Sweet Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=BTSW6 jeg driver og skal kjøpe denne bryteren her.. hvor mange vifter kan kobles på denne? hvordan funker den? og åsn skal jeg koble den? Lenke til kommentar
Mørbradbiff Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 (endret) Du kan bruke så mange du vil opp til 20 Ampere. I serie/parralell kan viftene kobles... ----(bryter)----------------------- l l l l l (Uinn) (Vi) (Vi) (Vi) (Vi) l l l l l ------------------------------------ Uinn = Spenningen inn. eller viftestyring Vi = Viftene stiplete linjer = ledning EDIT: Koblingsskjema Endret 17. juli 2005 av Navitas87 Lenke til kommentar
Sweet Skrevet 17. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2005 hmmm jo da, men skal jeg bare lodde eller tvinne de på polene lissom? og er det to funksjoner på den? av og på , eller er det noe mer? :S er dum jeg, så må ha inn med t-skje Lenke til kommentar
Mørbradbiff Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 Den har nokk bare av og på funksjon. Hvis du vil kunne regulere hastigheten kan du sette en regulerbar motstand etter bryteren, eller kjøpe en viftestyring. Jeg vil anbefale at du lodder dem på eller bruke kabelsko... Lenke til kommentar
Sweet Skrevet 17. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2005 oki =) takker . skal prøve.. eksploderer det så eksploderer det lol ses Lenke til kommentar
trulsta Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 Eksploderte med meg en gang jah:) Kobla feil ledninger sammen..strømforsyningan gikk dunken! Lenke til kommentar
O. B. Lix Skrevet 18. juli 2005 Del Skrevet 18. juli 2005 Den bryteren har tre poler, beregnet på kabelsko. en til + 12v fra psu en til - 12v fra psu (for å få lys i bryteren) en til + på viftene Ikke bland disse samme, koplingen står på siden på bryter, ellers bruk prøvelampe/måleinstrument. Bruk gjerne en sikring på ledninger også. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 Flyttes fra annet om hardware til elektronikk Lenke til kommentar
Mr Burns Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 Når du er ferdig med å koble, anbefaler jeg at du prøver med et 9v batteri før du setter greia inn i PC'en... Lenke til kommentar
icer Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 (endret) Eksploderte med meg en gang jah:) Kobla feil ledninger sammen..strømforsyningan gikk dunken! Hørtes litt kjent ut hehe, lillebroren min klarte å rive ut cd-rom dekselet knappene var koblet på, ledningen var ikkje så lang så den har falt av, kontakt mellom +og- og døden var et faktum... Det var det obduksjonraporten fortalte meg... Edit: Neida, du er ikke dum, bare litt uvitende... Lover godt at du spør før du handler og det sier *POFF* Endret 21. juli 2005 av icer Lenke til kommentar
Moro Klumpen Skrevet 24. juli 2005 Del Skrevet 24. juli 2005 Den har nokk bare av og på funksjon. Hvis du vil kunne regulere hastigheten kan du sette en regulerbar motstand etter bryteren, eller kjøpe en viftestyring. Pass på at hvis du skal bruke en regulerbar motstand etter bryteren at denne tåler strømmen som skal gå igjennom den. Hvis du kjører masse strøm igjennom et vanlig potensiometer (regulerbar motstand) så røyker den ganske fort og lukter død og fordervelse. Tro meg har testa å lage viftestyring sånn selv O. B. Lix: lys i bryteren? sikker på det? Den bryter så mer ut som en standar bryter som man kan velge mellom to forskjellige pinner som skal få tilført + spenning, som også kan brukes som en enkel av og på bryter. Laget en tegning for å ikke lage mer forvirrelse correct me if i'm wrong Lenke til kommentar
icer Skrevet 24. juli 2005 Del Skrevet 24. juli 2005 correct me if i'm wrong Ganske sikker på at det der er en vanlig "av-på" bryter Men det er jo ikke verre enn å spørre trådstarter hvor mange "klikk" den har... 2 eller 3 (huske å inkludere å telle med den du starter på (han sa han måtte ha det inn med teskje ))... Har den 3 så har du rett, har den 2 har jeg og resten rett Lenke til kommentar
Ascubal Skrevet 24. juli 2005 Del Skrevet 24. juli 2005 (endret) Tror egentlig det er sånn bryter med lys i, har en helt likt utseende her hjemme, bare at den er kjøpt på biltema.. For og være sikker kan trådstarter måle seg fram med et multimeter.. Lag f.eks en liste over "pinnene" på brytern.. Pinne 1 har kontakt med pinne 2 når brytern er i den og den stillingen. Mellom pinne 1 og 3 er det xx ohms motstand som tyder på at den inneholder ei pære Dette er et lite eksempel og ikke noen fasit da jeg ikke helt veit helt åssen den brytern er... Eller bare gjøre det ingen andre tenkte på, mail microplex og spør! Endret 24. juli 2005 av Knudre Lenke til kommentar
icer Skrevet 24. juli 2005 Del Skrevet 24. juli 2005 For og være sikker kan trådstarter måle seg fram med et multimeter.. Trådstarter har allerede sagt han må ha ting inn med teskje, og dermed nesten en selvfølge at han ikke har peiling på elektronikk, siden han ikke finner ut ved denne bryteren selv... Enkleste måten han skrev er å sjekke om det er 2 eller 3stillinger... 2-av/på 3-på/av/på Lenke til kommentar
Ascubal Skrevet 24. juli 2005 Del Skrevet 24. juli 2005 Det er dermed ikke sikkert at bryterstillingen er som du (icer) sa, visst det er en bryter med lys i, som jeg er 80% sikker på at det er, så er det bare av/på posisjon.. Men kan jo hende jeg tar feil, men hvis det er sånn som du sa, på/av/på.. Hva skal man da med 2 på posisjoner? Kunne velge mellom 2 vifter, det virker da vel egentlig litt ulogisk på en måte.. Lenke til kommentar
icer Skrevet 24. juli 2005 Del Skrevet 24. juli 2005 (endret) Det er dermed ikke sikkert at bryterstillingen er som du (icer) sa, visst det er en bryter med lys i, som jeg er 80% sikker på at det er, så er det bare av/på posisjon.. Men kan jo hende jeg tar feil, men hvis det er sånn som du sa, på/av/på.. Hva skal man da med 2 på posisjoner? Kunne velge mellom 2 vifter, det virker da vel egentlig litt ulogisk på en måte.. Der tråkka du i salaten: du sier jeg mener det er en på/av/på bryter hehe Ganske sikker på at det der er en vanlig "av-på" bryter Håper for din og din lærers del at du ikke går Elektro... Grunnen til at du har en bryter med 3posisjoner er for at du skal kunne bestemme hendelsen. Og neida det er ikke noe ulogisk med hverken det du sier, eller det du sier som er ulogisk (forvirra? Det skal vi fikse på) Vi kan ta for eksempel at du har en 12V vifte som du vil at skal kjøre på halv-fart, full-fart, samt du vil at den skal kunne slås av slik at du får det stilt... Hvordan skal du få koblet dette ved hjelp av kun en bryter? Løsningen på dette problemet er at du kobler strøm tilførsel 12V- på pinne 1 og 5V+ til pinne 3, pinne 2 kobler du til - på viften... Hvordan fungerer det? Pinne 1=12V- Pinne 2=Vifte - Pinne 3=5V+ Slik er bryteren koblet. AV: Når du lar bryteren stå i midten har ikke pinne 2 kontakt med noe og dermed vil ikke viften gå FULLT: Når du nå vrir bryteren oppover vil du få kontakt mellom pinne 1 og 2. Pinne 1 gir 12V- videre gjennom Pinne 2 og sender det til viften som får den til å gå for fullt Halvt: Når du vrir bryteren nedover vil du få kontakt mellom pinne 2 og pinne 3. Pinne 3 Gir 5V+ videre gjennom Pinne 2 til viften... Dette vil gi ikke gi 5V, men 7V fordi du får tilført 5V+ til viftens -tilkobling og 12V+ på viftens +tilkobling Dette gir et spenningsfall og dermed vil du dermed få 12-5=7V Se bildet Du kan veksle mellom 2vifter også om du vil det... Bare koble Pinne 1=Vifte 1+ Pinne 2=12V+ Pinne 3=Vifte 2+ Ble du noe klokere nå? Edit: Drit i lysdioden, den er bare i veien... Edit2: Metku likte ikke at jeg lånte bildet deres =/ Endret 25. juli 2005 av icer Lenke til kommentar
Ascubal Skrevet 24. juli 2005 Del Skrevet 24. juli 2005 For og være sikker kan trådstarter måle seg fram med et multimeter.. Trådstarter har allerede sagt han må ha ting inn med teskje, og dermed nesten en selvfølge at han ikke har peiling på elektronikk, siden han ikke finner ut ved denne bryteren selv... Enkleste måten han skrev er å sjekke om det er 2 eller 3stillinger... 2-av/på 3-på/av/på Og jo, jeg har gått elektro (dog ikke med verdens beste karakterer ) , skal gå på vk2 automasjon nå til høsten! Glemte at man kunne gjøre som du tegna, da får en 3 posisjons bryter mere mening ja.. Men jeg lurer på, åssen kan du være så sikker på at det er en 3 posisjons bryter? Det står jo omtrent 0 info om den... Lenke til kommentar
icer Skrevet 25. juli 2005 Del Skrevet 25. juli 2005 (endret) Og jo, jeg har gått elektro (dog ikke med verdens beste karakterer ) , skal gå på vk2 automasjon nå til høsten! Glemte at man kunne gjøre som du tegna, da får en 3 posisjons bryter mere mening ja.. Men jeg lurer på, åssen kan du være så sikker på at det er en 3 posisjons bryter? Det står jo omtrent 0 info om den... Huff da, jaja, lykke til, skal selv begynne på VK1 Elektro nå til våren... Mener du å SE hvilken det er eller finne ut hvordan den e? SE hvilken det er: Ikke godt, men ser det ut som det er lage til lys på den er den 90% sikkert en vanlig av/på bryter Finne ut hvilken det er: Se på skjema som bruker å stå på bryteren, eller begynne i øverste stillet og telle nedover (huske å telle med det øverste trinnet da) Endret 25. juli 2005 av icer Lenke til kommentar
Ascubal Skrevet 25. juli 2005 Del Skrevet 25. juli 2005 Huff da? Ja det var jo hyggelig... Du får da ha lykke til du også. Lenke til kommentar
icer Skrevet 25. juli 2005 Del Skrevet 25. juli 2005 Huff da? Ja det var jo hyggelig... Du får da ha lykke til du også. Ja ikke sant Takk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå