Jaffe Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 Jeg lurer på mange rare ting, og akkurat nå funderer jeg på hvem som fant på å "vrenge" gitaren? Det må da være en god stund siden? Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 Var vel Jimi Hendrix som gjorde teknikken kjent..men om han fant opp den første vreng-forsterkeren aner jeg ikke. Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 Var vel Jimi Hendrix som gjorde teknikken kjent. Feil. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 (endret) Så vil De være så vennlig å utdype det litt da, o' orakel? Mye vits å bare skrive "Feil." Endret 17. juli 2005 av Bitex Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 Tja, f.eks Jeff Beck og Eric Clapton brukte vreng/overdrive før Hendrix, han bare brukte mer. Lenke til kommentar
Smooth Ceiling Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 Jeg mener det går lengre tilbake i tid enn så. Leste om det for en stund siden, men må gjenoppfriske minnet. Det ble brukt i blues musikk først, det er jeg ganske sikker på. Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 Jau. Leste en gang at noen klarte å sprenge et høyttalerelement og likte lyden, men det kan ha vært en myte. Lenke til kommentar
random_wannabe Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 høres nok dumt ut, men hva menes med å 'Vrenge Gitaren'? Lenke til kommentar
JacobDW Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 Å spille gitar med fuzz. Sånn rockelyd vettu. Har sjekka litt rundt, sto et sted at Eric Clapton, Jeff Beck og Alvin Lee var pionerer på dette på 60-tallet. Men lurer på om ikke noen av bluesgutta var tidligere ute...skal lete litt til... Forresten, det med å "vrenge" lyden har tradisjoner tilbake til afrikansk tradisjonsmusikk. På strengeinstrumentene der, har man som regel satt på noen ekstra "skranglerier", for at lyden ikke skal bli for fin. Og siden bluesen kommr fra Afrika... Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 Har hørt det var noen slike kønntri-gutta som mistet amp'en sin på bakken, når de skrudde på for å skjekke om den funket, var lyden helt rar, de begynte å spille litt og vips. Det er sikkert ikke riktig, men jeg har da hørt det. XD Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 Forresten, det med å "vrenge" lyden har tradisjoner tilbake til afrikansk tradisjonsmusikk. På strengeinstrumentene der, har man som regel satt på noen ekstra "skranglerier", for at lyden ikke skal bli for fin. Og siden bluesen kommr fra Afrika... Jepp. Har faktisk sett folk som har festa flaskekorker i toppen av gitaren sin for å få en slik metallisk skranglelyd. Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 Var det ikke Rolling Stone-gitaristen som klippet opp forsterkermembranene i frynser så man fikk en slags skurre/fuzz-lyd? Lenke til kommentar
EskildO Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 Jau. Leste en gang at noen klarte å sprenge et høyttalerelement og likte lyden, men det kan ha vært en myte. Så det på en dokumentar jeg og en gang langt tilbake i tiden, men om det stemmer vet jeg ikke. Men er jo ikke altfor usannsynlig. Lenke til kommentar
JacobDW Skrevet 18. juli 2005 Del Skrevet 18. juli 2005 Etter en liten runde på theforum har jeg kommet frem til dette: Working local clubs and record hops in the DC and Virginia area, the Raymen quickly made a name for themselves as a top-flight instrumental combo. By miking his Sears and Roebuck amp at gigs, an unheard of practice at the time, Wray was able to make a huge, distorted noise that pushed the guitar out front. The sound triggered a million seller by sheer luck one night when someone on the dancefloor requested a stroll. Wray didn't know one so, in a flash of brilliance, he made one up on the spot. That was "Rumble," a savage, three-cord monster, recorded in 1958, with a menacing sound Wray created by poking holes in his speaker with a pencil. The record was banned on some radio stations for being "too suggestive" -- a remarkable accomplishment for an instrumental. kilde:http://www.worcesterphoenix.com/archive/music/98/05/15/LINK_WRAY.html Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 18. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2005 Så Link Wray fant på å vrenge gitaren? Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 18. juli 2005 Del Skrevet 18. juli 2005 Har på følelsen at dette er som å spørre om hvem som oppfant hjulet. Tydeligvis nok av myter og historier ute og går. Lenke til kommentar
diskvask Skrevet 18. juli 2005 Del Skrevet 18. juli 2005 Så de første forsterkerne hadde ikke kontroller for både gain (som vel er inngangsvolum?) og utgangsvolum? Lenke til kommentar
Njål Skrevet 18. juli 2005 Del Skrevet 18. juli 2005 Link Wray var først ute med (i hvert fall den første som er kjent for) fuzz (mekanisk ved å stikke hull på membranen), å mic'e opp gitarforsterkeren videre gjennom PA/kraftigere forsterker, og til å kontrollere feedback (som oppstod i en ny form ved det lydnivået som oppstod når han sendte gitarlyden gjennom PA). Fuzzboksen ble lagd for å emulere lyden hans uten å ødelegge høyttaleren (greit å kunne skifte til 'ren' lyd uten å måtte skifte ut giterforsterker ). Fyren hadde utrolig feedback-kontroll (så ham live tidlig på '80-tallet, før han begynte med noe dvaskt gospel/soul-søl {ikke fordi gospel og soul må være søl, men dette var det IMHO}), og generell kontroll over gitarlyden. Når det gjelder '60-talls-'vreng' er det i og for seg riktig at Jeff Beck og Eric Clapton ble kjent for det før Jimi Hendrix, men det beror vel blant annet på at de ga ut skiver tidligere enn ham. Hendrix ble jo kastet ut av en mengde band der han var backing fordi gitarlyden hans tiltrakk seg for mye oppmerksomhet. Har man lest/sett intervjuer med Clapton, Beck, Townsend, eller i og for seg folk som så Hendrix i NY før han dro til England, får man lett inntrykk av at han ikke lå noe bak dem. Også verdt å huske at en god del av de effektboxene folk seinere har tatt for gitt ble lagd for å gjøre det lettere å etterligne det Hendrix, Beck og Clapton skapte av lyd på denne tida (noe de samme, spesielt Hendrix, var raskt ute med å bruke til enda nye lyder). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå