vifteløse skjermkort i budsjettklassen. Og da finner du ok hovedkort rimeligere i ATX for soket 939.

f.eks. dette

litt morsomet er jo at det at du også får det det med xpress 200 grafikk for bare 100 kr mer, er jo gitt for penga.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...