m-kane Skrevet 5. september 2005 Del Skrevet 5. september 2005 (endret) Stort sett meget fornøyd med Macen min. Største minuset er at endel nettsider er laget for IE, og fungerer dårlig med Safari (vet der er alternativer - gidder bare ikke stresse med dette) Bl.a. de sidene som ikke er optimale med Safari er Lånekassen og Fronter. Savner også legg til/fjern programvare. Panther støtter ikke nettverksskrivere med navn lenger enn 12 tegn (Mye av dette er sikkert bare manglende kunnskap :-D ) Endret 5. september 2005 av m-kane Lenke til kommentar
Silvester Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 Crippling av maskinene. To eksempler: Hvorfor kan ikke iBooken kjøre 1280x1024 på en ekstern skjerm i clone, hvor den interne skjermen er deaktivert og lokket er lukket? Er da ikke noe problem for PC-laptoper. Hvorfor kan man ikke velge SuperDrive på 12" iBook? Drevene er av samma fysiske størrelse. (Nå har de åpenbart gjort dette fordi de vil ha differanse mellom PB og iB, men det er ikke noe som kommer oss Mac-brukere til gode iallefall, og jeg ser egentlig ikke hvorfor vi bare skal akseptere det.) Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 (...)og jeg ser egentlig ikke hvorfor vi bare skal akseptere det. Det er derfor man har utviklet "hacks" til dette. Damens 12" iBook kjører høye oppløsninger (ekstern skjerm) uten store problemer... Litt på kanten kanskje, men det funker - på en annen side er det selvf. helt mongis av Apple å lage slike "skiller". Men jeg tipper at de fleste som har en iBook ikke har en ekstern skjerm - målgruppen er jo vanlige studenter/lærere. Lenke til kommentar
Livslykka Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 Grunnen til at en iBook går i dvale når den er lukket og koblet til en ekstern skjerm, mens PB ikke gjør det, er for kjøling. iBooken kan bli for varm, og det kan gå utover skjermen, i de mest ekstreme tilfellene. Lenke til kommentar
xpert Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 Jeg har veldig lyst på bærbar Mac. Men rent fysisk er de totalt underlegne en bærbar pc. Hardware, chassis, kjøleløsning og skjerm er rett og slett ikke solid nok for en bærbar på farten. I tillegg er de priset veldig høyt ift. tilsvarende laptop pc som ligger en generasjon foran mtp. tekniske løsninger (dual layer brenner osv). Men min lille erfaring med Tiger er jo veldig morsom, et flott os. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 Totalt underlegne? meningen med en bærbar er at du skal kunne ta den med deg, ikke kunne fyre den 142 ganger i bakken og forvente at den holder. Kjøleløsningen funker helt fint. Ingenting galt med de bærbare macene. dual layer brenner osv. hva mer? hva mer enn dual layer brenner? Lenke til kommentar
xpert Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 (endret) Mekanisk er de vesentlig svakere enn mange laptoper. Powerbook får lett bulker selvom selve chassiset er ok. Svake hengsler til skjerm osv. Jeg kjenner Mac fanatikere og selv de innrømmer at en Thinkpad er bedre på farten. Jeg vurderer iBook 14" men har problemer med å bruke så mye penger når jeg får en Travelmate som knuser iBooken i ytelse, batteritid og teknologi. Men man må vel inngå noen kompromisser for å kjøre det lekreste os som er laget ;-) Dette er Aceren jeg sammenligner iBooken med: http://mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=53773 Endret 18. september 2005 av xpert Lenke til kommentar
nikhuse Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 (endret) Nå knuser jo ikke Travelmate en bærbar Mac i skjerm og batteritid. PPC vs. x86 er en annen diskusjon. Og en Tavelmate kan ikke kjøre OsX heller. Knuser i teknologi?Hvis du mener at det er fordi Travelmate'n har dual layer brenner er du litt ut på jordet. En DL plate koster fra 60 kr og oppover, og blir ikke brukt av altfor mange heller. Endret 18. september 2005 av nikhuse Lenke til kommentar
xpert Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 Neivel? Nevnte Travelmate har 15" på 1400x1050 mens iBook har steinalderskjerm med 1024x768. Lenke til kommentar
nikhuse Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 Den er ikke noe steinalderskjem om den har en standardoppløsning på 1024x768 (sxga vs. xga). Blir så smått i den oppløsningen du nevner. Kjøre det opp på en ekstern skjerm istedenfor. Lenke til kommentar
xpert Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 Det er smak og behag. Jeg forbeholder meg retten til å synes at en Mac gir lite hardware for pengene men operativsystemet veier jo opp for mye da ;-) Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 Mekanisk er de vesentlig svakere enn mange laptoper. Powerbook får lett bulker selvom selve chassiset er ok. Svake hengsler til skjerm osv. Svake hengsler? Jeg har i hvert fall aldri opplevd disse "svake hengslene" du snakker om. Min Dell Precision M60 har ikke bare svakere hengsler enn min 12" PowerBook - den bråker også når du åpner den. Jeg vil ikke ha en maskin som knirker. Hva gjelder bulker sier det seg selv at du slenger ikke en alumiumsmaskin i bakken - ville du ha kræsjet en Mercedes SLK? Lenke til kommentar
nikhuse Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 Det er smak og behag. Jeg forbeholder meg retten til å synes at en Mac gir lite hardware for pengene men operativsystemet veier jo opp for mye da ;-) Det må du bare gjøre. Det eneste jeg kan sette fingeren på, er at det kun er G4 prosessor. Og man kan ikke direkte sammenligne hardware siden Apple kjører på PPC enda. Får vente til det kommer Intel prosessorer, da blir det ingen tvil. Lenke til kommentar
Silvester Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 PiRANhA: Altså, jeg vet screen spanning doctor eksisterer, men den gjør ikke det jeg ber om, dvs. å utelukkende kunne kjøre på eksternt display i 1280x1024. Livslykke: Jeg har egentlig ikke hatt noe problem med det der i Linux, maskina blir ikke så grusomt varm at det går ut over skjermen. Forresten, en ting til: Broadcom-chipset i Airport Extreme. Bah bah og dobbelt bah. De er riktignok greie på mange måter i forhold til ipw2200 o.l., men det er null tilgang på frie drivere, og det går heller ikke an å bruke passiv scanning. Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 PiRANhA: Altså, jeg vet screen spanning doctor eksisterer, men den gjør ikke det jeg ber om, dvs. å utelukkende kunne kjøre på eksternt display i 1280x1024. Skjønner ikke helt - har du problemer med å bruke Screen Spanning Doctor? Lenke til kommentar
Gaute Holmin Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 Min iBook er mye mer solid enn noen "vanlig" PC jeg har hatt... Min 25.000,- kroners high-end Dell laptop på jobben har etter få måneder fått sprekk i chassi, er blankslitt der hendene lenes, og har begynt å knirke i festene til skjermen. iBook'en har overlegent lengre batteritid, bedre signalstyrke på WLAN, støyer betydelig mindre (spesielt DVD-spilleren) og virker generelt MYE mer solid. Eneste er skjermen som kanskje har litt lav oppløsning, men jeg trenger ikke mer til den bruken jeg har. Hadde jeg trengt noe mer, hadde jeg gått for PB'en. Kan vel være enig i at IBM Thinkpads er noe av det mer solide du finner av bærbart... men gud så kjedelige de er... Lenke til kommentar
jevel Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 Kan vel være enig i at IBM Thinkpads er noe av det mer solide du finner av bærbart... men gud så kjedelige de er... Sammenlignet med hva? -KJ Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 Macintosh, baby. Lenke til kommentar
jevel Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 Samtlige IBM-kompatible er jo kjedelige i forhold til en Mac... Men av IBM-kompatible, så er jammen Thinkpads noe av det beste du kan finne! -KJ Lenke til kommentar
xpert Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 Det er smak og behag. Jeg forbeholder meg retten til å synes at en Mac gir lite hardware for pengene men operativsystemet veier jo opp for mye da ;-) Det må du bare gjøre. Det eneste jeg kan sette fingeren på, er at det kun er G4 prosessor. Og man kan ikke direkte sammenligne hardware siden Apple kjører på PPC enda. Får vente til det kommer Intel prosessorer, da blir det ingen tvil. Jeg synes litt av sjelen ved Mac forsvinner den dagen de kjører på Intel prosessor ;-) Jeg liker mangfold og vil helst ha tre eller fler cpu produsenter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå