Gå til innhold

Ny CPU enkelkjerne eller dobbelkjerne?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om et par år vil nok de fleste nye spill dra nytte av dual-core cpu`er, men hvem vet. Kanskje det da finnes prosessorer med fire kjerner.

Bare en min tankegang dette.

Hadde jeg vært deg ville jeg kjørt meg en Intel Pentium 4 630, og senere satset på dual core.

EDIT: Skriveleif

Endret av Trussl
Lenke til kommentar
Til spill og andre programmer støtter dobbelkjerne mer enn i dag.

Her skjønner jeg ikke helt hva du mener.

Uansett - til spill så vil jeg anbefale deg en P4 560J eller 570J. Det vil antakeligvis ta halvannet til to år får dualcore begynner å bli effektivt i spill, og hvem vet om du ikke har ny PC da...

Lenke til kommentar
Har tenkt å bruke til spill ja, ikke mest rendring og sånt akkurat.

Derfor lurer på om jeg vil tjene på 3.2 vs 3.8

Tja, du vil nok ikke merke så mye forskjell mellom 3.2 vs 3.8 i spillene. Men om du bruker maskinen så og si mest til spilling, ville eg valgt 3.8.

Selv kjøpte eg X2 4600, men eg spiller ikke. Skal selv ha meg en dualcore intel, men vil vente litt til de kommer på den nye produksjons tekniken 0.65 mot dagens 0.90. Eventuelt vente til de kommer på 3.4/3.6, må ha litt høyere en det eg har nå.

Lenke til kommentar

Det var nytt for meg ADT, hvor har du det fra? Link pls. X2 var bra nesten kun på spill i linux, ellers lå de på ca samme nivå som D820 til halve prisen. Men hvis du har opplysninger om over 80% bedre ytelse med X2 så vil jeg gjerne se det selv.

Lenke til kommentar
Det var nytt for meg ADT, hvor har du det fra? Link pls. X2 var bra nesten kun på spill i linux, ellers lå de på ca samme nivå som D820 til halve prisen. Men hvis du har opplysninger om over 80% bedre ytelse med X2 så vil jeg gjerne se det selv.

Enig, lurer på hvor han fyren har fått det her i fra. Bare sladder

Lenke til kommentar

Direkte sladder er det vel ikke, men prisen er behørig utelatt i vurderingen. Hadde ikke sløst bort penger på D830 hvis AMD hadde hatt en X2 med bedre ytelse til lignende pris. Men det ser ut som intel har problem med å levere D830! Bestilte 3.juli og får den ikke før i morra eller torsdag...

Lenke til kommentar

Det var en brukbar test ja dragavon, Intel Dualcore var utrolig dårlig i Sciencemark, nesten samme som vanlig P4. Men mangler harde multitaskingtester der, liker anandtech sin test bedre i så måte.

Edit: Men som det står i konklusjonen:

AMD knows they have a phenomenal chip on their hands, and unfortunately, they are charging out the nose for them.

Endret av th-3
Lenke til kommentar

Har enda til gode å se en dualcore test der konklusjonen ikke er at AMD banker Intel. Men som andre sier tidligere i tråden så er dette kun basert på ytelse, ikke pris.

Som spillfantast så kommer det helt an på hvor lenge du regner med å beholde systemet om du bør satse på dualcore i dag eller ikke. Skal du ha det lenge så er dualcore tingen, men regner du med å bytte det ut på nyåret så holder det lenge med en "vanlig" CPU.

-KJ

Lenke til kommentar

Det som egentlig er viktigst for meg er at AMD's dualcore bruker så mye mindre strøm enn Intel's. Eg skal ha PCen i minium to år, helst tre før eg oppgraderer igjen, og vil ha en så stille PC som overhodet mulig. Når Intel bruker 50% mere strøm så trenger den også mye mere kjøling, med det det fører med seg av viftestøy. Så da bruker eg heller mere penger for å få en PC eg blir mere fornøyd med de neste to-tre årene.

AMD X2 :thumbup:

Lenke til kommentar

Har du ikke sett det enda nei jevel, da skal du få det vettu, her får X2 gjennomgå av D820 til halve prisen:

http://anandtech.com/linux/showdoc.aspx?i=2463&p=4

it's hard to really call this a design win for AMD on just Linux. There were other instances where AMD had a running start and never looked back, like the last Neverwinter Nights benchmark on the previous page. Intel came out ahead in all three of our first benchmarks; which was certainly an interesting refresh as well.

Edit: Halve prisen var litt drøyt sagt, som anandtech påpeker ble det endel dyrere med skikkelig RAM osv til Intel'n.

Endret av th-3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...