jevel Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 (endret) Da er det ingen tvil; AMD X2. Hører knapt en lyd fra min maskin med boxed vifte på CPU og nVidia7800GTX. Det hjelper jo så klart at jeg bruker en Tagan strømforsyning. -KJ Endret 19. juli 2005 av jevel Lenke til kommentar
jevel Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 Har du ikke sett det enda nei jevel, da skal du få det vettu, her får X2 gjennomgå av D820 til halve prisen:http://anandtech.com/linux/showdoc.aspx?i=2463&p=4 En gang må være den første på alt. Nå vil jeg ikke si at den testen der sier så mye om selve CPUen, men mer om hvor godt optimalisert kjernen de brukte til å teste med er til den enkelte arkitekturen. Men i og med at trådstarter sier at det er viktig for ham med lavt effekttap og lang levetid på systemet, så er diskusjonen egentlig over. -KJ Lenke til kommentar
bOMS Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 Har du ikke sett det enda nei jevel, da skal du få det vettu, her får X2 gjennomgå av D820 til halve prisen:http://anandtech.com/linux/showdoc.aspx?i=2463&p=4 it's hard to really call this a design win for AMD on just Linux. There were other instances where AMD had a running start and never looked back, like the last Neverwinter Nights benchmark on the previous page. Intel came out ahead in all three of our first benchmarks; which was certainly an interesting refresh as well. Edit: Halve prisen var litt drøyt sagt, som anandtech påpeker ble det endel dyrere med skikkelig RAM osv til Intel'n. Det er vel liten tvil om at D820 leverer mye for pengene. Men hvis man ser på D840 som også var med i testen, så koster den litt mer enn X2 4200 som ble brukt i testen, og jeg vil vel ikke si den kom bedre ut. Det er vel velkjent at intell har en generelt bedre struktut for multimedia oppgaver mens AMD stiller sterkt når det kommer til spill, og da må man vel heller spørre seg hva man skal bruke datamaskinen til, før man velger hvilken prosessor man skal ha. Selv synes jeg AMD har gjoret en strålende jobb med X2 prosessorene, men taper litt på å ikke tilby en rimeligere utgave. Intell stiller sterkt på de billige modellene, men taper vel egentlig kampen om de sterkeste prosessorene. Lenke til kommentar
MrMarbles Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 Det var nytt for meg ADT, hvor har du det fra? Link pls. X2 var bra nesten kun på spill i linux, ellers lå de på ca samme nivå som D820 til halve prisen. Men hvis du har opplysninger om over 80% bedre ytelse med X2 så vil jeg gjerne se det selv. Spill i Linux faktisk. Hvor tar du dette fra? Er ikke akkurat så mange av dagens spill som kan kjøre i Linux (Half-Life 2, Battlefield 2, WoW, Chronicles of Riddick, FarCry kjører ikke i linux iallfall). Men, på Windows så er X2 mye raskere enn Pentium D på spill iallfall. Jeg synes det blir urettferdig å sammenligne Pentium D 820 på 2.8GHz mot X2 4200+. De ligger i helt forskjellige prissegmenter, og ytelsen er deretter. Man kan fint sammenligne 4200+ og Pentium D 840. Disse ligger i samme prissjikt, men X2'en vil dra i fra i alle spill da. Ta en titt her: http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2410&p=7 Ytelsesforskjellen på 840 og 4200+ er fra i underkant av 10fps til nesten 30fps! Lurer på hvor mye lavere en 820 ville ha kommet ut jeg? Skal man sammenligne en 820 med noe, så må det bli med en ikke-eksisterende X2 med to kjerner på 1.8GHz eller lavere. Hos anandtech, så vant 4200+ over 840 i de fleste Business/General Use Performance-testene, samtlige Multimedia Content Creation Performance-tester, samtlige Video Creation/Photo Editing-tester, samtlige Audio/Video Encoding-tester, samtlige Gaming Performance-tester, samtlige 3D rendering-tester og på multitasking-testene så var det nokså jevnt. 4200+ vant noen, 840 vant noen. 2.8GHz er ikke spesielt raskt om dagen, så jeg synes det å kjøpe en 820 er helt teit, selv om den er billig, men det er nå min mening. X2'en er definitivt verdt prisen sin. Sterk ytelse koster, det har det alltid gjort, så hvorfor det er så mange som klager på dette, skjønner jeg ikke helt. Mitt råd er å kjøpe en X2 4200+ om du har råd til en. Spesielt om du spiller. Har du ikke råd til en, så er vanlig Athlon64 billig og fås i priser fra litt over 1000-lappen helt opp til 8 lapper. Pentium4/D ville jeg ikke kjøpt. Det går rykter om at Intel også skal gå over på ny sokkel igjen til neste år når de går over til 65nm, altså, man må ut med nytt hovedkort nok en gang. Dette er riktignok bare rykter, men, håper egentlig det stemmer, for Intel trenger virkelig å komme seg bort fra den stygge arkitekturen dem bruker på dagens Pentium D! Dette er bare mine meninger da, så det er sagt Lenke til kommentar
th-3 Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 Du legger da bare vekt på de benchmarks der pentiumD gjør det dårlig, og overser glatt de der den gjør det bra. Feks her: http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showd...spx?i=2410&p=13 ..så taper jo Fx-55 i spill til 840, og likevel vil du anbefale den dyrere enkeltkjernen. Ok hvis det passer ditt bruksområde men da trenger jo ikke du dobbeltkjerne, X2 blir nedtur i forhold til vanlig AMD64 i samme prisklasse. Greit nok at du ikke vil kjøpe Intel uansett, men da kan du like gjerne si det rett ut istedet for å prøve å få det til å se ut som om den er elendig til alt. Og å anbefale enkelt-kjerne AMD over pentiumD er en smule fanatisk, for mange bruksområder er fortsatt P4 med hyperthreading å foretrekke, er ikke ofte det er moro å vente på respons fra systemet. Og dobbeltkjernene til intel er ikke dårligere enn hyperthreading såvidt jeg vet? Systemresponstider er ikke direkte benchmarket, men man trenger ikke være mye oppvakt for å skjønne at en liten dualcore vil banke FX-55 & co her. Multitaskingtestene viser dette til en viss grad også da. Og hvis du synes det er urettferdig å sammenligne X2 4200+ og D820, er det fordi D820 er bedre i noen ting eller? X2'ern er ikke så mye bedre i snitt som prisen tilsier, i praktisk bruk ville man knapt merket forskjellen før man fyrte opp ett spill på full oppløsning med alt satt til high. Hvis du har skjerm som kjører alt i 1600x1200 og oppover så helt klart du vil ha X2, ville jo jeg også hvis økonomien og bruksområdet var slik. Arkitekturen på PentiumD er som varmeprobleme med Prescott; et problem som er størst for AMD-eiere, akkurat som varmeproblemene med AMD XP var et problem som rammet Intel-eiere. Vanlig tidsfordriv for merke-fans det. Forøvrig er jeg helt enig i at X2 er en topp CPU, har aldri vært mindre tvil om AMDs overlegne ytelse. Det betyr ikke at vi som ikke riktig har råd ikke kan kjøpe dualcore, PentiumD er et u-uutmerket lavprisalternativ med imponerende ytelse i forhold til enkeltkjerner. Lenke til kommentar
jevel Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 Du er klar over hva slags test du linker til ikke sant, th-3? De grafene viser minimum FPS i spill under multitaskingstester... Neppe særlig relevant for noen av oss. Jeg driver i allefall ikke å komprimerer video når jeg slipper Doom3... -KJ Lenke til kommentar
th-3 Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 Yess jevel, hvis ikke slike tester er relevante så kjøper du enkeltkjerne, mye bedre ytelse pr krone i spill. Lenke til kommentar
UUnreal Skrevet 20. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2005 Fortsatt forvirret angående valg. Enkel eller dobbel. Amd eller intel.. Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 Hvis du velger Intel dobbeltkjerne, så gå for minimum en D830. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå