Bassmus Skrevet 18. juli 2005 Del Skrevet 18. juli 2005 Hei. Skulle kjøpe meg en UATA harddisk-kabel nylig, og var innom en Expert-butikk. De hadde to typer, hhv. med to eller fem kontakter på kabelen. Jeg skjønner at to kontakter funker, selv om man ikke får utnyttet kontrolleren helt. Men hva er hensikten med fem kontakter på en UATA-kabel? Kontrolleren kan jo vitterlig bare styre to enheter, 'master' og 'slave'. Er de to andre til speiling/splicing via RAID eller noe sånt? Lenke til kommentar
hakrist Skrevet 18. juli 2005 Del Skrevet 18. juli 2005 (endret) Det er i teorien mulig (ifølge IDE-standarden) å kople 4 enheter (eller fler) til hver IDE-kanal. Jeg har aldri sett dette bli gjort i praksis, men det er nok derfor man får tak i slike kabler. Eneste forskjellen blir addresseringen fra software/drivere. Endret 18. juli 2005 av hakrist Lenke til kommentar
Morpheus- Skrevet 18. juli 2005 Del Skrevet 18. juli 2005 Det er 5 stk, 1 til hovedkort og 2 og 2 til master og slave, du kan velge hvem av dem 2 øverste (som regel annen farge fra dem 2 nederste) sånn at du lettere kan plassere harddisken din. Du kan ikke bruke alle 4, bare har litt flere valg med tanke på plassering... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. juli 2005 Del Skrevet 18. juli 2005 (endret) hakrist: Jeg har aldri hørt den teorien før og tror ikke så mye på den siden disker ikke kan skilles fra hverandre på andre måter enn slave og master. (maks to mulige ID'er per kabel = maks to disker per kabel) Det Bassmus så i butikken var neppe to ATA-kabler, men trolig en ATA-kabel (den med to uttak) og en SCSI-kabel. SCSI har hele 16 forskjellige ID-muligheter så det er faktisk mulig å finne SCSI-kabler med opp til 15 uttak. (kontrolleren selv tar også en ID). SCSI-kabler (50pin) ser til forveksling ut som ATA-kabler, bare at de er litt bredere og selges ofte med 5 uttak. Endret 18. juli 2005 av Simen1 Lenke til kommentar
hakrist Skrevet 18. juli 2005 Del Skrevet 18. juli 2005 hakrist: Jeg har aldri hørt den teorien før og tror ikke så mye på den siden disker ikke kan skilles fra hverandre på andre måter enn slave og master. (maks to mulige ID'er per kabel = maks to disker per kabel) Vel, i teorien er hver enhet på kabelen en separat system-enhet som bruker sine egne ressurser. Master/Slave funksjonen er en begrensning (les forenkling) som er satt av harddisk-produsentene. Hvis man derimot dropper denne form for addressering og istedet addresserer hver enhet med sin egen unike hex-adresse (omtrent som på scsi, bare mer fleksibelt), så er i teorien mulighetene med IDE ubregrenset. Gamle IDE-disker hadde ofte fler muligheter med tanke på addressering (drøssevis med jumpere). Jeg mener også å huske at moderne IBM-disker fortsatt kan bruke denne form for adressering, men jeg tviler på at det blir no særlig brukt i praksis. Lenke til kommentar
hakrist Skrevet 18. juli 2005 Del Skrevet 18. juli 2005 Det Bassmus så i butikken var neppe to ATA-kabler, men trolig en ATA-kabel (den med to uttak) og en SCSI-kabel. SCSI har hele 16 forskjellige ID-muligheter så det er faktisk mulig å finne SCSI-kabler med opp til 15 uttak. (kontrolleren selv tar også en ID). SCSI-kabler (50pin) ser til forveksling ut som ATA-kabler, bare at de er litt bredere og selges ofte med 5 uttak. Ja, den tanken slo meg oxo. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 18. juli 2005 Del Skrevet 18. juli 2005 Det er i teorien mulig (ifølge IDE-standarden) å kople 4 enheter (eller fler) til hver IDE-kanal. Kan du spesifisere dette litt nærmere? Slo opp på standarden, finner bare at den sier max 2 enheter: The standard defines a single Host or adaptor which connects to one [device 0] or two [device 1] devices in a daisy chained configuration. http://www.interfacebus.com/Design_Connector_IDE.html http://www.t13.org/ Lenke til kommentar
enden Skrevet 18. juli 2005 Del Skrevet 18. juli 2005 Det er vel bare èn pinne for å sende device-signal på, og da begrenser man seg selv til to disker. Eller er jeg helt på jordet? Lenke til kommentar
hakrist Skrevet 18. juli 2005 Del Skrevet 18. juli 2005 (endret) Ser at dette kan bli problem i et windows-miljø, men jeg ser også muligheten for å aksessere fler enn 2 enheter fra feks et dos/assembly miljø. Innefor hver av disse kanalene kan adressene aksesseres individuelt. Men, som sagt: Det kan hende at ide-standarden har blitt endret med årene. Trur ikke jeg skal grave meg alt for dypt inn i materien her, for nå begynner dte å skli utenfor mitt ekspertise-område . Dessuten så begynner det å bli en smule off-topic. Endret 18. juli 2005 av hakrist Lenke til kommentar
Campus Skrevet 18. juli 2005 Del Skrevet 18. juli 2005 Slo opp på standarden, finner bare at den sier max 2 enheter: The standard defines a single Host or adaptor which connects to one [device 0] or two [device 1] devices in a daisy chained configuration. http://www.interfacebus.com/Design_Connector_IDE.html Hvis du ser litt lenger ned på siden, så står det faktisk : ATA-2 (EIDE, or Fast ATA), [Obsolete] 16.6MBytes/sec, 8 or 16 bit data width, 40 pin data ribbon cable/connector. With a maximum of 4 devices on the bus. Using PIO Modes 0, 1, 2, 3, or 4. The ATA-2 specification was released in 1995. Det nevnes ikke fire enheter på noen av de andre variantene, så det kan jo være feiltrykk. Forøvrig har jeg en kabel med fire uttak på ved siden av meg, og det er _ikke_ scsi, men en 40 pinners ATA-kabel. Lenke til kommentar
Bassmus Skrevet 18. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2005 hakrist: Jeg har aldri hørt den teorien før og tror ikke så mye på den siden disker ikke kan skilles fra hverandre på andre måter enn slave og master. (maks to mulige ID'er per kabel = maks to disker per kabel) Det Bassmus så i butikken var neppe to ATA-kabler, men trolig en ATA-kabel (den med to uttak) og en SCSI-kabel. SCSI har hele 16 forskjellige ID-muligheter så det er faktisk mulig å finne SCSI-kabler med opp til 15 uttak. (kontrolleren selv tar også en ID). SCSI-kabler (50pin) ser til forveksling ut som ATA-kabler, bare at de er litt bredere og selges ofte med 5 uttak. Hehe.. Ingen fare for at jeg forvekslet den med en SCSI-kabel. Den hadde de 80 lederne som den skulle ha, og så stod det forøvrig 'UATA-kabel' på utsiden. Er vel som han andre sier at man skal ha litt valgmuligheter antar jeg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå