Gå til innhold

Asus K8N-E(Deluxe) LAN vil ikke leke med WinXPSP2

kargro

Anbefalte innlegg

Jeg nettopp kjøpt min andre trådløse router (dette har noe med overskriften å gjøre, bare hold ut så lenge) og i den forbindelse har jeg problemer med Onboard lan kortet på den ene av mine to stasjonære maskiner. Tidligere har jeg jeg brukt en Allied Telesyn AR220E router mellom internett og maskinene mine i flere år uten nevneverdige problemer, men har altså kjøpt trådløs siden jeg også har en bærbar PC.

Problemet som har oppstått etter at jeg har satt opp begge de to nye routerene jeg har prøvd, er at på maskinen med K8N-E hovedkortet så har plutselig ikke Windows XP SP2 noen nettverksmaskinvare etterpå. Mappen "Nettverkstilkoblinger" i kontrollpanelet er helt tom, og jeg kan ikke legge inn noen ny kobling siden windows da klager over at jeg ikke har maskinevare som egner seg for dette.

Etter at den første trådløse routeren var satt opp (den fungerte forøvrig ille) så dukket dette problemet opp. Pussig nok så hjalp det å koble tilbake til in gamle router og deretter skru på "wake on lan" funksjonaliteten i BIOS på maskinen.

Siden den routeren var helt håpløs (les : DHCP delen fungerte ikke på den uten at jeg hadde den koblet til internett-modemet) leverte jeg den tilbake og kjøpte en D-Link Dl-624 trådløs router. Plugget i begge de stasjonære maskinene og de var oppe å kjørte. Reiste vekk denne helgen og kom tilbake så var alt nede. Reboot av router fikk gang på sakene for den ene stasjonære maskinen sin del (den fikk IP adresse og det er den jeg bruker mens jeg skriver dette), men K8N-E maskinen har altså nå ikke nettverksmaskinvare ifølge windows (selv om jeg kan se "NVIDIA nForce Networing Controller" i enhetsbehandlingen).

Jeg har prøvd følgende :

- En rask sjekk av BIOS viser at onboard lan er aktivt, men for ordens skyld har jeg skrud det av og på igjen med oppstart av Windows imellom for å prøve å tvinge Windows til å finne maskinvaren igjen. Det skjer overhodet ingenting.

- Har oppdatert firmware på BIOSen (fant en nyere på Asus sin hjemmeside) uten at det førte til noen endring

Planen videre er å sette opp gammel router igjen og herse mer med BIOS og se om det kommer seg.

Det jeg lurer på er:

- Har noen av dere hatt lignende erfaringer ? Altså at nye routere klarer å trigge at nettverkskortet detter ut på en maskin ?

- Noen som kjenner til spesiell problemer med disse innebyggede nettverkskortene ? Jeg går ut ifra at det kan være det som er ødelagt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...