OnetroM Skrevet 18. juli 2005 Del Skrevet 18. juli 2005 (endret) HK: MSI K7N2-L RAM: 2 x 256MB + 1 x 512MB (billig no-name greier) Har sett enkelte innlegg i forumet hvor folk nevner at plassering av RAM kan ha noe å si for ytelsen, uten at jeg har funnet ut noe mer om saken. Er det forskjell på slottene mht hvilken brikke som skal stå hvor hvis man har varierende størrelser og hastigheter? Jeg har plassert mine etter følgende mønster: 256MB i slot 1 & 3 og 512MB i slot2. (mener man måtte bruke 1 og 3 v/dual-channel). HK responderer med at det kjøres dual-channel, men det må jo bli hindret av den store brikken som står alene. Er det andre konfigurasjoner som er mer fornuftig? Jeg vurderer å bytte til 2x1024 + beholde 512 brikken, bør det da evt stå som idag med 512 i slot2? Endret 18. juli 2005 av Mozze Lenke til kommentar
VegardStr Skrevet 18. juli 2005 Del Skrevet 18. juli 2005 hvor mange slotter har du? Lenke til kommentar
OnetroM Skrevet 18. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2005 Tre -3- slotter har jeg. Lenke til kommentar
Bob Ibsen Skrevet 18. juli 2005 Del Skrevet 18. juli 2005 (endret) Hovedkortet ditt har nForce2 Ultra400 SPP nordside, og denne gir mulighet for balansert dual channel hvis du setter brikkene opp på følgende måte: De to minste brikkene skal stå i slotene som er nærmest hverandre, og den største brikken i den sloten som står alene. Dette vil bli det samme som å bruke to like store brikker på hver kanal - altså en perfekt løsning. Brikkenes plassering har kanskje ikke så stor betydning i den forstand at dual channel på nForce2 har en høyst marginal effekt på ytelsen. Det er fordi bindeleddet mellom CPU og minne, uansette bare er halvparten av minnekontrollerens tesoretiske båndbredde i dual channel. Med to like store brikker får man dual channel både ved å kombinere slot 1 og 3, eller slot 2 og 3 Endret 18. juli 2005 av Bob Ibsen Lenke til kommentar
OnetroM Skrevet 20. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2005 Jeg mener også å ha sett at dual-channel på nForce2 bare var noe tull i forhold til hva potensialet er. Det vil vel også si at det ikke har allverden å si hvordan brikkene står.. Jeg tenkte å oppgradere litt og for å slippe å hive så mye brikker er det kanskje like greit å bare kjøpe én brikke a 1024MB og bytte med den ene på 256MB så jeg totalt får 1768MB fordelt på 256BM, 512MB og 1024MB. Har det noe da og si hvordan konfigurasjonen blir hvis alle brikkene uansett er forskjellige? Lenke til kommentar
Bob Ibsen Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 Jeg tenkte å oppgradere litt og for å slippe å hive så mye brikker er det kanskje like greit å bare kjøpe én brikke a 1024MB og bytte med den ene på 256MB så jeg totalt får 1768MB fordelt på 256BM, 512MB og 1024MB. Har det noe da og si hvordan konfigurasjonen blir hvis alle brikkene uansett er forskjellige? Det å bruke så mye minne på nForce2-kort, vil neppe bli stabilt - ihvertfall uten en modifisert BIOS. På nyere plattformer man kan i større grad tilpasse timingene etter minnemengden (særlig relevant er da command rate), men ikke på nForce2. Hvis et nForce2-kort med original BIOS skulle kjøre stabilt med 1768 MB RAM ville jeg nesten kalle det en verdenssensasjon. Å kombinere brikker av forskjellig størrelse medfører ingen store problemer i utgangspunktet, men kommer man over en viss totalmengde (man kan faktisk slite med 1GB) møter man veggen. Uansett, den største brikken bør alltid stå i den frittstående sloten, fordi denne alene vil utgjøre den ene kanalen. Lenke til kommentar
OnetroM Skrevet 21. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2005 (endret) Hmm, fra å glede seg til evt masse ram har jeg nå blitt en lett nevrotisk fyr med angst-tendenser.. Ikke blir det bedre at jeg har MSI heller.. Så det du egentlig sier, bob, er at jeg i praksis har nådd toppen av hva mitt Hk kan klare? Holder det å oppdatere BIOS eller må jeg gjøre noe mere drastisk for at den ikke skal gå under 'original BIOS'? Hvis jeg først skal kline til med mer ram bør jeg da kanskje kjøpe 2x512MB med like timings som min 512MB for å safe mest mulig, eller er det det bare flaks om det fungere uansett.. Så mye for lovnadene om at HK støtter 3GB Blir for dumt å kjøpe nytt socketA HK med AGP og IDE også.. *edit* Nå koster faktisk et ABIT HK (VIA KT600) med AGP og IDE (+SATA) kun 300 spenn, men så er det ikke dermed sikkert dette brikkesettet er så forbanna mye bedre. Enda mer forbannet må jeg være som kjøpte IDE disk(og AGP X800XT..) for tre uker siden hvis jeg plutselig skal på med SATA i hus.. Tror jeg foretrekker å beholde det jeg har intill videre, og heller tyne ut det lille som er å tyne. Hvor ustabilt kan det egentlig bli? Type blåskjerm og klikk? Endret 21. juli 2005 av Mozze Lenke til kommentar
Bob Ibsen Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 (endret) Dette dreier seg altså om den mye omtalte BIOS-innstillingen Command Rate eller Command Per Clock, som avgjør hvor lang tid minnekontrolleren har på å kode adresseinformasjonen til CPU-forespørsler. Jo mer minne, jo flere adresser er det å velge i, dermed blir denne prosessen mer krevende. På AMD64 var det med mengden og stabilitet/ytelse ganske dårlig en god stund - først med de ganske nye Venice-utgavene klarer man å kjøre 2GB på full hastighet - og selv på disse systemene må man da slakke opp command rate. Denne funksjonen kan ikke justeres i noen offisielle nForce2-BIOSer, av en eller annen veldig merkelig grunn. Dette er kanskje den aller viktigste minneinnstillingen overhodet Det eneste håpet du har, er egentlig å prøve en modifisert BIOS, men det spørs hvor mange du finner da disse typisk dukker opp til populære overklokkekort. Og selv på disse modifiserte BIOSene er command raten låst, slik at skal man skifte fra standardinnstillingen 1T til den mer stabile 2T, må man flashe inn ny BIOS - man kan ikke skifte mellom 1T og 2T på noen annen måte på nForce2. 1 GB med moderat FSB-overklokk går som regel greit for erfarne overklokkere med en veloverveid komponentsammensetning. Med 2T tror jeg at man kan klare 2GB stabile - men neppe med samme innstillinger som med 1GB. NF7-S 2.0 er et glimrende eksempel på et hovedkort med utallige modifiserte BIOSer tilgjengelig - det anbefaler jeg sterkt! Fås demobrukt for noen hundrelapper hos komplett. Men du kan jo først lete litt etter BIOSer til kortet du har, da Endret 21. juli 2005 av Bob Ibsen Lenke til kommentar
OnetroM Skrevet 22. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2005 Nå drar jeg på ferie, men jeg kommer til å kline til med et sett 2x1024MB brikker etterhvt. Jeg blir nødt til å teste ut dette. Det står at det skal funke med 3GB og hvis det ikke går så skal jeg ha et produkt som gjør det. Mulig den diskusjonen ikke ender i mitt favør men det er verdt et forsøk I værste fall blir det nytt HK til 300-400kr.. Takk for hjelpen Bob. Mulig jeg spør og graver litt igjen når ting går på tverke over ferien. Kanskje det blir en verdenssensasjon.. Lenke til kommentar
Bob Ibsen Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Det står at det skal funke med 3GB og hvis det ikke går så skal jeg ha et produkt som gjør det. Takk for hjelpen Bob. Mulig jeg spør og graver litt igjen når ting går på tverke over ferien. Kanskje det blir en verdenssensasjon.. Med 3GB blir det divider uansett, noe som både hemmer ytelsen og stabiliteten mye. Det står også i manualen til NF7 at man får inntil 6,4GB båndbredde Som sagt, 2GB er ikke umulig hvis du klarer å skaffe den rette BIOSen, og et slikt kjøp kan uansett være greit med tanke på senere oppgraderinger. Jeg kan jo nevne at jeg nettopp har eksperimentert mye med mitt Venice/nForce3-system. Idag prøvde jeg 4x512MB, og jeg måtte redusere klokkefrekvensen med vel 30 MHz, pluss at command rate naturlig nok måtte være 2T... Men lykke til, det sies at ingenting er umulig Lenke til kommentar
OnetroM Skrevet 25. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2005 Tok litt tid, men nå har jeg bestillt 2x1GB moduler. Funker det ikke så får jeg bare sende i retur. Tviler ikke på hva du sier Ibsen, men jeg får i alle fall gi det et ærlig forsøk. Tror neppe jeg klarer å kombinere de 2Gb med noe av det jeg har fra før, men det får så være. Har ikke turt å flashe biosen med noen hjemmetweaka greier, det er det eneste jeg har funnet så langt. Fant også ut at hadde jeg oppgradert biosen kunne jeg satt med en klart bedre CPU, men nok om det.. Dessuten får man såpass billige HK som klarer alt dette her at jeg skjønner nesten ikke vitsen med å holde på med dette. 2GB skal inn torsdag eller fredag, mere info følger. Kanskje vi har en sensasjon på gang. Men grunnen til innlegget var mest: Hva kan jeg bruke for å sjekke om ytelsen på ramen blir dårligere/bedre? Lenke til kommentar
OnetroM Skrevet 27. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2005 Idag fikk jeg brikkene i hus og testet uten noen av de gamle. Det funka. Dytta også inn den gamle 512MB brikken og det også funka. Har spilt litt BF2 osv uten noe problemer, bare kortere lastetider osv. Kan ikke helt skjønne hva som skulle være så problematisk med 2,5GB på et nForce2 HK.. Jeg glemte imidlertid å sjekke de gamle timingsne, nå er de i alle fall: 2,5-3-3-7 med Geil 2.0GB (2x1.0GB) DDR PC3200 400MHz CL3 Hvilke problemer kan jeg egentlig forvente å få med dette oppsettet? Mulig frekvenser eller timings blir satt ned i forhold til f.eks 1Gb jeg hadde tidligere, men blir ikke den totale opplevelsen bedret til tross for det? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå