Gå til innhold

CPU-vifte som ikke ville sitte skikkelig, garanti?

Anbefalte innlegg

For ca. et halvt år siden satt jeg sammen denne PCen jeg bruker nå. Problemet var bare at CPU-vifta (Intel 3.6 LGA775 Boxedvifte) ikke ville sitte skikkelig. Tre av festene satt, men det fjerde bare datt av. Prøvde mange ganger, men den ville ikke sitte. Selve vifta sitter riktignok godt fast, men gjelder garantien hvis CPUen blir overopphetet (ikke overklokket)? Har 64 grader load, noen ganger mer, så blir litt bekymret der. Har Arctic Silver 5 kjølepasta, men det hjalp ikke på tempen, ble heller værre hvis det var noe forskjell.

Vurderer å kjøpe denne CPU-vifta. Kjøler den bedre enn boxed-vifta mi?

Og hvis jeg ikke bytter vifte, gjelder fortsatt garanti?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøper du den zalman vifta du har linka til der må du belage deg på å demontere pc'en for å feste en plate bakpå hovedkortet... for den zalmansaken er så heavy at den nærmest regnes som tungtransport under frakt.

Endret av Vu-caN
Lenke til kommentar

Potetfar: Zalman-kjøleren du linker til kjøler kurant og er stillegående. Men med mindre du har støvfiltre på kabinettviftene, anbefaler jeg den ikke. Kjølefinnene smaler inn mot midten, og det skal veldig lite til før støv fester seg imellom dem. Ikke bare det, men det er ganske håpløst å få vekk. Støvsugeren gjør liten nytte. Thermalright er svært bra.

Lenke til kommentar
Potetfar: Zalman-kjøleren du linker til kjøler kurant og er stillegående. Men med mindre du har støvfiltre på kabinettviftene, anbefaler jeg den ikke. Kjølefinnene smaler inn mot midten, og det skal veldig lite til før støv fester seg imellom dem. Ikke bare det, men det er ganske håpløst å få vekk. Støvsugeren gjør liten nytte. Thermalright er svært bra.

Thermalright har i følge prisguiden ingen LGA775-kjølere, så den er nok ganske uaktuell hvis ingen gidder å finne noe billig og bra til meg. :p

Uansett, støvet kan jeg leve med samme hvor vanskelig det er å få bort. :) Men for å ta av vifta i ettertid for å fjærne støv, må man da fjerne alle platene og greiene på hovedkortet (sikkert dumt spørsmål, men det er så greit å være sikker)?

Forresten, kjøle kurant=kjøle bra, ikke sant? :blush:

Lenke til kommentar

Tja, den kjøleren klarer å få min A64 3800+ ned på litt over 30 grader ved idle og 42-44 ved full guff. Ligger vanligvis på rundt 1000 rpm og lager omtrent ikke en lyd. I verste fall går den opp til 1500-1800 rpm og da er den hørbar men ikke så fryktelig plagsom. Tror ikke du blir misfornøyd.

Lenke til kommentar
Men for å ta av vifta i ettertid for å fjærne støv, må man da fjerne alle platene og greiene på hovedkortet (sikkert dumt spørsmål, men det er så greit å være sikker)?

Jeg har brukt tre forskjellige Thermalright-kjølere, to av dem på både socket 939 og 478. Socket 775 støttes også. Alle kjølerne jeg brukte, krevde bakplate, og denne har vært montert på en lignende måte i alle tilfeller. Dvs at de to / fire fundament-skruene går igjennom HK, holder bakplaten på plass. Du har tilgang til CPU-sokkelen selv om dette er montert, men i sjeldne tilfeller må man kanskje fjerne en av skruene for å få opp spaken. Monteringen av kjølerne er egentlig grei etter dette, det verste er faktisk å få mellomleggs-skivene til å holde seg på plass når man skal tre igjennom de andre skruene (som går ned i fundament-skruene). Thermalright-kjølere har ikke medfølgene eller fastmonterte vifter. De festes vha noen små festearmer, en sikker og kjapp løsning. Kjølefinnene er så vidt jeg vet paralelle på alle TR-kjølere, med stor nok avstand til at støv ikke tetter igjen. Støvsuger en gang i halvåret holder for meg, og jeg har ikke noen filtre... Jeg lar viften blåse utover, fordi det trekker bort mer varme fra grafikkort og minne, mens CPU-tempen er den samme som på vanlig måte.

Med denne spesial-braketten kan XP-90 og XP-120 tilpasses LGA775 :)

Vet ikke hvorvidt norske nettbutikker har dem, eller om de uansett vil passe ditt HK, men det kan jo undersøkes hos thermalright.

Lenke til kommentar
Men for å ta av vifta i ettertid for å fjærne støv, må man da fjerne alle platene og greiene på hovedkortet (sikkert dumt spørsmål, men det er så greit å være sikker)?

Jeg har brukt tre forskjellige Thermalright-kjølere, to av dem på både socket 939 og 478. Socket 775 støttes også. Alle kjølerne jeg brukte, krevde bakplate, og denne har vært montert på en lignende måte i alle tilfeller. Dvs at de to / fire fundament-skruene går igjennom HK, holder bakplaten på plass. Du har tilgang til CPU-sokkelen selv om dette er montert, men i sjeldne tilfeller må man kanskje fjerne en av skruene for å få opp spaken. Monteringen av kjølerne er egentlig grei etter dette, det verste er faktisk å få mellomleggs-skivene til å holde seg på plass når man skal tre igjennom de andre skruene (som går ned i fundament-skruene). Thermalright-kjølere har ikke medfølgene eller fastmonterte vifter. De festes vha noen små festearmer, en sikker og kjapp løsning. Kjølefinnene er så vidt jeg vet paralelle på alle TR-kjølere, med stor nok avstand til at støv ikke tetter igjen. Støvsuger en gang i halvåret holder for meg, og jeg har ikke noen filtre... Jeg lar viften blåse utover, fordi det trekker bort mer varme fra grafikkort og minne, mens CPU-tempen er den samme som på vanlig måte.

Med denne spesial-braketten kan XP-90 og XP-120 tilpasses LGA775 :)

Vet ikke hvorvidt norske nettbutikker har dem, eller om de uansett vil passe ditt HK, men det kan jo undersøkes hos thermalright.

Men nå er både Thermalright XP-90 og 120 dyrere enn Zalman-vifta jeg tenker på. Riktignok er det bare noen tiere mellom XP-90 og Zalman-vifta, men nå er det egentlig bare for å ha en kald CPU og ikke for å klokke, selv om jeg kanskje drar ut noen ekstra MHz hvis vifta funker veldig bra. :)

Tror nok jeg går for Zalman.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...