Gå til innhold

Problemer med harddisk

Anbefalte innlegg

Ser til at en av mine disker har fått problemer over natta. Da jeg la meg i går kveld sto det på nedlastning til disken (med god fart), når jeg satte meg bak skjermen i dag var hastigheten på denne redusert med ca 75%. Hastigheten fra nedlastningsserver er stabil.

Bestemte meg for å rydde i papirkurven, og starte maskinen på nytt. Kurven låste seg når jeg forsøkte å tømme den, og omstart tok veldig lang tid.

Når maskina igjen var på plass forsøkte jeg å komme meg inn på disken. Dette går ikke, og jeg får beskjed om at disken ikke er formatert.

Noen som har tips til hva som har skjedd, og eventuelt som kan hjelpe meg å nå frem til disken uten å måtte formatere? Det ligger en del saker på den som jeg virkelig kunne tenkt meg å beholde.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en Maxtor 6Y200P0, og den er vel ca 6 måneder gammel.

Har forsøkt å kjøre Powermax fra Maxtor, men jeg får det ikke til å fungere. Har også lastet ned R-Studio demo, og der får jeg følgende beskjed når jeg scanner disken:

"Read disk Maxtor 6Y200P0 YAR4 at position 3224269312 failed after 10 attempts. Data error (cyclic redundancy check) (23)"

På enhentskontroll får jeg beskjed om at disken fungerer som den skal, mens når jeg forsøker å finne den gjennom utforsker får jeg beskjed om at disken ikke er formatert.

Ser jo ut til at den fungerte før jeg restartet maskinen. Papirkurven låste seg, men det har vel egentlig ikke noe å si. Jeg stanset også et defragmenteringsprogram som kjørte før jeg restartet maskinen.

Jeg er i villrede på hva jeg skal gjøre, har ikke vært borti et slikt problem tidligere. Glad for alle tips som kan hjelpe meg da jeg har en del data på den disken som jeg ikke har så lyst til å miste...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...