Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ettermontering av turteller i Vectra a, vanskelig?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Stemmer at de kobles på -, og måten de virker på er at de teller antall ganger coilen sender strøm til fordeleren (dvs. antall tenninger) og en chip regner det over til omdreininger. Deretter sendes det strøm til viseren som angir antall omdr. Derfor er det en bryter bak på de uorginale, slik at man kan velge mellom 4, 6 og 8 sylindrer :yes:

Turtellere koblet til dynamoen er som regel forbundet med diesel biler, men monteringen er komplisert i forhold til bensinbiler. Først må man finne ut hvor mange omdr. motoren har på tomgang, det gjøres ved å bruke et spesialverktøy som klemmes rundt dieselrøret på sylinder nr. 1 og som deretter viser turtallet digitalt. (mener den måler frekvensen i røret eller noe liknende) Deretter må den uorginale turtelleren som nå skal være koblet til dynamoen kalibreres ved hjelp av en liten skrue på baksiden til å vise det samme som den digitale som sitter på dieselrøret. Så øker man turtallet og sjekker at begge turtellerne viser omtrent det samme. Da er det som regel greit ;)

Lenke til kommentar

Var å handlet meg turteller i går, men har en såkalt tørr coil..

Hvordan skal dette kobles på da?

Skal ned å skru, så mulig jeg finner det ut selv etterhvert.

I så fall kommer tilbakemelding..

Kassa til telleren var sølv blank, så skrudde den fra hverandre og lakka den blå som resten av interiøret ;)

Lenke til kommentar
Skal ned å kikke på det etterpå..

Du har en rund coil med oljekjøling og smøring, jeg har en "åpen" firkanta med flate kontakter og null olje, derav tørr coil ;)

Dette skjønner jeg ikke...

Under ser du bilde av en coil. Hvorfor den skal være oljekjølt forstår jeg ikke!!

Det er vel ikke fordeleren du mener da? Noen har et rundt lokk mens andre har et firkantet, da dette kalles eddi`s tenningsanlegg...

post-134-1122212854_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Prøvde med en biltema turteller som jeg hadde lignende.. Funket fint det. Ikke vanskelig å kople den på men syns den var litt misvisende. når jeg dro den på turtallsperra så viste den 6000rpm noe jeg mente at den skulle vise 7000rpm.

Tomgangen var nokså grei...

Lenke til kommentar

Det er dieselturtellere som skal kalibreres, hvordan og hvorfor står over i mitt forrige svar.

De pleier å være ganske korrekte, så det kan jo hende motorene din ikke orker mer enn 6000 omd. Hadde en kadett 1200 en gang, den varvet 7500 omd. Både på biltematurtellernen og på den dyre tenningslampa til naboen. Men da hadde jeg "sportseksos" bygget om til el. vifte, webergasser, innsug og dobble ventilfjærer :D

Lenke til kommentar

som sagt, ikke bare til diesel... Men grunne til at de i katalogen selges som dieselturtellere og ikke bensin er jo gasnke opplagt. Dieselmotorene har ikke noe tenningsanlegg man kan hente signal på og dermed må man gå til dynamoen. Selvfølgelig kan man bruke denne typen på bensinbiler og, men det vil jo bli en ekstra stor jobb når man får turtellere som nettop er beregnet for biler med tenningsanlegg.... :cool:

Lenke til kommentar

Tror en sånn skikkelig lampe med turteller og kamvinkelmåler og you name it koster sånn ca 5 lapper pluss..... Kansje ingen kjøper noe sånt lenger, siden alt går på data? Bare å kjøpe plugg fra bilen og inn på dataen + en CD, så kan man ta ut feilkoder osv :cool:

Lenke til kommentar
Tror en sånn skikkelig lampe med turteller og kamvinkelmåler og you name it koster sånn ca 5 lapper pluss..... Kansje ingen kjøper noe sånt lenger, siden alt går på data? Bare å kjøpe plugg fra bilen og inn på dataen + en CD, så kan man ta ut feilkoder osv :cool:

Verkstedene har det, dog de er ment til å bruke på biler med stifteanlegg!

Får sikkert kjøpt det i butikk og men er nok dyrt ja..

Verkstedene har noe kalles for Tech 1 og 2 som de tar ut feilkoder med...

Lenke til kommentar

Man får jo kjøpt slikt utstyr av alle de store verktøylevrandørene i dag, men egentlig ar alt bare en vanlig PC med de riktige kontaktene og en programvare :D

De bruker stort sett forskjelliga kabinetter osv. for a de skal se anderledes ut, og så bruker de programvare levert fra orskjellige selskaper :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...