Even. Skrevet 18. juli 2005 Del Skrevet 18. juli 2005 (endret) Skulle egentlig gå til innkjøp av en pioneer DVR-530 dvd-opptager til den nette sum av kr 5999,-. Så leste jeg litt rundt i div. worklogs og sånn og fan ut at hvis jeg la på et par tusen kunne jeg få en grei HTPC. Alerede her kommer første problem. Jeg kan INGENTING om pc. Sitter på en HP laptop fra siba og har ikke peiling på hva som er inni Trenger derfor litt hjelp til å sette opp et oppsett Skal brukes til film-titting, musikkavspilling, surfing, litt skolearbeid og TV-titting og TV-opptak. Ikke noe spilling. Har lyst på: Scart utgang, antenne inngang, Compositt/S-video ut og component ut. Hadde også vært greit med skikkelige lydutganger i form av rca. Trenger trådløst nettverkskort også. Jeg er lat og trenger derfor fjernkontroll også. Til å skifte sang og slikt. Tenkte meg dette kabinettet: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=KANAMHT400S Så også at det var noe som het Xp media edition eller noe sånn. Funker denne til internet og vanlig bruk også. Vil ikke ha en ren HTPC med masse avanserte filter, heller en "stuepc" Sier en makspris på 8-9000 Veldig newbie spørsmål, men er som sagt grønn når det kommer til pc På forhånd takk Endret 18. juli 2005 av EvoZ Lenke til kommentar
Blacki Skrevet 18. juli 2005 Del Skrevet 18. juli 2005 Ta et søk på htpc i forumet og du vil finne en masse med god info/artikler. Lenke til kommentar
Winged Monkey Skrevet 18. juli 2005 Del Skrevet 18. juli 2005 Vil ikke ha en ren HTPC med masse avanserte filter, heller en "stuepc" Da går nok disse linkene litt imot det du er ute etter, men jeg legger dem ved likevel, ettersom du helt sikkert finner mye matnyttig informasjon der likevel. Forumbrukeren Mastiff har laget en HTPC-guide i foreløpig 8 fyldige deler (og mer skal visst komme!) der fokuset først og fremst er på maksimal bildekvalitet og dermed også en del filtrering av bildesignalet, men også mye generell HTPC-info.. Del 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 Ellers så har avforum.no egen avdeling for HTPC som du finner her: [Link] Ellers, så kan jeg jo prøve å gi litt generelle tips selv.. Kabinettet du har valgt ut gir deg en ganske stor grad av frihet da det er kompatibelt med ATX-standarden. Her er de delene jeg ville ha valgt ut. Legger ved litt kommentar til hver komponent for å begrunne valget. (Alle priser er hentet fra komplett.no med mindre annet er antydet) Strømforsyning: Mist 500W (Microplex) Veldig stille strømforsyning (har den selv) og det at den er såpass kraftig vil gjøre at den ikke vil bidra med altfor mye varmeutvikling i det relativt trange kabinettet ditt. (Til mer en strømforsyning "har til overs" til mindre varme utvikler den, selvfølgelig avhengig av hvilken kjøleløsning den har også..) Pris: 895,- Hovedkort: Asus P5LD2-VM, I945G Dette kortet benytter seg av micro-ATX standarden som gjør at du vil få det romsligere i kabinettet enn dersom du velger å gå for et standard ATX-hovedkort. Produsenten er ASUS som er kjent for sine vifteløse løsninger på hovedkortet, noe som er en fordel med tanke på støy og stuebruk. Pris: 1049,- Prosessor: Intel Pentium 4 530J 3.0GHz Rimeligste prosessor for Intel sin sokkel LGA775. Den har plenty nok futt til å håndtere de aller fleste typer videooppgaver, og skulle du få lyst til å bli mer avansert etter hvert og eksperimentere med filter, så kan den alltids overklokkes litt Pris: 1650,- Minne: Corsair Value S. PC4200 DDR2 Rimelig og helt greit minne til denne platformen. Ikke spesielt egnet til gaming kanskje på grunn av litt treige timings (hadde sikkert gått helt greit for de fleste spill, men kanskje ikke helt optimalt..) Pris: 990,- Skjermkort: XFX GeForce 6600GT 128MB Skjermkortet er selvsagt et av de mer avgjørende punktene i en HTPC. Ser at du gjerne vil ha SCART/komponent/kompositt utganger, men dette er desverre noe vanskelig å få til direkte med dagens skjermkort. Dette kortet har imidlertid to stk. DVI-utganger og en S-video-utgang. Det beste vil da selvsagt være dersom du har mulighet til å koble tv'en/projektoren din heldigitalt med en DVI-kabel. Dersom ikke, så er det ikke noe problem å anskaffe seg overganger fra DVI til komponent el. lignende. Grunnen til at dette kortet er valgt, er at eg har veldig gode erfaringer med Nvidia kort i 6/7xxx serien til HTPC-bruk. Jeg skal likevel innrømme at jeg ikke har så mye erfaring med ATI-kort til denne typen bruk, så det kan hende andre har divergerende oppfatninger her Pris: 1450,- TV-kort: Pinnacle PCTV Mediacenter 310i Et område jeg ærlig talt ikke har så mye peiling på, så her kan det nok være en god ide å innhente råd/tips fra andre. Dette kortet virker som et greit alternativ i det litt øvre sjiktet. Har desverre kun s-video/kompositt inngang, men tror dette gjelder for de aller fleste tv-kort på markedet. Pris: 1295,- Lydkort: Creative Professional E-MU 0404 Her slår vi litt på stortromma. Du får helt kurrante lydkort til under halve prisen av dette, men dersom du skal ha RCA-utganger og kjøre lyd analogt, så lønner det seg å ha noe fra de litt øvre hyllene. Har du derimot en digital reciever så kan det lønne seg å vurdere noe litt rimeligere, men ettersom du nevnte RCA så anbefaler jeg dette.. Pris: 1295,- Harddisk: Seagate Barracuda 300GB SATA Bedre med en stooor en mange små i et slikt system. (Skulle du ha behov for enda større så har Seagate en 400GB versjon også..) Grunnen til at Seagate er valgt er at de lager de stilleste diskene på markedet, selv om forskjellene nå til dags er relativt små mellom de ulike hd-produsentene. Pris: 1450,- DVD: NEC DVD3540A Silver Forhåpentligvis i matchende sølvfarge. Har denne selv, og kan ikke si meg annet en storfornøyd. Har den fordelen at den kan brenne dual-layer, noe som kan komme godt med i en HTPC-sammenheng.. Pris: 495 Samlet pris: 10.569 Hmm.. Ble en smule over maksgrensen din dette her, og var forsåvidt usikker på om du mente maksprisen skulle inkludere kabinettet eller ikke. Kan prøve å hjelpe deg å finne noen rimeligere komponenter dersom du har interesse for det.. Lenke til kommentar
Even. Skrevet 18. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2005 Takker Ser bra ut det her, men skulle gjerne hatt noe litt rimeligere. Har digital og coaxial inngang på forsterkeren. Så eg kan gå for et billigere kort og la forsterkeren ta seg av arbeid. Lenke til kommentar
Winged Monkey Skrevet 18. juli 2005 Del Skrevet 18. juli 2005 Takker Ser bra ut det her, men skulle gjerne hatt noe litt rimeligere. Har digital og coaxial inngang på forsterkeren. Så eg kan gå for et billigere kort og la forsterkeren ta seg av arbeid. Det vil absolutt være å anbefale. Da vil jeg nesten anbefale at du bruker det integrerte lydkortet på hovedkortet for å spare maksimalt med penger på den måten. Hovedkortet benytter seg av "Intel HD Audio - 7.1 surround"-chipen som regnes for å være veldig bra til integrert lydkort å være. Kjører man det digitalt så slipper man problemet man ofte får med integrerte lydkort; nemlig støy på linjen fra bråkete komponenter som er plassert i nærheten. Skulle det vise seg å ikke være bra nok, så kan man jo alltids oppgradere senere. En annen fordel er forresten at med ett mindre pci-kort vil man få bedre luftsirkulasjon i kabinettet.. Så forresten at jeg glemte å legge til trådløst nettverkskort i forslaget mitt. Har ikke så mye peiling på akkurat det, men jeg går utifra at det er bare å velge ett av de rimeligere kortene på komplett.no, med mindre du har veldig lang avstand fra stuen til aksesspunktet/trådløse routeren din. Kan kanskje være en fordel å gå for "usb-dongle" ettersom det frigir plass i kabinettet, og vil sannsynligvis ikke være skjemmende da den vil bli plassert på baksiden. Når det gjelder fjernstyring, så anbefaler jeg at du tar en titt på Girder og Netremote. Har ikke personlig erfaring med disse produktene selv, men vil tro at det skal kunne fungere greit. Girder er såvidt nevnt i HTPC-guiden som jeg linket til tidligere, og skal visst bli omtalt i mere detalj når neste del kommer til høsten. Lenke til kommentar
Even. Skrevet 18. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2005 (endret) Strømmforsyning: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=MIST500BHE12 895,- Kabinett: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=KANAMHT400S 2795,- Hovedkort: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=310297&cks=PRL 1049,- Prosessor: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=305242&cks=PRL 1650,- Minne: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=301115&cks=ACC 990,- Skjermkort: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=310253&cks=PRL 1450,- TV: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=311089&cks=PRL 1295,- Harddisk: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=302883&cks=PRL 1090,- DVD: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=309417&cks=PRL 495,- Blir dette bra eller? Men kan noen anbefale noe litt rimeligere? Vil bare si at det ikke skal være en ren htpc, men mer en stuepc som står koblet på annlegget. Støy er ikke det viktigste, men den bør ikke gi så mye lyd fra seg. Tenkte meg rundt 8000 inkl. kabinett. Hadde vært fint hvis noen kunne anbefalt et pent, litt rimeligere kabinett. Takk for all hjelpen...har allerede blitt ganske mye klokere Endret 18. juli 2005 av EvoZ Lenke til kommentar
Even. Skrevet 18. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2005 En ting til. Blir det veldig vannskelig å bygge sammen, eller er det rimelig selvforklarende. Liker å bygge å ha noe å jobbe med. Har bygget litt høytalere og sub-woofere, men aldri pc. Lenke til kommentar
alex_x Skrevet 18. juli 2005 Del Skrevet 18. juli 2005 Hva med å bytte ut TV-kortet med dette? Ellers synes jeg at det ser bra ut. Lenke til kommentar
Winged Monkey Skrevet 18. juli 2005 Del Skrevet 18. juli 2005 En ting til. Blir det veldig vannskelig å bygge sammen, eller er det rimelig selvforklarende. Liker å bygge å ha noe å jobbe med. Har bygget litt høytalere og sub-woofere, men aldri pc. Vel, alt er relativt! Det er ikke noen heksekunst å sette sammen en pc, men man bør søke litt på nettet og tilegne seg litt kunnskap før man setter i gang. I utgangspunktet er det veldig enkelt å sette sammen en pc fra løse komponenter, omtrent på lego-nivå for å si det sånn; probelemet er bare at hvis man herper til en komponent i monteringen så kan det fort bli veldig dyrt.. Og så er faren der for å gjøre teite feil som kan koste mye tid og hårtap! Men tar du deg god tid og researcher en del, samtidig som du er forsiktig med monteringen av