idander Skrevet 30. juli 2002 Del Skrevet 30. juli 2002 Jeg har tenkt å installere Linux på nytt og valget mellom filsystemer har økt betraktelig siden sist. Man kan nå velge mellom ext2, ext3, ReiserFS, XFS, JSF, GFS osv. osv. Slik jeg har forstått det er mange av disse systemene journalførende uten at jeg vet hva det vil si for meg som bruker dette privat. Har noen erfaringer med forskjellige filsystem hadde det vært fint å høre litt pros og cons om dem. Jeg har selv tenkt på å bruke XFS, men det er bare fordi SGI har utviklet det :smile: mvh, Idar Lenke til kommentar
DanteUseless Skrevet 30. juli 2002 Del Skrevet 30. juli 2002 journalførende vil si at før endringer på disken gjøres skrives disse til en "tabell". Endringen gjøres så, og i etterkant fjernes endringen ifra "tabellen". Det medfører at hvis du eks plutselig får strømbrudd under endringen av innholdet på disken, kan maskinen sjekke hva som skulle bli gjort, har blitt gjort og hva som må gjøres. Hadde du ikke hatt denne muligheten ville alle endringer som skulle blitt gjort i etterkant av strømbruddet blitt tapt. Dette gir selvfølgelig litt overhead, men noe som er knapt merkbart med dagens kjappe systemer. Dette er om mulig noe av det beste som har skjedd privatpersoner som bruker non-journalførende filsystemer, da filsjekking av eks ext2 tar _urlang_ tid. (Og disse har gjerne litt mer ustabile systemer enn high-end-servere o.l.=) Hvilken av filsystemene som er "best" har jeg _ingen_ peiling på =) Har brukt reiserfs en god stund, med flere forskjellige resultater. Post gjerne url's du finner som typer på hva som egner seg best. -Dante Lenke til kommentar
idander Skrevet 30. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2002 Ja, jeg har prøvd å søke rundt, men det har bare funnet èn test som sammenligner systemene. Der var XFS best i hastighet, men forskjellene var små. Tenker det bare er å prøve seg frem med hva man liker best. Det er jo litt av morroa med linux. mvh, Idar Lenke til kommentar
TiaZzz Skrevet 30. juli 2002 Del Skrevet 30. juli 2002 Mitt tips er ext3. Selv kjører jeg ReiserFS nesten over alt, men ext3 er enklest å legge inn, samt bakoverkompatibelt med ext2. Ytelse og slikt sloss ext3/ReiserFS/XFS og noen andre om å være best på. Det kommer helt ann på hva du skal bruke partisjonen til. Tips; Knot med 'hdparm' for ytelse. Filsystem er ikke så farlig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå