Gå til innhold

Trenger litt hjelp til oppgradering

Anbefalte innlegg

Hei.

PCen min har begynt med en del rare feil, som at harddiskene plutselig ikke blir detektert mer, maskinen henger seg til stadighet, +++. Og jeg har rett og slett bestemt meg for å bytte ut hele ruklet.

Men jeg trenger litt hjelp til sammensettingen. Jeg har tenkt å kjøpe hovedkort, prosessor, RAM og grafikkort.

Et av hovedpoengene mine er stabilitet. Jeg er møkka lei av at maskinen min henger seg bare jeg kjører et program som er litt tungt. :) 1 GB med RAM høres óg bra ut.

Kunne noen ha kommet med en god idé til komponenter som passer godt sammen, og som ikke koster et lite landsbudsjett? Er komponenter til tre-fire tusen realistisk?

Har forøvrig et Chieftec-tårn med 360W strømforsyning. Holder det?

Takker for all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nytter ikke med pc til 20.000 el. om du ikke jevnlig tar vare på den... Ikke nødvendigvis pcen sin feil at ting 'henger' seg.. SVært ofte viser det seg at der er snakk om dårlig oppdatering av bruker eller andre typiske bruker feil..

Men uannsett lykke til med ny pc! ;)

Lenke til kommentar
hva skal du bruke PCe`n til?

For det meste musikk, internett og skolearbeid, skulle jeg mene. Studerer elektronikk, så bruker en del litt tunge simuleringsprogrammer ol., så er sånn sett greit å ha litt maskinkraft. Men jeg har vært glad i å spille helt siden C64 :w00t: , så har lyst til å ha noe som funker til det óg.

I den anledning, hvor nødvendig er det egentlig med 256 MB RAM på grafikkortet? Ser at det er en del som får anbefalt 128 MB-grafikkort.

Lenke til kommentar
Nytter ikke med pc til 20.000 el. om du ikke jevnlig tar vare på den... Ikke nødvendigvis pcen sin feil at ting 'henger' seg.. SVært ofte viser det seg at der er snakk om dårlig oppdatering av bruker eller andre typiske bruker feil..

Men uannsett lykke til med ny pc! ;)

Hehe.. Takker & bukker. :)

Men du har helt rett. Jeg prøver å være flink til å ikke la så mange programmer ligge å surre og gå i bakgrunnen, men heller bare starte de når de trengs. Og kjører selvsagt både antivirusprogram og brannmur.

Jeg vet rett og slett ikke hva som er feilen med PCen her. I går satt jeg og skulle reinstallere XP på den (lovlig utgave sådan :D ), og innimellom så bare låste PCen seg. Varmrestart funket selvsagt ikke, og hvis jeg kaldrestartet den med reboot-knotten, så fant ikke BIOSen harddiskene mine (har to stk - en IBM og en Maxtor). Hvis jeg slo maskinen *helt* av, lot den stå i ti sekunder eller så, og *så* slo den på igjen, så fungerte det helt fint igjen. I mellomtiden var jeg ikke inni maskinen og tuklet med kablene. Og det er forsåvidt derfor jeg tror det er noe galt med IDE-kontrolleren på hovedkortet eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Hva har du fra før da? Hva for minne feks, kanskje noe kan brukes på den nye PC'en? Sjekk over kabler osv før du gir opp den gamle kanskje, eller SKAL du ha ny uansett?

Glemte meg og skrev litt om kabler i forrige innlegg. :) Men det virker som at harddisk-kabelen fungerer som den skal, sånn for å oppsummere liksom. :)

Maskinen består nå av et Asus A7V333 hovedkort, en AMD Athlon XP 2000+ prosessor og 512 MB SDRAM av et merke jeg ikke husker. Har et 32 MB Hercules grafikkort i maskinen, men husker ikke hva slags. Gammelt i hvert fall. :)

Men for å være helt ærlig så har jeg ikke så lyst til å benytte gamle komponenter. Jeg skulle oppgradere PCen til søstra mi, og holdt sikkert i over en måned på å reinstallere og feilsjekke noe j*vli, bare fordi minnebrikka var defekt. Har lyst til å prøve å ikke dra med meg defekte komponenter. :)

Men kommer nok til å beholde den største harddisken (80 GB). Ikke så stor akkurat, men jeg tenkte å kjøpe en ekstern 300 GB-disk etter hvert. Men maskinen må jo likevel ha en disk å boote på.

Lenke til kommentar

Ingen fare for å dra med seg gamle komponenter der nei, RAM'en din kan ikke brukes på noen nyere hovedkort.

Og siden du må kjøpe ny RAM likevel står du veldig fritt til å velge hovedkort og CPU, P4 med DDR2 eller AMD 64 med DDR. P4 med hyperthreading er kjekt til allround-bruk og de simuleringene du snakker om, AMD mangler dessverre hyperthreading men tar igjen litt på generelt høyere ytelse og betraktelig høyere ytelse i spill. Kan si det slik at hvis en tung oppgave kjører er de jevngode men hvis du feks skal surfe osv mens denne oppgaven kjører vil P4 gi inntrykk av at PCen er raskere (mer responsiv). Skal du spille så vil AMD'en gi en god del bedre ytelse, men hvis halv-tunge oppgaver kjører i bakgrunnen har den litt lettere for å hakke. Merker det ikke i det hele tatt vanligvis da.

Det er uenighet om hva som er mest stabilt, tradisjonelt har Intel vært best der, men AMD64 er visstnok veldig bra også. Så sies det iallfall, vet bare at sist det ble sagt det samme så var det ikke så stabilt likevel. Må legge til at jeg aldri har hatt AMD64 selv, men har betydelig bedre erfaringer med intel i forhold til AMD-system jeg har hatt selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...