frodeaa Skrevet 18. juli 2005 Del Skrevet 18. juli 2005 Det mest sårbare punktet for en pc å bli utsatt for vann under drift må vel være strømforsyningen? Jepp. Kortsluttning mellom to punkt på et PCB er ikke alltid eneforstående med død og bedervelse. Er du heldig så vil det bare gjøre at dritten ikke funker så lenge kortslutningen er der... Problemet er når du får kortslutning mellom to steder som gjør at det går mye strøm, f.eks. mellom strømtilførsel på trafo og jord. Da bør du springe etter pulverapparatet Lenke til kommentar
web76 Skrevet 18. juli 2005 Del Skrevet 18. juli 2005 Så en litt morro ting på NorShipping messa i sommer... de senket en standard nec lcs skjerm ned i ett akvarium.... den er ikke vanntett....og den viste grafikk som fy hele tiden, strømforsyningen var ekstern da... Har sett raporter om flere ekstremkjølere som kjøler prosessoren direkte med sprinklet vann!! Elektronikken vil ikke kortslutte om det er helt rent vann, da det ikke leder strøm, men vann har jo en tendens til å bli skittent og da er det verre Moralen er mye elektronikk tåler vann....tør du teste Web76 Lenke til kommentar
Oxford Skrevet 18. juli 2005 Del Skrevet 18. juli 2005 Jeg sølte nesten en halv liter cola i tastaturet mitt en gang, Logitech Optical desktop. Jeg tok med en gang ut batteriene, skrudde alt i fra hverandre, skyldte alt veldig godt under vann fra springen, tørket det med en hårføner, og et par timer senere var det oppe og gikk igjen. funker fint den dag i dag, og det er i hvertfall 3 år siden det skjedde. Moralen er altså; hvis du er kjapp i hodet er det ikke noe problem å drikke cola når du spiller data Lenke til kommentar
tullball85 Skrevet 18. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2005 For de som ikke har fått det med seg, så funker maskina som bare det nå. Men vi møtte en som påstod at selv om den funker nå, kan kretser brytes, pga irring/rusting, som vil føre til at maskina blir defekt om noen måneder.. Dette tror jeg selv ikke så mye på.. Kan noen bekrefte at så lenge vannet er helt borte, vil maskina funke like lenge som om ingenting har skjedd? Irring oppstår vel ikke uten at fuktighet er til stede? Og kopper ruster vel ikke? Kjæresten er litt bekymra.. =) Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 18. juli 2005 Del Skrevet 18. juli 2005 Det kan nok irre ja, om det ligger noe urenheter igjen så kan det bli effekten. Er dog ikke 100% sikker på dette. Kanskje hvis dere åpner pcen og renser godt med isopropanol området som fikk vann over seg så kan det kanskje garantere fremtiden på pcen? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 18. juli 2005 Del Skrevet 18. juli 2005 Den kan fint irre selv etter det er tørket, ved mindre vannet du sølte var 100% rent. jeg tror dog neppe at en såpass lite uhell vil kunne forårsake nok skade via irring til at det kan kortslutte noe i ettertid. Senskader er det alltid muligheter for i slike saker, men jeg tror nok evt. skade allerede er skjedd her, og du i såfall kan gjøre lite med det. -Stigma Lenke til kommentar
HellFire- Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 Vann har jo ikke akkurat den beste ledeevnen. Og med med såpass "lave" spenningen som er i en pc, så og med tanke på tapet med vann som leder. Og at de fleste komponenter tåler litt, så skal det gå bra. Var det ikke Asus som la en hel pc under vann? (destilert vann)... Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 Var det ikke Asus som la en hel pc under vann? (destilert vann)... Fungerer greit det, men ikke veldig lenge. Vannet plukker etterhvert opp urenheter fra komponentene, og før eller siden så går den poof... noe som er veldig synd, ellerhs hadde det vært mulig med utrolig kule kjølesystemet som også var dritbillige =) -Stigma Lenke til kommentar
