Gå til innhold

Import av PC fra utlandet

Anbefalte innlegg

Jeg skal til USA om kun fire dager, og jeg har bestilt en PC som jeg skal hente der. På vei hjem igjen virker det som jeg må betale toll. Jeg ser at man kan ha med seg varer med en verdi på inntil 6000 NOK, og maskinen jeg har kjøpt overskrider dette beløpet med glans.

Må jeg da betale toll for PCen? Den kostet ca. 10 000 NOK, betyr det at tollavgiften kommer på ca. 2500 kr?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

MEd mindre du kommer tuslende gjennom tollen med en emballasjen rundt og fakturaen klistret på utsiden, så tror jeg ikke dette vil by på noe særlig problem. Jeg regner da med at du har bestilt en bærbar. Dog, det er en liten etisk betenklighet ved dette, da det med rette vil kunne kalles smugling. Da er det opp til deg hvor mye du stoler på at politikerne vil bruke de pengene du eventuelt vil betale på en fornuftig og hensiktsmessig måte..... :tease:

Og en eller annen moderator burde sette opp en sticky med hva som er forskjell på toll og merverdiavgift :yes:

Endret av gwh
Lenke til kommentar
Må jeg da betale toll for PCen? Den kostet ca. 10 000 NOK, betyr det at tollavgiften kommer på ca. 2500 kr?

Det er vel ikke toll på den men MVA som er på 25%.

Ja, det var vel det jeg mente, så da må jeg betale ca. 2500?

Med mindre du kommer tuslende gjennom tollen med en emballasjen rundt og fakturaen klistret på utsiden, så tror jeg ikke dette vil by på noe særlig problem. Jeg regner da med at du har bestilt en bærbar. Dog, det er en liten etisk betenklighet ved dette, da det med rette vil kunne kalles smugling. Da er det opp til deg hvor mye du stoler på at politikerne vil bruke de pengene du eventuelt vil betale på en fornuftig og hensiktsmessig måte.....

Du tar faktisk litt feil - jeg har bestilt en stasjonær :roll: Faren min (som er veldig imot dette kjøpet, må jeg si) har sagt at det er "ulovlig" å smulge den gjennom tollen. Hmm, han går ikke akkurat gjennom rød sone når han har vært på ferie han heller. Dessuten la han til at jeg kan bli anmeldt og greier, så jeg er litt usikker...

Endret av Wolf22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...