Gå til innhold

IE 7 og hva vi "gleder" oss til

Anbefalte innlegg

Jeg henviser til følgende nyhet.

Siden de faktisk vurderer CSS3 implementasjon, kanskje det er håp? Eller kanskje ikke. DE er kjent for å være svært selektive i implementasjoner av CSS og HTML.

Nettsideutvikler Steve Champeon sier imidlertid dette: "Det finnes utvilsomt mange nettsider som er så dårlig oppbygget eller testet, at IE 7 vil ødelegge dem. Så det er nok ikke bare dumt å lage litt oppstuss omkring den forestående utgivelsen".

Så nå er det nettsideutviklerene sin feil at IE er crappy. Noen som skal teste betaen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Blir fortsatt nødt til å designe sidene for 5.5 6.0, iallefall 6.0...

Det har eg ikkje gjort på minst eit halvår (til personlege sider, selvfølgelig.) :)

@MBaardsgaard: CSS3-støtte blir heilt sikkert ikkje et faktum. Dei skal vel lansere ein beta i sommer en gang? Da blir IE i såfall den første nettlesaren med CSS3-støtte. :)

Endret av Henrik Lied
Lenke til kommentar

10%? steike.. Skulle ønske den statistikken gjaldt for hele verden :!:

Tror dere 7,0 kommer som en produktoppdatering til XP eller må den lastes ned manuellt?

Presonlig gleder jeg meg ut til å le av den når den kommer ut. Det skal bli en opplevelse å se hva MS har funnet på nå. Det er nesten så den er slaktet før lansering.

Lenke til kommentar

Gleder meg til ie7 jeg, og gleder meg over at ms tar webstandarer litt mer på alvor. dem har jo begynt å samarbeide med flere av de som jobber med webstandarer...

Såklart vil det ikke bli paradis såfort ie7 slippes, man _burde_ fremdeles ta hensyn til dem som ikke har oppgradert til nyere nettlesere..

Og ser egentlig ikke problemet med å løse ie6 sine problemer (så lenge det går ann, og det gjør det oftes) driver jo med dette fordi jeg liker det, og litt utfordring er jo bare moro, det er jo det som er drivkraften!

Kan forstå at folk ikke helt gidder å bry seg om dem kun er into å designe nettsider og brife med funksjoner, men har man litt interesse av koding og utvikling så ønsker man jo ihvertfall litt utfordring nå og da!

Lenke til kommentar

Det som skremmer meg er at IE7 skal få en "delvis støtte av CSS2". Gudene må vite hvordan endringene i CSS-implementasjonen vil påvirke sidene mine..

Det beste hadde vært dersom Microsoft bare hadde beholdt den mislykkede måten IE behandler CSS på i dag. Det er iallefall et beist man vet hvordan man skal forholde seg til.

Selvfølgelig, dersom Microsoft plutselig bestemmer seg for å følge W3C-standarden så vil nok alt gå bra, men hva er oddsa for det?

Lenke til kommentar
Kan forstå at folk ikke helt gidder å bry seg om dem kun er into å designe nettsider og brife med funksjoner, men har man litt interesse av koding og utvikling så ønsker man jo ihvertfall litt utfordring nå og da!

Vel..

Dersom du har prøvd å lage en nettside for penger, og gjerne har en dato du skal ha siden ferdig, så setter man plutselig litt mindre pris på den sinnsyke måten IE behandler box-modellen på, eller de små intrikate forskjellene mellom IE5, IE5.5, IE6, eller den manglende støtten for CSS2, eller..

Takk Gud for conditional statements sier nå bare jeg!

Lenke til kommentar

Vel..

Dersom du har prøvd å lage en nettside for penger, og gjerne har en dato du skal ha siden ferdig, så setter man plutselig litt mindre pris på den sinnsyke måten IE behandler box-modellen på, eller de små intrikate forskjellene mellom IE5, IE5.5, IE6, eller den manglende støtten for CSS2, eller..

Klart man setter lite pris på det, det er jo ekstra arbeid, men det meste kan løses, og skal du utvikle en side for en klient begynner du ikke å utforske alt for mye, da selger du ting du vet du kan, og du vet du kan levere i tide! Det handler alltid om å jobbe innen for hva man kan, kan lære seg fort eller løse fort! bruker man 3 uker på et design/en side du har 4 uker på å løser IE-problemer så har burde man kanskje revurdere sine evner.

Endret av resol
Lenke til kommentar

Vel..

Klart man setter lite pris på det, det er jo ekstra arbeid, men det meste kan løses, og skal du utvikle en side for en klient begynner du ikke å utforske alt for mye, da selger du ting du vet du kan, og du vet du kan levere i tide! Det handler alltid om å jobbe innen for hva man kan, kan lære seg fort eller løse fort! bruker man 3 uker på et design/en side du har 4 uker på å løser IE-problemer så har burde man kanskje revurdere sine evner.

Dei fleste forespørslar eg får via mail o.l., kjem fra firma i USA, og mesteparten av desse finn meg via CSS Zen Garden.

Der står det ofte svart på kvitt at støtte for IE5.* ikkje er nødvendig, og at eg heller kan deaktivere stilark for eldre nettlesarar. Så lenge ting er lesbart i IE6 er dei vanligvis fornøyd.

Desse oppdraga gjeng vanligvis ut på å designe bloggmalar, men det er likevel eit betalt oppdrag (sjølv om desse forespørslane har meir eller mindre stoppa å komme etter at domenet mitt blei frastjåle).

Nettcafèane på Roskilde 2005 var sponsa av Danmarks IT Høgskule.

Der var faktisk iexplore.exe deaktivert, og ein kunne kun bruke Firefox. :)

Lenke til kommentar

Tok ikke helt poenget ditt Henrik:P Er jo flott du slipper å tenke på ie5,6 osv..men man burde jo fremdeles ikke selge ting over sine evner!

Om det er samme for klienten at det ikke er støtte for ie osv, så er jo det bare digg, men så lenge det ikke er det så burde man innrette seg såklart, og ikke gjøre noe man ikke har kontroll på!

Lenke til kommentar

resol: Jajaja, selvfølgelig. Var ikkje det eg meinte. :)

Meinte berre at det er bra at div. selskap har fått opp auga, og skjønner at det er veldig tids- og ressurskrevande for både dei og nettutviklarane å tilpasse seg alt som ikkje er normativt i forhold til den standarden e.g. Firefox, Safari og Opera held seg til. :)

Endret av Henrik Lied
Lenke til kommentar

Vel..

Har jo etter hvert utviklet meg et bibliotek med standardiserte løsninger som dekker de fleste behov, og har også fått såpass kjennskap til IE's irrganger at det tar ikke mye tid å jobbe rundt problemene lenger. Det operative ordet er "lenger". Man må stange huet unødvendig mange ganger mot veggen før man kommer opp til et nivå der man har en sånn noenlunde oversikt over hvordan en får en side til å oppføre seg på samme måte i alle kjente nettlesere, hvorav IE sine ulike inkarnasjoner er de mest problematiske.

Frykten min er altså at når IE nå lanserer en ny versjon, så må man gå nye runder med "hodestanging" før man igjen får oppdatert oversikten.

Det jeg synes er gøy med webdesign er å programmere serverside med ASP eller PHP, og da tar tilpasning for IE vekk tid fra det som er virkelig morsomt. Ekstra provoserende er det når man vet at alt kunne vært så mye enklere hadde bare Microsoft fått inn i huet at webstandarder er en bra ting, istedenfor for å (feilaktig) tro at egne implementeringer er suverene.

Lenke til kommentar
Og om man tar betalt per time, så er jo kjekt å fikle litt med IE 6.0 for å tjene litt ekstra :)

IE6.0 er skjelden problemet. Av og til, dog.

Eg blei forresten imponèrt over http://www.online.no/ her om dagen. Mulig den er gammal, men eg trur ikkje eg har sett den før slik :p

Slett ikke verst..

Kun 20 feil i W3C validatoren.. Sammenligner man med hva som skjer når man prøver å kjøre VG eller Dagbladet sine nettsider gjennom så er jo det intet mindre enn imponerende!

Det som kanskje ikke er så bra, er at siden ikke skalerer ned til 800x600. Nå er det kanskje begrenset hvor mange brukere som benytter denne oppløsningen, men vet av erfaring fra et intranet-prosjekt f.eks. at det kan være overraskende mange ettersom "teksten blir for liten" ved bruk av andre oppløsninger. (Nei, det er ikke alle som vet at man kan endre tekststørrelsen ved hjelp av nettleseren, og ettersom IE sin måte å håndtere det på er broken, så er det ikke alle som kan uansett..)

Lenke til kommentar
Og om man tar betalt per time, så er jo kjekt å fikle litt med IE 6.0 for å tjene litt ekstra :)

IE6.0 er skjelden problemet. Av og til, dog.

Eg blei forresten imponèrt over http://www.online.no/ her om dagen. Mulig den er gammal, men eg trur ikkje eg har sett den før slik :p

Slett ikke verst..

Kun 20 feil i W3C validatoren.. Sammenligner man med hva som skjer når man prøver å kjøre VG eller Dagbladet sine nettsider gjennom så er jo det intet mindre enn imponerende!

Det som kanskje ikke er så bra, er at siden ikke skalerer ned til 800x600. Nå er det kanskje begrenset hvor mange brukere som benytter denne oppløsningen, men vet av erfaring fra et intranet-prosjekt f.eks. at det kan være overraskende mange ettersom "teksten blir for liten" ved bruk av andre oppløsninger. (Nei, det er ikke alle som vet at man kan endre tekststørrelsen ved hjelp av nettleseren, og ettersom IE sin måte å håndtere det på er broken, så er det ikke alle som kan uansett..)

Eg vil anta at under 10% av målgruppa/lesarane til online.no har lavare oppløysing enn 1024x768, rett og slett fordi dei som har interesse av sida enten er eller vurderer å bli kunde av dei, og då har dei sansynligvis ein meir eller mindre oppegåande PC.

Dessuten, husk på at alle/dei fleste typiske ferdig-PCar (Dell, Hewlet Packard osv) gjerne kjem med middels gode LCD-skjermar som er laga til for 1024x768 eller 1280x1024.

Så, ta målgruppa i betraktning når ein lagar websider òg. Det har Henrik gjort :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...