Gå til innhold

Hvordan ta vekk vifte fra prossesor?

BorN

Anbefalte innlegg

Jeg har for tiden problem med å starte PC'en fordi den skrur seg av etter 1-5 minutt. Jeg tenkte jeg skulle ta vekk kjøle-vifta som sitter rett foran prossesoren, for å sjekke den.

Jeg har sjønt at jeg skal åpne to "pinner" som ligger vannrett hver for seg på framsiden av vifta slik at vifta halvveis løsner. Men hva skal jeg gjøre etter dette?

Vifta sitter fast i kjøleribba (som ligger mellom prossesor og vifte) . Vifta og kjøleribba er omgitt i et "deksel" som igjen sitter fast i HovedKortet. Derfor får jeg ikke vifta vekk fra prossesoren...

*Anybody help me - I'm stuck*

:no:

EDIT: "bøyler" er nok et mer passende ord, enn "pinner" :roll:

Endret av BorN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hei. tror det er litt fra vifte til vifte. på min gamle cpu vifte var det tok bøyler som jeg tok opp også var det omtrent bare å ta av vifta. måtte bare ta i litt. på den vifta jeg har nå, måtte jeg skru ut hele hovedkortet faktisk for å sette den på, fordi at det var et feste under som måttes skrues på. hva skal du sjekke på cpu vifta da? er jo bare å støvsuge den ren tenker jeg. hvis maskina di skrur seg av etter 1-5 min så kan det jo være dårlig med kjølepasta på kjøleren da.

Lenke til kommentar
hei. tror det er litt fra vifte til vifte. på min gamle cpu vifte var det tok bøyler som jeg tok opp også var det omtrent bare å ta av vifta. måtte bare ta i litt. på den vifta jeg har nå, måtte jeg skru ut hele hovedkortet faktisk for å sette den på, fordi at det var et feste under som måttes skrues på. hva skal du sjekke på cpu vifta da? er jo bare å støvsuge den ren tenker jeg. hvis maskina di skrur seg av etter 1-5 min så kan det jo være dårlig med kjølepasta på kjøleren da.

hehh... nå har det seg slik at jeg ikke vet hva kjølepasta er for noe. :blush: kan du forklare? :D

Lenke til kommentar

hehh... nå har det seg slik at jeg ikke vet hva kjølepasta er for noe. :blush: kan du forklare? :D

Kjølepasta blir brukt til å få bedre kontakt mellom cpu og kjølaren. Det skal ikkje mykje kjølepasta før det er nok.

Lenke til kommentar

Jeg hadde heller sjekket tempraturene til cpuen før jeg begynnte å ta den av ol.

Spesielt om jeg ikke engang viste hva kjølepasta var...

Har du bygget en pc før?

Ekke for å være slem, men feilsøking inni towereret på hardware burde ikke være din først erfaring med pc hardware.

Det er mange programer som kan sjekke tempraturen for deg. Det ligger som regel en i Bios, men du kan også bruke andre programer som Sandra2005.

http://www.sisoftware.co.uk/

( Sharewaren holder for å sjekke tempen bla.. )

Lenke til kommentar

Det er mange programer som kan sjekke tempraturen for deg. Det ligger som regel en i Bios, men du kan også bruke andre programer som Sandra2005.

http://www.sisoftware.co.uk/

( Sharewaren holder for å sjekke tempen bla.. )

Ok, men jeg har temperatur-program fra før, og jeg har tatt vekk sidedøren på kabinettet, så prossesoren er ikke for varm.

(CPU ligger på rundt 30 grader, mens HDD ligger mellom 30-50. (lenge siden sist jeg sjekket temp på HDD)

Lenke til kommentar
Den tempen må være feil, om signaturen din stemmer så bør du ta en bios oppdatering. Bios'en var fra 03?

Yup. BIOS er fra 03' .

men hvordan i H*L*E*E oppdatere BIOSen da?! :wallbash:

:innocent:

Endret av BorN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...