Largie Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 Hei, og godt tullball85 pc funker fortsatt Til alles "glede" så hadde jeg en litt artig historie i sommervarmen Som alle veit så er saltvann ikke helt reint, og når man er på sjøen er det "lett" å miste mobiltelefonen og det kan ha katastrofale følger for telefonen Mens jeg var med noen kamerater og så på de dykka (hakke sertifikat til slik ) Uanz. Den suste forbi en av de som dykka med fullt belyst display og la seg på bunnen. En av de stakk ned å henta den, og kom opp igjen med den, og da var den dau. Litt seinere stakk i vi inn på land og skylte & skylte den dritt telefonen, og la den til tørk i en uke. Tror du ikke den funker fortsatt da? Moral osv, ting funker hvis man er flink til å bli kvitt ureinhetene og har litt flaks (som jeg hadde), da ordner sakene seg Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 Så en litt morro ting på NorShipping messa i sommer... de senket en standard nec lcs skjerm ned i ett akvarium.... den er ikke vanntett....og den viste grafikk som fy hele tiden, strømforsyningen var ekstern da... Har sett raporter om flere ekstremkjølere som kjøler prosessoren direkte med sprinklet vann!! Elektronikken vil ikke kortslutte om det er helt rent vann, da det ikke leder strøm, men vann har jo en tendens til å bli skittent og da er det verre Moralen er mye elektronikk tåler vann....tør du teste Web76 Det er ikke H2O som leder strøm, men molekylene som finnes I vannet. All driten, typ støv, salt etc. Såkalt MilliQ-Vann ( RENT vann ) fungerer helt fint.. Du kan senke pc'en ned i det mens den står på, og ingenting vil skje annet enn en helt utrolig kjøleeffekt. Merk: MilliQ-Vann er DYRT, så ikke så altfor bra kjøle-alternativ. Det fungerer heller ikke med grad 1 eller 2 destilert vann, MilliQ ( Grad 3 ) er det eneste som fungerer. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 Joda greit det at helt rent vann ikke leder strøm. Desverre så holder det rene vannet seg aldri rent ved mindre det er i helt 100% sterile omgivelser. Det ville plukket opp urenheter og partikler fra det den kjølte ned, og over tid danne ioner i vannet = kortsluttning. Graden av renhet du trenger er jo helt avhengig av hvilken spenning det er på det du skal nedsenke i vannet. Mulig at du trenger Milli-Q for en strømforsyning skal overleve, men de fleste komponentene i en PC derimot jobber jo på lave spenninger, og skulle overlevd på vanlig destillert vann ville jeg tro. -Stigma Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 En dag senere, til min store forbausning startet faktisk maskinen, og alle hjertet frydet seg. For sikkerhets skyld solgte jeg hele greia så jeg slapp og tenke på evt. senere problemer pga vannet. Er det bare meg som reagerer litt her? Makan til ubrukelig fyr som klarer å finne på noe sånt - iallfall hvis han solgte den uten å nevne vannet i det hele tatt. a. Lenke til kommentar
Chrichton Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 En dag senere, til min store forbausning startet faktisk maskinen, og alle hjertet frydet seg. For sikkerhets skyld solgte jeg hele greia så jeg slapp og tenke på evt. senere problemer pga vannet. Er det bare meg som reagerer litt her? Makan til ubrukelig fyr som klarer å finne på noe sånt - iallfall hvis han solgte den uten å nevne vannet i det hele tatt. a. Det er vel det vi på godt norsk kaller en kjeltring? Å selge noe og tilbakeholde vesentlig informasjon av den typen er faktisk forbudt. Akkurat som å selge en kollisjonsskadet bil. Lenke til kommentar
Blacki Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 En dag senere, til min store forbausning startet faktisk maskinen, og alle hjertet frydet seg. For sikkerhets skyld solgte jeg hele greia så jeg slapp og tenke på evt. senere problemer pga vannet. Er det bare meg som reagerer litt her? Makan til ubrukelig fyr som klarer å finne på noe sånt - iallfall hvis han solgte den uten å nevne vannet i det hele tatt. a. Det er vel det vi på godt norsk kaller en kjeltring? Å selge noe og tilbakeholde vesentlig informasjon av den typen er faktisk forbudt. Akkurat som å selge en kollisjonsskadet bil. Strengt tatt så sier han bare at han solgte den etterpå, ingenting om han sa i fra eller ikke om vannsølet eller hvor mye den ble solgt for.. Men er vel ikke usannsynlig at det ikke ble gjort.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå