Gå til innhold

ATI Radeon X800VE AIW 256MB

stol

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det ikke like greit å kjøpe et dedikert tv-kort og et eller annet fillekort som utgang da? Det blir jo billigere også... Klart, du sparer jo en kortplass, og det kan jo være viktig... Men... Det finnes skjermkort som ikke har mer kjøling enn en kjøleribbe og det blir det jeg skal bruke i min HTPC... Eller... Media-PC... (tør ikke bruke navn med definisjoner...)

Jeg har prøvd mange forskjellige kombinasjoner nå, og ingen av dem har kunnet måle seg med mitt R9800AIW kort, men det blir varmt og vifta bråker noe helt vilt. Skulle akkurat til å bytte vifte med passivkjøling når jeg så ukens tilbud. Tenker jeg sparer den passive kjølingen til X800 kortet i stedet. :)

Jeg lyver litt nå, det beste bildet fikk jeg med Terratec Cinergy600 TV-Kort R9500 skjermkort og dScaler programvaren, men jeg ønsker litt mer mediecenter følelse og EPG så da forsvinner det alternativet.

Lenke til kommentar
Har de det? Har komplett og PCutstyr forandret på produktbeskrivelsen etter denne tråden kom igang? Med en gang jeg så VE etter X800 så skjønte jeg at det var noe uvanlig med dette kortet. At de oppgir at det er en X800XT kjerne på kortet forteller oss jo også noe om hvilke versjon shader som er tilgjengelig, de kan jo ikke like godt unnlate å oppgi hvilken kjerne som står på kortet heller?

X800XT er ikke navnet på noen kjerne. Navnet på kjernene vi prater om er R420 (AGP-versjonen) og R423 (PCIe-versjonen). Disse kjernene lages i flere utgaver ettersom hvor mange pipeliner som fungerer og hvilke hastigheter de egner seg for. Variasjonene kommer av tilfeldigheter i produksjoneprosessen som gjør at hver enkelt kjerne blir litt forskjellig.

Navnet X800XT er som sagt ikke et navn på en kjerne, men navn på en mestemt kjerne (R420/R423) med bestemte egenskaper, deriblandt 16 pipeliner og 500MHz kjernefrekvens.

Hvis kortet ikke har 16 pipeliner så kan de heller ikke halle det X800XT. De må gjerne benytte andre navn i X800-serien som f.eks Radeon X800 pro hvis det har 12 pipeliner og 475MHz, eller X800 hvis det har 12 pipeliner og 400MHz, X800SE hvis det har 8 pipeliner og 425MHz, eller finne på et nytt navn som f.eks Radeon X800VE hvis det har noe annet, noe de ikke gjør når de påstår at GPU'en er en X800XT. (Se spesifikasjonene til f.eks komplett)

Lenke til kommentar

Jeg sendte nettopp denne e-posten til Komplett:

Vedrørende ukens tilbud.

Jeg ser dere har ATI Radeon X800VE på ukens tilbud. I produktspesifikasjonene kan jeg lese følgende:

Enhetstype:  Grafikkadapter

Grensesnittype:    AGP 8x

Grafisk prosessor / leverandør:    ATI RADEON X800 XT

Stemmer dette? Er det virkelig et Radeon X800XT-kort, eller er spesifikasjonene annerledes? Håper på snarlig svar.

Link til kort: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=310883&view=detailed -

Med vennlig hilsen

Spent på hva dem svarer. :hmm:

EDIT: Innlegg nr. 1000 !!! :w00t:

Endret av hilram
Lenke til kommentar
Jeg regner nesten med at ATI har kuttet de overflødige pipelinesene fysisk på dette kortet siden det er en så brutal nedskjæring av specsa i forhold til x800xt, i tillegg til at det er heller billig. Noen bør forsøke med litt biosflashing for å finne ut av dette en gang for alle. En pipeåpningsflash eller en xt-bios-flash burde funke om de ikke har blitt skåret over fysisk.

Spør du meg ser X800VE dønn likt ut med X800XT All in wonder kortet. Samma vifta og gullfarge. Har en følelse av at det kan softmoddes

Endret av Robinkle
Lenke til kommentar

Har fått svar fra komplett.

Hei.

Dette kortet har en x800 chipp på seg ja, men dette er en mye dårligere chipp enn det som sitter på alle andre x800 kortene. Dette kortet har kun 4 piplines så dette er vedlig mye dårligere, altså derfor heter det VE på slutten.

--

xxxx

Salgsavd.

Komplett.no

Rart at de ikke endrer på beskrivelsen av varen, da. Dette er jo i høyeste grad villedende markedsføring. :thumbdown:

Og til alle dere som tenker at "det er jo bare å åpne de stengte pipelinene" - så husk at pipelinene er stengt fordi de inneholder defekter.

Spør du meg hadde det vært mer redelig av ATI å kassere disse chipene, fremfor å merke dem som VE. :hrm:

Lenke til kommentar

Bra av Komplett å sende et så ærlig svar på e-posten din da. Må være en helt annen fyr (som kanskje ikke har så mye greie på disse tingene) som har laget produktbeskrivelsen. Jeg tipser Komplett.no om denne tråden.

Endret av HolgerLudvigsen
Lenke til kommentar

Ok, virker som det er delte meninger om dette kortet. Skjønner at det er bajs i forhold til andre x800-kort. Mitt spørsmål er: er det verdt 1900 spenn? eller bør jeg heller kjøpe noe annet.

Finnes det forresten noen kort som har BF2 som bundle? Jeg kjøper skjermkort kun for det spillet, så det ville vært praktisk. Evt andre spill med bra bundle (brothers in arms, Call of Duty o.a.).

Kan lite og er villig til å stole relativt blindt på noen som kan gi meg en link til et sted der et kort som maksimerer nytt/prisverdien for meg er å finne billig (max 2000). Fra før har jeg GForce4 mx460, så jeg er ikke noen frik.

Andre ting som er inne i kabinettet mitt:

1Gb ram (2x256, 1x512)

MSI MS6380e hovedkort

athlon xp2000+

på forhånd takk

Lenke til kommentar
Ok, virker som det er delte meninger om dette kortet. Skjønner at det er bajs i forhold til andre x800-kort. Mitt spørsmål er: er det verdt 1900 spenn? eller bør jeg heller kjøpe noe annet.

Nei, det kortet er absolutt ikke verd prisen. GeForce 6600GT til 1599,- vil yte bortimot dobbelt så bra.

Finnes det forresten noen kort som har BF2 som bundle?

Garantert ikke nå. Om et halvt år, kanskje.

Kan lite og er villig til å stole relativt blindt på noen som kan gi meg en link til et sted der et kort som maksimerer nytt/prisverdien for meg er å finne billig (max 2000). Fra før har jeg GForce4 mx460, så jeg er ikke noen frik.

Har gjort. ;)

EDIT - Fikset så linken pekte mot et AGP-kort.

Endret av hilram
Lenke til kommentar
Har fått svar fra komplett.
Hei.

Dette kortet har en x800 chipp på seg ja, men dette er en mye dårligere chipp enn det som sitter på alle andre x800 kortene. Dette kortet har kun 4 piplines så dette er vedlig mye dårligere, altså derfor heter det VE på slutten.

--

xxxx

Salgsavd.

Komplett.no

Rart at de ikke endrer på beskrivelsen av varen, da. Dette er jo i høyeste grad villedende markedsføring. :thumbdown:

Og til alle dere som tenker at "det er jo bare å åpne de stengte pipelinene" - så husk at pipelinene er stengt fordi de inneholder defekter.

Spør du meg hadde det vært mer redelig av ATI å kassere disse chipene, fremfor å merke dem som VE. :hrm:

Grensesnittype AGP 8x

Grafisk prosessor / leverandør ATI RADEON X800 XT

Kjerneklokkehastighet 425 MHz

Dette er tatt fra komplett sin hjemme side. Her står de ikke bare "x800" men det står "x800 XT"

Hvordan kan en x800 XT være tregere enn X800 XT ??

Så det er feil det som er skrevet i mailen.

Endret av Robinkle
Lenke til kommentar
Dette er tatt fra komplett sin hjemme side. Her står de ikke bare "x800" men det står "x800 XT"

Det er det som er poenget med hele denne tråden. Kortet er IKKE et ordentlig X800 XT som vi kjenner det, men kalles det på Komplett.nos sider. Mailen er nok korrekt.

Lenke til kommentar

Det er det som er poenget med hele denne tråden. Kortet er IKKE et ordentlig X800 XT som vi kjenner det, men kalles det på Komplett.nos sider. Mailen er nok korrekt.

I mailn kaller han det x800, på sidene står det x800 XT

Lenke til kommentar

... Og mailen er korrekt og det som står på sidene er galt. Jeg lukta på dette kortet selv da det kom opp på ukens tilbud men skjønte fort at det var noe lureri :p

Har gjort tabben med å kjøpe billigkort en gang før (les: GF4 MX!) - gjør ikke det igjen :) Kommer til å sitte på mitt 9700pro til ATi kommer med sine nye kort... Så får vi se om det blir ATi eller nVidia som skal få mine 5000,- ;)

Lenke til kommentar
... Og mailen er korrekt og det som står på sidene er galt. Jeg lukta på dette kortet selv da det kom opp på ukens tilbud men skjønte fort at det var noe lureri :p

Har gjort tabben med å kjøpe billigkort en gang før (les: GF4 MX!) - gjør ikke det igjen :) Kommer til å sitte på mitt 9700pro til ATi kommer med sine nye kort... Så får vi se om det blir ATi eller nVidia som skal få mine 5000,- ;)

Greit jeg kjøper den, selv om alle butikker legger den ut som x800 XT

Endret av Robinkle
Lenke til kommentar
Har de det? Har komplett og PCutstyr forandret på produktbeskrivelsen etter denne tråden kom igang? Med en gang jeg så VE etter X800 så skjønte jeg at det var noe uvanlig med dette kortet. At de oppgir at det er en X800XT kjerne på kortet forteller oss jo også noe om hvilke versjon shader som er tilgjengelig, de kan jo ikke like godt unnlate å oppgi hvilken kjerne som står på kortet heller?

X800XT er ikke navnet på noen kjerne. Navnet på kjernene vi prater om er R420 (AGP-versjonen) og R423 (PCIe-versjonen). Disse kjernene lages i flere utgaver ettersom hvor mange pipeliner som fungerer og hvilke hastigheter de egner seg for. Variasjonene kommer av tilfeldigheter i produksjoneprosessen som gjør at hver enkelt kjerne blir litt forskjellig.

Navnet X800XT er som sagt ikke et navn på en kjerne, men navn på en mestemt kjerne (R420/R423) med bestemte egenskaper, deriblandt 16 pipeliner og 500MHz kjernefrekvens.

Hvis kortet ikke har 16 pipeliner så kan de heller ikke halle det X800XT. De må gjerne benytte andre navn i X800-serien som f.eks Radeon X800 pro hvis det har 12 pipeliner og 475MHz, eller X800 hvis det har 12 pipeliner og 400MHz, X800SE hvis det har 8 pipeliner og 425MHz, eller finne på et nytt navn som f.eks Radeon X800VE hvis det har noe annet, noe de ikke gjør når de påstår at GPU'en er en X800XT. (Se spesifikasjonene til f.eks komplett)

Oppklarende, men er ikke slike betegnelser bare retningsgivende? Jeg mener MSI ga ut et Geforce6800 med 12 pipes uten å kalle det GT. Og Radeon9600 kom jo i flere benevnelser enn noe annet kort jeg har sett uten at enkelte av benevnelsene fortalte noe om ytelsen.

Jeg er ennå ikke overbevist om at jeg synes Komplett har gjort noe fryktelig galt her, kortet heter jo VE, det er derimot utrolig rart at de ikke har rettet produktbeskrivelsen enda.

Er det noen som har funnet ut av hva dette kortet heter i resten av verden? Er jo bare NOREK som har det, er det spesiallaget for dem?

Lenke til kommentar

Det som er villedende er det som er markert med rødt, for dem som ennå ikkje har skjønt det. Misvisende når det står XT der, dette antyder at det er 16 pipelines. Hadde de sløyfet XT endelsen så hadde det vært greit og ikkje misvisende!

post-23-1121805072_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Det som er villedende er det som er markert med rødt, for dem som ennå ikkje har skjønt det. Misvisende når det står XT der, dette antyder at det er 16 pipelines. Hadde de sløyfet XT endelsen så hadde det vært greit og ikkje misvisende!

Nettopp! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...