Gå til innhold

R520 blir dual-slot

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ja September ble for lenge å vente. Derfor sitter det nå ett 7800GTX kort i min PC. Spiller Counter Strike: Source i 1600x1200 med 4X AA og har ikke sett fps under 40 enda. Ligger på over 100 fps ofte faktisk :cool:

Høres fett ut, men ser egntlig ikkje poenget med å spille spill, ihvertfall ikkje CSS i den oppløsningen :tease: Men for faen, det er ett fritt land :thumbup: Og det kortet er fett!

Lenke til kommentar
Ser ut til at R520 blir ATIs svar på 5800FX  :whistle: Forsinket og ikke konkurransedyktig uten at den pushes forbi hva som er fornuftig. Det neste året kan bli koselig for nVidia.

Det skal mye til for at R520 skal bli en like stor fiasko som FX5800. En 24 pipeline bumped R4xx ville vært nokså konkuransedyktig mot 7800GTX.

Det er på alle måter en fordel at vi ikke har den samme produsenten på førsteplass hele tiden, det skjerper jo konkuransen. Men R520 er vel veldig lik R500, så det ligger nok en tidlig nestegenerasjon på testbenken deres også. De ble vel helst tatt litt på sengen av nVidia, og må prøve å holde koken oppe litt imens de også.

Xenos (Xbox360 GPU'en) har blitt referert til som R500, noe som har ingenting eller veldig lite å gjøre med R520. Neste generasjon er nok langt unna siden det ikke vil komme før eller tett opp til lanseringen av WGF2.0 og longhorn.

Eg synest ikkje dette ser bra ut for ATI i det hele tatt eg.

Det ryktes jo at nVidia har tatt høyde for å klokke 7800 Ultra så høyt som 800Mhz om nødvendig. Folk har jo allerede klart å overklokke GTX til 800Mhz. Dersom ATI må tyne R520 så mye for i det hele tatt å slå GTX, så tror eg nVidia kommer til å gruse R520 fullstendig med 7800 Ultra  :tease:

Et ganske usannsynlig rykte. Jeg ser heller ikke relevansen til dette med at noen har klart å klokke G70 til 770Mhz (810Mhz geometry clock) med ekstrem kjøling (-87c).

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
Jeg ser heller ikke relevansen til dette med at noen har klart å klokke G70 til 770Mhz (810Mhz geometry clock) med ekstrem kjøling (-83c).

Det sier noe om hvor mye nvidia har å gå på, kan brikker overklokkes mye er det ofte et tegn på at produsenten ,om nødvendig, relativt lett kan lansere kraftigere varianter.

AtW

Lenke til kommentar

Vi får håpe på at ATI utsetter lanseringen kun for å få et større forsprang på nVidia enn at de må utsette det fordi det rett og slett er for dårlig ytelse i forhold til nVidias GPUer.

Og et spørsmål: Hvordan passer Dual Slot-kort inn i SFF-pc'er (f.eks. Shuttle)? Vil det aldri i verden gå, eller er det "god" plass til et dual slot-kort i disse?

Jeg tenker nemlig på å anskaffe en SFF-pc en gang i fremtiden og da har jo dette litt betydning for skjermkortvalg..

Off-topic:

Det ble prata på DI-rør her.. noen som kan si meg diverse ting om dette, f.eks. hvor mye strøm krever de, hvordan skal de brukes (er det bare et rør som funker som et slags kjøleelement som du kan feste hvor som helst i PCen eller er det kjøleblokker som må monteres på skjermkort/CPU/hvornåenndetgåranåhade..?), og sist men ikke minst.. hvor kan man kjøpe sånne?

Må bare nevne at jeg aldri har hørt om "DI-rør" før jeg leste det for.. 5 minutter siden. :p

Lenke til kommentar
Jeg ser heller ikke relevansen til dette med at noen har klart å klokke G70 til 770Mhz (810Mhz geometry clock) med ekstrem kjøling (-83c).

Det sier noe om hvor mye nvidia har å gå på, kan brikker overklokkes mye er det ofte et tegn på at produsenten ,om nødvendig, relativt lett kan lansere kraftigere varianter.

AtW

Igjen, dette var på -87c. Ikke akkurat standard luftkjøling. R480 har kommet opp i 900Mhz om jeg ikke husker feil, det betyr ikke at ATi vil eller kan lansere en modell som kjører på 900Mhz.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
Vi får håpe på at ATI utsetter lanseringen kun for å få et større forsprang på nVidia enn at de må utsette det fordi det rett og slett er for dårlig ytelse i forhold til nVidias GPUer.

Og et spørsmål: Hvordan passer Dual Slot-kort inn i SFF-pc'er (f.eks. Shuttle)? Vil det aldri i verden gå, eller er det "god" plass til et dual slot-kort i disse?

Jeg tenker nemlig på å anskaffe en SFF-pc en gang i fremtiden og da har jo dette litt betydning for skjermkortvalg..

Off-topic:

Det ble prata på DI-rør her.. noen som kan si meg diverse ting om dette, f.eks. hvor mye strøm krever de, hvordan skal de brukes (er det bare et rør som funker som et slags kjøleelement som du kan feste hvor som helst i PCen eller er det kjøleblokker som må monteres på skjermkort/CPU/hvornåenndetgåranåhade..?), og sist men ikke minst.. hvor kan man kjøpe sånne?

Må bare nevne at jeg aldri har hørt om "DI-rør" før jeg leste det for.. 5 minutter siden. :p

Allså jeg kjører Saphire X850XT PE i shuttle Sn25P går fint det.

Lenke til kommentar

AtW

Igjen, dette var på -87c. Ikke akkurat standard luftkjøling. R480 har kommet opp i 900Mhz om jeg ikke husker feil, det betyr ikke at ATi vil eller kan lansere en modell som kjører på 900Mhz.

Har jeg sagt nvidia kommer til å lansere noe på 800 mhz (eller ATI på 900 mhz)? Argumentet er like gyldig uasnett hvilken kjøling man bruker, om man kan klokke mye (i forhold til kjølingen), så er det ofte et tegn på at de har litt å gå på.

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Nvidia på sin side ligger på en kjernefrekvens på 430 MHz med sin nye GeForce 7800 GTX. Dermed får man nesten inntrykk av at ATI sliter litt med ytelsen på sin nye brikke, og må klokke denne maskimalt for å kunne kjempe mot Nvidia. GeForce 7800 GTX baserer seg igjen på en single-slot-løsning.
Eller, at de bare har gått inn for å KNUSE nVidia :green:

Ja, jeg tror heller det. Hvis ryktene om 32 pixel pipelines og over 600MHz stemmer så blir jeg svært overrasket om den ikke grisebanker Geforce 7800GTX.

GF7800GTX: 24 pipelines * 430MHz = 10,3 Gigapixel per sekund

R520: 32 pipelines * 600MHz = 19,1 Gigapixel per sekund (nesten dobbelt så mye)

Det var en (MistaPi?) som sa noe i en annen tråd om at GF7800GTX ikke hadde 24 ROP's men 16 slik at alle pipelinene vistnok ikke var like effektive som 24 ekte pixel pipeliner. Jeg skulle gjerne hatt litt mer forklaring på det og hva det har å si.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

En ting jeg lurer på. Hvor mange av dere med single-slot kort bruker faktisk å plassere et eller annet kort rett ved siden av skjermkortet? Jeg tar ikke sjansen på det i alle fall, viften skal vel ha et sted å suge luften fra?

Problemet nå er jo det at jeg har et hovedkort som hverken har s-ata, scsi, eller akseptabelt lydkort, slik at jeg er nødt å fylle den med tilleggskort.

Lenke til kommentar
En ting jeg lurer på. Hvor mange av dere med single-slot kort bruker faktisk å plassere et eller annet kort rett ved siden av skjermkortet? Jeg tar ikke sjansen på det i alle fall, viften skal vel ha et sted å suge luften fra?

Problemet nå er jo det at jeg har et hovedkort som hverken har s-ata, scsi, eller akseptabelt lydkort, slik at jeg er nødt å fylle den med tilleggskort.

kjøp deg et nytt hk :thumbup: kan få et ganske greit et for under lappen...

Lenke til kommentar
Har jeg sagt nvidia kommer til å lansere noe på 800 mhz (eller ATI på 900 mhz)? Argumentet er like gyldig uasnett hvilken kjøling man bruker, om man kan klokke mye (i forhold til kjølingen), så er det ofte et tegn på at de har litt å gå på.

AtW

Men poenget til Dragavon var vel siden noen har klart å klokke G70 til 800Mhz med ekstrem kjøling så er det mulig for nVidia å levere en modell som kjører på 800Mhz. Det er dette jeg ikke helt ser relevansen i. At dem kan lansere en modell med en del høyere klokkehastighet enn GTX er det liten tvil om, men 800Mhz er som sagt ganske usannsynlig.

Ja, jeg tror heller det. Hvis ryktene om 32 pixel pipelines og over 600MHz stemmer så blir jeg svært overrasket om den ikke grisebanker Geforce 7800GTX.

GF7800GTX: 24 pipelines * 430MHz  = 10,3 Gigapixel per sekund

R520: 32 pipelines * 600MHz  = 19,1 Gigapixel per sekund (nesten dobbelt så mye)

Det var en (MistaPi?) som sa noe i en annen tråd om at GF7800GTX ikke hadde 24 ROP's men 16 slik at alle pipelinene vistnok ikke var like effektive som 24 ekte pixel pipeliner. Jeg skulle gjerne hatt litt mer forklaring på det og hva det har å si.

En ROP eller Render OutPut utfører z operasjoner og enten skriver eller blender pixler til framebufferet (som ikke er kastet ut i z check'en), det er dermed antallet ROPs som bestemmer pixel fillraten. Siden G70 har 16 ROPs i likhet med NV40 vil den ha en pixel fillrate på 6.8GP/s (16 ROPs * 430Mhz).

Siden kortet sjelden skriver ut 16 pixler per klokke, og langt mindre 24 har det liten betydning på ytelsen at G70 har færre ROPs enn fragment pipelines. Ifølge nVidia taper dem bare ~5% ytelse på denne måten, mao en smart måte å spare transistorer på.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

En ting jeg lurer på, hvorfor må ati opp på 700 mhz? Det er helt normalt å lansere kort som er _litt_ bedre enn konkurransen, ikke dobbelt så bra.

Grunnen er ganske enkel den at da kan man lansere et kort som er 20% raskere, deretter et som er 40% raskere og deretter et som er 60% raskere. Dette får kjøperene av high-end kortene til å kjøpe 3 kort istedet for ett.

Derfor tviler jeg på at vi kommer til å se noe 32pipe 700 mhz kort, ytelseshoppet ville være idiotisk øknomisk... 32 pipes på 700 mhz henger også dårlig sammen med 256bit 1200 "mhz" minne.

Tenker vi kommer til å se 24 pipes og 700 mhz som yter ca likt med ett 550 mhz 7800 kort.

Lenke til kommentar
En ting jeg lurer på, hvorfor må ati opp på 700 mhz? Det er helt normalt å lansere kort som er _litt_ bedre enn konkurransen, ikke dobbelt så bra.

Mulig at det ikke går å lansere et saktere kort?

Mao vi ser muligens på en liten revolusjon fra Ati hvis spesifikasjonene stemmer, da mangler bare Ageia og vi har kraft i bøtter og spann for et par år fremover.

Edit : Dette var litt sarkastisk ment, regner med at de ordentlige spesifikasjonene på R520 kommer om en måneds tid, muligens medio august.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Det går alltid an å levere et saktere kort.

Ta f.eks de orginale Duron prosessorene, de ble lansert som 600, 650, 700 og 750 mhz. Jeg og kompiser kjøpte tre av dem (650, 700 og 750 orginalt). Med helt normal luftkjøling klokket de til: 1000, 900 og 900 mhz. Den 1000 mhz duronen er fortsatt en helt grei cpu og står i en pr nå lite brukt maskin.

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

16 pipelines på 700Mhz kanskje. Det er ikke bare antallet pipelines som er viktig, men også komposisjon av pipelinene. En arkitetkur med flere pipelines er ikke nødvendigvis raskere enn et arkitektur med færre pipelines, selv på samme klokkehastighet.

R520 er nok mer en teknologi/features bump for ATi enn en rå ytelse bump. Fra det jeg har hørt har ikke så mye tro på at ATi vil gå for flere pipelines, men heller mer effektive og feature-rich pipelines.

Jeg sier ikke at R520 med 16 pipes vil være like rask eller raskere som G70 klokke for klokke, det tror jeg ikke så mye på. Det kan også forklare hvorfor dem skulle sikte til en så høy klokkehastighet.

Lenke til kommentar

DI-rør, som i Tørris-rør. du fester røret til skjermkortet/cpu og fyller det med aceton(?), litt i bunn, og tørris.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...