komponentene (spesielt CPU og kjøler), så går det nok bra En bonus er jo at det er ekstra tilfredsstillende å ha noe som man har bygd selv.. Anbefalingen av billigere tv-kort er sikkert en god ide. Har som sagt tidligere ikke så mye peiling på dette området, men vil tro at kortet som ble anbefalt er mer enn bra nok til de fleste formål. Når det gjelder sparing på andre områder, så er det ikke noe jeg umiddelbart kan komme på som jeg ville anbefalt å spare inn på. Du kan klare deg med 512MB minne istedenfor 1024MB, men da begrenser du mulighetene du har for videoredigering f.eks., noe som sikkert kan bli aktuelt når du har tv-kort. Man vil heller ikke få ytelses-fordelen med å kjøre minnebrikker i dual channel med kun en 512MB brikke. Strømforsyningen er også relativt dyr, og man kan fint drive systemet med en litt svakere en, men da må man gjerne betale for det i form av støy og ekstra varme.. Heller ikke et område jeg ville anbefalt å spare inn på.. Lenke til kommentar
Blacki Skrevet 18. juli 2005 Del Skrevet 18. juli 2005 Hva med å bytte ut TV-kortet med dette? Ellers synes jeg at det ser bra ut. Helt enig! HEr får du mer for pengene vil jeg tro. Har selv det PVR150 korte, og er meget fornøyd! Uannsett så ville jeg styrt unna pinnacle.. Lenke til kommentar
Even. Skrevet 18. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2005 Dette oppsettet da? https://prisguiden.no/calc_waggon.php?waggon_id=17269 Lenke til kommentar
Winged Monkey Skrevet 18. juli 2005 Del Skrevet 18. juli 2005 Joa, Ser du har gjort en del kompromiss, men det vil funke helt greit uansett. Du har uansett muligheten til å oppgradere senere dersom du føler at det skorter på et område. (120GB harddisk blir fort litt lite lagringsplass dersom du skal ta opp en del fra tv, men dersom du brenner ut på DVD fortløpende så vil nok det gå bra.) Det som er viktig å være obs på, som du sikkert er klar over selv også, er at handlelisten din består av komponenter hentet fra 7 (!) ulike nettbutikker. Fraktkostnadene involvert ved å bruke så mange ulike nettbutikker vil fort løpe opp mot en tusenlapp i seg selv, så her kan det være en ide å prøve å finne den nettbutikken som gir den billigste samlet-prisen på alle komponentene.. Lenke til kommentar
Blacki Skrevet 18. juli 2005 Del Skrevet 18. juli 2005 , så her kan det være en ide å prøve å finne den nettbutikken som gir den billigste samlet-prisen på alle komponentene.. off ja!, det puslespillet der er jaggu ikke like lett altid. Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 31. juli 2006 Del Skrevet 31. juli 2006 (endret) Hei du! Mitt tips til MCPC er at du går for et Antec Fusion kabinett... dette er den "foreldede" vwersjonen av Antec NSK 2400 som hår gjort det knallbra i SPCR's tester. Sett inn et AM2 system bestående av nF430 HK og en ok CPU + 1 GB RAM, så er du så godt som klar, om du ikke ønsker å forsterke skjermkortbiten med f.eks. et 7600-kort el.l. TV-kort = Hauppauge 150 eller 500. Harddsik = Samsung (eller Seagate 7200.10) Endret 31. juli 2006 av Okay Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 31. juli 2006 Del Skrevet 31. juli 2006 F.eks, fra SHG: Antec Fusion, Media Center Case, 430W 1.478,00 AMD Athlon64 3500+, AM2, BOX 749,00 Corsair Twin2X1024A-6400, 2x512MB 977,00 Hauppauge WinTV-PVR-150MCE Kit 749,00 Samsung SP T133 300GB, SATAII, 8MB 861,00 Asus M2NPV-MX, nForce430, AM2 654,00 NEC ND-3551, DVD±RW, Silver 311,00 Totalt: NOK 5.779,00 + tast, mus, evt OS og gfx (fjernkontroll er med) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå