Drittsekken Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 Hei Lurer på å bevege meg inn i de voksnes verden og kjøpe meg et speilrefleks kamera. Siden det er mitt første tenkte jeg å kjøpe et brukt med film først. Det blir mest sannsynlig Nikon. Det jeg lurer på er hvilke objektiv er kompatible med digital kameraene. Leste testen av D70, her stod det at de testet med et eldgammelt objektiv og mente det ble ubrukelig. Hva menes med eldgammelt i denne sammenheng? Må jeg regne med at de objektivene til et ikke-digitalt kamera ikke kan brukes på et digitalt? Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 (endret) Et par gode relavante linker: http://support.nikontech.com/cgi-bin/nikon...ated=1029163096 http://www.naturfotograf.com/index2.html http://www.nikonians.org/dcforum/DCForumID86/717.html Endret 17. juli 2005 av froggyler Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 27. juli 2005 Del Skrevet 27. juli 2005 I utgangspunktet skal alle autofokus objektiver til Nikon passe, men de eldre har veldig treg og støyende autofokus. Manuelle objektiver vil passe på huset, men du vil blant annet miste lysmåling. Lenke til kommentar
JKKLstudio Skrevet 27. juli 2005 Del Skrevet 27. juli 2005 (endret) Manuelle objektiver vil passe på huset, men du vil blant annet miste lysmåling.----------------- Du mener vel da automatsk lysmåling. Jeg har 20D + 300D og et par gamle Takumar objektiver (100mm/f4 MACRO 1:1 og en 280mm/f3.5) med skruefatning (M42 + en HAMA-overgang til Canon). Det er ingen problem å måle riktig eksponering gjennom disse, men det blir ganske mørkt i søkeren, når jeg blender ned f.eks. til f16. Så de blir stort sett brukt til motiver/produkter som står stille. Info til nye fotografer; Takumar var originalobjektivene til Pentax spotmatic på 60-70 tallet. Endret 27. juli 2005 av xST©NE2005 Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 27. juli 2005 Del Skrevet 27. juli 2005 Manuelle objektiver vil passe på huset, men du vil blant annet miste lysmåling.----------------- Du mener vel da automatsk lysmåling. Jeg har 20D + 300D og et par gamle Takumar objektiver (100mm/f4 MACRO 1:1 og en 280mm/f3.5) med skruefatning (M42 + en HAMA-overgang til Canon). Det er ingen problem å måle riktig eksponering gjennom disse, men det blir ganske mørkt i søkeren, når jeg blender ned f.eks. til f16. Så de blir stort sett brukt til motiver/produkter som står stille. Info til nye fotografer; Takumar var originalobjektivene til Pentax spotmatic på 60-70 tallet. Nå snakker vi om Nikon da. Er ganske sikker på at man mister lysmåling i det hele tatt der. Men trodde også at det var store problemer på Canon, men der trenger man vel bare en adapter. Tror ikke dette finnes til Nikon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå