Gå til innhold

blå farger og filming i bevegelse - Panasonic 400

Anbefalte innlegg

Hei

Har kjøpt et Panasonic GS-400, mitt første dv kamera. Jeg har filmet en del i sommer, da jeg skulle legge dette inn pc`en så oppdaget jeg at enkelte scener hadde fått en veldig blå skjær i seg, hva kommer dette av? mye blå himmel eller vann eller har det med stilling til sola å gjøre? Var ikke mange klippene som var ødelagt av blåfargen, men klarte ikke helt å finne en fellesnevner på problemet.

Så kvaliteten på filmen, har lest mye positift om 400 modellen, men selv ble jeg litt skuffet da jeg så resultatet etter jeg hadde slengt de inn som .avi fil, spesielt ting i bevegelse synes jeg ble dårlig kvalitet på. Tok så å konverterte til mpeg2, brente på en dvd og prøvde i dvd spiller, her ble resultatet ok/godkjent, men en avi fil på en pc skal da ha bra bildekvalitet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er nok hvitbalansen ja. Selv om du stiller riktig hvitbalanse (inne, ute, overskyet eller lignende) så vil du til tider få litt feil fargetone, f.eks blåstikk som du nevner. Om du har tid, vil jeg anbefale deg å alltid stille hvitbalansen manuelt. Du finner ut hvordan dette gjøres i bruksanvisningen, og alt du trenger er et hvitt ark eller en hvit flate og fortelle kameraet at dette er hvitt. Det må jo da gjøres om fargetemperaturen forandrer seg, for eksempel når du går fra innendørs til utendørs.

Når du overførte til PC, så brukte du DV/Firewire ikke sant? Du brukte ikke USB streaming? For USB streaming gir ikke fullkvalitet. Om det er tilfelle, så ville jeg utelukkende gått over til å bruke DV/Firewire da det gir maks kvalitet, ukomprimert i følge hva som er på tapen. Pass også på at du ikke bruker et program som komprimerer videoopptaket når du overfører det til datamaskinen.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...