yasiris Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 Hei Jeg trenger virkelig hjelp... Kjøpte disse varene 1 uke siden: Asus A8N-SLI Asus Extreme N6600GT Top 128 MB AMD 64 3000+ X-Dreamer 2 innebygd strømtilførsel 400W 1024 MB Value select minne Hadde fra før: 200 GB Western Digital 8 mb cache DVD Pioneer Jeg har altså alt som trengs for en pc. Jeg bygde den opp (har litt erfaring fra den gamle pcen ) men uansett, pcen gikk greit de første 4 dagene. En sen natt på bølgene av Internett explorer klikket pcen fullstendig. Den bare sto slik, jeg ventet i fem min eller mer. Så restarta jeg pcen... dvden begynte å lage rare lyder, trodde den var defekt, tok den ud, gikk inn på bios der sto det at clockefrekvensen te cpuen var 4235 MHZ!!!!... Eg ble heilt gal!!! Ka faen lixom.... Uansett, når eg starta pcen igjen ville ikke skjermen starte... Jeg begynte fra null, dvs. tok ud alt udenom skjermkort cpu og minne.. prøvde å restarta igjen men neida, skjermen starta ikke. Restarta bios ved å flytta til pin 2-3 og tilbake til 1-2.. neida. Det funka jo heilt greit de første 4 dagene, men så skjedde dette.... alle viftene går men ikke skjermen... eg tror det er feil i HK.... bør jeg returnere det?? Kan dere vær så snill å hjelpe meg, pliiiiz Lenke til kommentar
Bob Ibsen Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 (endret) Hvis maskinen steinstår, skjermen ikke mottar noe signal, og du ikke hører noen pipekoder - da er det sannsynligvis CPU -eller BIOS-relatert. Hvis hovedkort/CPU er i orden, og BIOSen ikke er blitt korrupt på et vis, skal systemet være istand til å gi feilmeldinger i form av pipekoder. Dette vil man da få hvis for eksempel er feil på RAM eller grafikkort. Hvis prosessoren er defekt, eller mangler, får man ikke slikt meldinger. Hvis BIOSen er "defekt" vil ikke maskinen "vite hva den skal gjøre", noe som kan gi utslag i svart skjerm, eller at alt låser seg etter noen sekunder. Men dette kan være tusen ting. Alt fra en løs kontakt til en plutselig komponentsvikt. Endret 17. juli 2005 av Bob Ibsen Lenke til kommentar
yasiris Skrevet 17. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2005 Ja... du jeg tror d er CPUen.. fordi ... jeg holdt pcen oppe i cirka 30 sek (viftene går ... alt fungerer asså, uten om skjermen) så skrudde jeg pcen av og koblet fra strømledningen... fort tok jeg vekk viften fra cpuen og kjente på cpuen... den var kald.... ekke dette et tegn på at cpu er død? Lenke til kommentar
Bob Ibsen Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 Vel, det tyder ikke på at den er i live. Men jeg ville ha dobbeltsjekket enhver kobling og montering i maskinen før en eventuell retur. Lenke til kommentar
yasiris Skrevet 17. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2005 eg har faen dobbelsjekka drid mange ganger nå at eg bare e drid lei av d.... men når eg returnere d så slipper jeg vel å betale noe siden d ikke var min feil ?? Men hvorfor skjedde dette lixom?? Eg hadde ikke overclocka eller en dritt... surfa bare uskyldig på nettet akkurat som nå ... Lenke til kommentar
th-3 Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 Kan nok være CDPUen da ja. Dårlige CPUer dør som regel innen kort tid, 4 dager er litt lenge da men det kan skje. Når det skjedde meg var det ikke noe problem å bytte CPU, de bare kikka litt etter varme-skader og så hadde jeg en ny etter halvminuttet. Lenke til kommentar
yasiris Skrevet 17. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2005 hva var det som skjedde med din CPU?? Og hvordan? Lenke til kommentar
Bob Ibsen Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 eg har faen dobbelsjekka drid mange ganger nå at eg bare e drid lei av d.... men når eg returnere d så slipper jeg vel å betale noe siden d ikke var min feil ?? Men hvorfor skjedde dette lixom?? Eg hadde ikke overclocka eller en dritt... surfa bare uskyldig på nettet akkurat som nå ... Garanti er garanti, og ved vanlig bruk skal den jo gjelde. Husker det var en lignende tråd for lenge siden, hvor en bruker opplevde at en Winchester ble oppgitt til 4600 MHz i BIOS. Men så vidt jeg husker var det ikke noe dramatisk i det tilfellet. Skal se om jeg finner den. Et siste tips: Prøv å hold inne insert-knappen når du starter maskinen. Dette gjør at maskinen starter på reduserte innstillinger. Siden maskinen din ble oppgitt til å være overklokket, kan det tenkes at disse innstillingene slår inn, slik at maskinen ikke starter pga for høye frekvenser. Selv om du har nullstilt BIOSen, er det ikke sikkert at det virkelig hadde effekt. Jeg har hatt noen hovedkort hvor BIOSen praktisk talt var immun mot resetting - uten at jeg kan forklare det fenomemet heller. Sjansen for at dette har noe for seg er liten, da jeg ikke ser for meg hvordan det skal ha oppstått gale BIOS-innstillinger utav ingenting. Men siden det bare dreier seg om å holde inne en knapp i noen sekunder, anbefaler jeg deg å prøve Lenke til kommentar
yasiris Skrevet 17. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2005 ok jeg skal prøve ... i morgen... for sliten nå.. Men tusen takk for all hjelpen Sette stor pris på d Lenke til kommentar
Bob Ibsen Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 Her er tråden jeg nevnte isted. Ikke så mye å bli klok på, men konklusjonen var vel at dette var et BIOS-relatert fenomen. En bruker forklarer at CPUen ble oppgitt til 5005 MHz første gangen han startet maskinen, men etter en restart gikk den plutselig på 2200 MHz Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 18. juli 2005 Del Skrevet 18. juli 2005 En god emnetittel er en tittel som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese tittelen. Emnetittelen i denne tråden er ikke god nok, om ikke dette blir endret slik at det er lettere å forstå hva slags informasjon tråden omhandler vil denne bli stengt! Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler. Bruk -knappen i første post for å endre emnetittelen. (Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Vennligst ikke kommenter dette innlegget.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg