Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

MSI trådløst PCI kort virker ikke i eldre pc

Anbefalte innlegg

Kjøpte et MSI PC54G2 trådløst PCI nettverkskort som jeg skulle ha i min pentium 3 pc. Problemet er bare at det ikke vil virke i denne pcen. Biosen finner det ikke og lyser ikke bak på nettverkskortet heller. Har prøvd å bytte til forskjellige PCI spor og tatt ut alle andre PCI kort uten at det hjelper noe. Hovedkortet er et Aopen AX6BC med en Pentium 3 450MHz. Prøvde det også i en enda eldre maskin med Pentium MMX 200MHz og et Aopen AP5T hovedkort uten at det virket der heller, akkurat det samme. Men da jeg tilslutt prøvde det i en pc med Aopen AK77-333 HK og AMD XP 2000+ virket det helt som det skulle. Biosen fant det med en gang og lyste bak på kortet. Noen som har noen tips om hva som gjør at det ikke virker i den PCen jeg skulle bruke det i? Har jo ikke brukt for det hvis det ikke kan virke i Pentium 3 maskinen. Noe jeg kan gjøre for å få den til å finne det? Har siste BIOSen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ditt hovedkort støtte vel PCI 2.1, mens en del nyere trådløse nettverkskort krever PCI 2.2 eller høyere. Selv om nettverkskortet ditt er universelt og vil dermed passe inn i både nye og gamle PCI-sloter, altså at både posisjon 12 og 13 er groper (som andre 3.3V-kort) og 50 og 51 er groper (som andre 5V-kort), vil det ikke nødvendigvis fungere med gamle PCI-sloter som liker å bruke 5V, selv om de i teorien kan også gi 3.3V. PCI 2.2 (og nyere) vil utelokket gi 3.3V, og det er i slike slotter kortet vil kunne fungere.

Var litt dårlig forklart, sorry. Men poenget er iallfall at du må ha en PCI 2.2-slot eller nyere for å få ditt kort til å fungere. Noen andre trådløse nettverkskort vil fungere i PCI 2.1-sloter, det står (hvis du er heldig) oppgitt, men selv de som lover at dette skal fungere, så er det ikke alltid det fungerer. Men du kan jo teste et slik kort og se om det fungerer. ;)

EDIT: skrivefeil, trøtt..

Endret av gunnard
Lenke til kommentar
Ok, tusen takk for svaret! Er sikkert det som er problemet da. Får bare sende det inn da og prøve å finne et som kan passe med gamle hovedkort. Så etter noen systemkrav på det, men sto bare min. 200MHz og 64 MB ram.

Gå for USB, nesten umulig og finne kort for PCI v.2.1 eller en halvdårlig versjon av 2.2.

Lenke til kommentar

Ja, har sett litt rundt nå, men ikke sett noen til PCI v.2.1. Så får vel heller gå for en USB da. Men USB 2 og 1 passer vel om hver andre? Er jo bare USB 1 på den, så vil jo ikke få noe særlig hastighet på den da. Hvor høy hastighet er det på USB 1? Er vel 480 Mbps på USB 2. Vil det holde med et trådløst USB nettverkskort med gode signaler og USB1 for å spille musikk over nettverket? Tenker da MP3.

Lenke til kommentar

Hi-Speed USB har 480Mbps, Full-Speed USB har 12Mbps, mens Low-Speed USB har 1.5Mbps. Har en enhet støtte for USB 2.0 betyr det at den støtter alle disse tre busshastighetene, støtter enheten USB 1.1 kan den bare kjøre 12Mbps og 1.5Mbps.

Kjøper deg et standard 54Mbps-WLAN-kort så vil oftest ytelse på de i praksis være rundt 20Mbps ved gode signaler. Behoved for Hi-Speed USB er ikke stor da, men likevel en del. Vil du ha hastigheten så det er bare å kjøpe et USB/PCI-kort, det vil si et PCI-kort med USB-porter, ofte støtter USB 2.0. Disse koster rundt 300,- tror jeg. Slik kort er i hovedsak beregnet på de som ikke har støtte for USB 2.0 på HKet, slik som deg. PCI-versjonen står nok ikke oppgitt, men jeg regner med at nesten alle kortet vil fungere også på gamle maskiner (pga at det er en del av målgruppen). Om et slikt kort er nødvendig for deg må du vurdere selv, men dersom nettverket ditt er stabilt vil du klare å spille av MP3-filer over nettverket med Full-Speed USB.

Forresten, dersom du kjøper et slik USB/PCI-kort er det viktig å sjekke at det er drivere for ditt OS. Dersom du kjører Win2k/XP vil du nok ikke ha problemer, men med 98/98SE/ME så må du passe deg. ;)

Lenke til kommentar
PCI-versjonen står nok ikke oppgitt, men jeg regner med at nesten alle kortet vil fungere også på gamle maskiner (pga at det er en del av målgruppen).

Dette er nok ikke riktig. Prøvde selv å finne et USB Hi-Speed-kort for PCI 2.1 for en tid tilbake, og fant ut att nesten alle krevde PCI 2.2. Jeg fant kun ett under søket på norske webshopper, nemlig dette. Skal selvfølgelig ikke utelukke at det finnes andre, men de er i mindretall. Uansett hvilket PCI-kort man kjøper i dag, så krever de fleste PCI 2.2 eller bedre.

Forøvrig, har maskinen ett vanlig nettverkskort fra før, så synes jeg att et ethernet til trådløst adapter (ethernet bridge) er en bedre løsning. Disse er uavhengig av OS (og drivere), og er bare å plugge rett i nettverkskortet etter konfigurasjon. Eksempler på slike er Asus WL-330G, DLink DWL-G810 og Linksys WGA54G. Vurder signalforholdene om du velger å kjøpe ett med eller uten ekstern antenne.

Lenke til kommentar
PCI-versjonen står nok ikke oppgitt, men jeg regner med at nesten alle kortet vil fungere også på gamle maskiner (pga at det er en del av målgruppen).

Dette er nok ikke riktig. Prøvde selv å finne et USB Hi-Speed-kort for PCI 2.1 for en tid tilbake, og fant ut att nesten alle krevde PCI 2.2. Jeg fant kun ett under søket på norske webshopper, nemlig dette. Skal selvfølgelig ikke utelukke at det finnes andre, men de er i mindretall. Uansett hvilket PCI-kort man kjøper i dag, så krever de fleste PCI 2.2 eller bedre.

Du har sikkert rett, var bare noe jeg regnet med, uten å ha sjekket det opp. Kortene er kanskje da mer beregnet for de HKene som bruker SiS-brikkesett. :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...