Noobie Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 (endret) Tiden har kommet for å oppgradere pcen igjen, trenger litt hjelp dog. *AMD Athlon 64 X2 4400+ prosessor, litt usikker på hvilket hk jeg skal ha. *Skal ha GF7800 kort, har sett litt på de forskjellige men vet ikek helt hvilket man skal velge.. Trenger også tips til ram,, skal ha 2 GB med noe helt ok, har sett litt på disse PQI 1024 MB PC4000 Turbo (2x512MB) Platinum, ok ram? *Strømforsyning, trenger noe som kan drive dvd spiller og dvd brenner, 3 hardisker, et 7800 skjermort, mulig jeg går til innkjøp av et til etterhvert så må kunne drive det også. *Vurderer LCD skjerm, de har jo kommet ned til 8 ms, noen av dem i allefall, så må jo kunne brukes til spilling som cs, bf2, wow.Noen tips her? *Kabinett som har god kjøling og ikke støyer for mye Prisantydning, 15-20k Takk på forhånd Endret 17. juli 2005 av Noobie Lenke til kommentar
hds Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 AMD Athlon 64 3700+ 2.2GHz Socket 939, 1MB, BOXED m/vifte PC til spilling, da ville jeg foreløpig lagt pengene i en enkeltkjerne prosessor. EPoX EP-9NPA+ Ultra, nForce4 Ultra,ATX Socket-939,S-ATA,GbLAN,Firewire,PCI-Ex16 Overklokkingsvennelig kort, fikk "Gold Award" sammen med DFI sin "roundup" av nF4 Ultra kortene av anadtech MSI GeForce 7800GTX 256MB GDDR3, ViVo PCI-Express, NX7800GTX-VT2D256E, 2xDVI-I Kongen av haugen atm, what more to say? Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB Kit w/two matched CMX1024-3200C2 DIMMs 2GB med RAM som også har relativt bra timings (2-3-2-6 var det vel) Hiper Strømforsyning ATX 580W HPU-4B580 Dual Fan, Silent, 20/24pin Mye kraft, tøft design og man behøver bare bruke dem kablene man trenger Lian-Li PC-82 Miditower, Sølv Aluminium (Uten Stømforsyning) Lian Li er kjent for kvalitet, skal defentlig ha et Lian Li kabinett i mitt neste oppsett Hitachi Deskstar T7K250 250GB SATA2 8MB 7200RPM NCQ Smak og behag på merke, men jeg liker Hitachi Samsung 19" LCD Syncmaster 913N Silver, Pivot, 8ms 8ms burde egne seg til gaming ihvertfall. Totalt: 18509 Lenke til kommentar
Noobie Skrevet 17. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2005 Takker for gode tips, man kan dette hket kjøre SLI? Har tenkt tanken å kjøpe 2x gf7800 kort med en gang og kjøre dem sammen. Og jeg er forsåvidt klar over at enkelt kjerne prossesor er bedre til spilling, men ting kan jo forandre seg i løpet av et års tid, derfor lurer jeg på om det er verdt det å kjøpe en enkelt kjerne prossesor nå?? Lenke til kommentar
hds Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 Takker for gode tips, man kan dette hket kjøre SLI? Har tenkt tanken å kjøpe 2x gf7800 kort med en gang og kjøre dem sammen. Og jeg er forsåvidt klar over at enkelt kjerne prossesor er bedre til spilling, men ting kan jo forandre seg i løpet av et års tid, derfor lurer jeg på om det er verdt det å kjøpe en enkelt kjerne prossesor nå?? Vet ikke hvordan SLI kortene stiller opp mot hverandre men ville sett på enten MSI eller EPoX Har du budsjettet så vil også et DFI være et sterkt valg, men det koster litt mer. Også nF4 Ultra versjonen av kortet til DFI kan visst kjøre SLI. Dette har jeg ikke så greie på så det får du spørre andre om. Og IKKE kjøp 7800GTX med engang. Et kort vil være nok ytelse i massevis og heller oppgrader senere. Jeg personlig vil aldri ta i bruk SLI el teknologier slik som dem er nå, pga ting som er nevnt 1000vis av ganger før. 1) Større effektforbruk 2) #1 fører til mer varme 3) Tar ALTFOR mye plass 4) #3 fører til at det kan bli mye rot med kabler, som igjen fører til dårlige "arbeidsforhold" Det med dobbeltkjerneprosessor kan jeg ikke svare med 100% sikkerhet på, la noen andre få svare på det. Men ser også at du får pressa en x2 4200+ inn i budsjettet, men det er jo "bare" 1MB cache. Sagt for tredje gang, noen andre får svare på om hvilken ytelsesforskjell det er mellom en x2 4200+ og en 4400+. Lenke til kommentar
Noobie Skrevet 17. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2005 Oki, takker. DFI kortet har jeg lest litt om, fått bra kritikk over alt, men støtter DFI kortet dobbeltkjerne prosessor da?Gjør sikkert det med bios opppgraderinger...håper jeg. Kabinettet du foreslo likte jeg ikke helt designen på, men hvis d lufter godt og er relativt stille så kanskje man gå for det:p Tror jeg går for dette hket http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=310790&cks=PRL Lenke til kommentar
hds Skrevet 18. juli 2005 Del Skrevet 18. juli 2005 DFI kortet har jeg lest litt om, fått bra kritikk over alt, men støtter DFI kortet dobbeltkjerne prosessor da?Gjør sikkert det med bios opppgraderinger...håper jeg. Kabinettet du foreslo likte jeg ikke helt designen på, men hvis d lufter godt og er relativt stille så kanskje man gå for det:p Ja, du har rett ved at en BIOS oppgradering fikser biffen. At du ikke liker kabinettet er helt greit det, smaken er som baken vet du. Bare ikke kjøp ferdig modet kabinett, not cool Prøver meg på en ny anbefaling, denne gangen et Cooler Master kabinett. Lenke til kommentar
Din_Laban Skrevet 18. juli 2005 Del Skrevet 18. juli 2005 Oki, takker. DFI kortet har jeg lest litt om, fått bra kritikk over alt, men støtter DFI kortet dobbeltkjerne prosessor da?Gjør sikkert det med bios opppgraderinger...håper jeg. Kabinettet du foreslo likte jeg ikke helt designen på, men hvis d lufter godt og er relativt stille så kanskje man gå for det:p Tror jeg går for dette hket http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=310790&cks=PRL Bruker DFI Lanparty, og det er det mest klokkevennlige kortet jeg har hatt! Meget bra. Klokker bra også på RAM. -usikker på dobbeltkjerner, men jeg hadde sett meg om etter FX55 hvis det er spill det dreier seg om istedet for 4400 fra AMD, men i fremtiden så blir nok spill optimalisert for disse, men det kan nok drøye en stund før det blir vanlig. Kabinett ja....e på dette fra Thermaltake: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=306030&cks=PRL -en kamerat har dette sammen med Thermaltake Big Water vannkjøling: http://netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=4038 -en kompis kjører Thermaltake Shark og Bigwater systemet og det fungerer meget bra. Mvh. Lenke til kommentar
Noobie Skrevet 19. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2005 K de kabinettene var mere min smak, liker dem sølv, alltid hatt sølv kabinett=) "Ser ned på mitt chieftec kabinett" Hm, vannkjøling i pcen, gir meg litt noia når jeg tenker på vann og elektriske komponenter, men den så grei ut den løsninga der, kosta liksom ikke 5000 heller. Har tenkt lenge på dette med FX prossesor, og jeg vet ikke, den koster jo drøye 2 lapper mere også, kanskje bedre å bruke det på noe ordentlig ram. Forløpig ser det slik ut https://prisguiden.no/vis_handlevog...?waggon_id=8406 Takker så meget for hjelp så langt=) Lenke til kommentar
gunnard Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 Hadde ikke kjøpt en X2 prosessor ennå hadde jeg vært deg, heller kjøpt denne hvis du skulle ha en god CPU, San Diego-kjernen er vel AMDs beste kjerne for desktop-markedet (men den kommer med lite pristillegg). Kunne selvfølgelig også ha gått helt ned i 3000+ eller 3200+ Venice-prosessorer, men det blir kanskje litt lite igjen. Det er ikke vits å kjøpe X2 prosessorer nå, for når den tid kommer at et fornuftig antall apps støtter dette, så er X2ene mye bedre enn de som finnes nå. Spar heller pengene dine litt og så oppgrader til X2 om et år eller to.. Lenke til kommentar
Din_Laban Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 (endret) K de kabinettene var mere min smak, liker dem sølv, alltid hatt sølv kabinett=)"Ser ned på mitt chieftec kabinett" Hm, vannkjøling i pcen, gir meg litt noia når jeg tenker på vann og elektriske komponenter, men den så grei ut den løsninga der, kosta liksom ikke 5000 heller. Har tenkt lenge på dette med FX prossesor, og jeg vet ikke, den koster jo drøye 2 lapper mere også, kanskje bedre å bruke det på noe ordentlig ram. Forløpig ser det slik ut https://prisguiden.no/vis_handlevog...?waggon_id=8406 Takker så meget for hjelp så langt=) Det oppsettet er ikke så ulikt det jeg selv kjører. BAre prosessor og kabinett, + at jeg kjører OCZ PC4000 VX brikker som er annerledes. Har en mistanke om at jeg oppgraderer i høst til 7800 GTX og AMD 64 4000 San DIego, hvis jeg ikke finner en brukt FX55. Endret 19. juli 2005 av bjornh Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 Minner om: sticky/annonsering. Ved kjøp: Et godt emnefelt bør si noe om busjettet ditt, hva maskinen skal brukes til. Har du bestemt deg for AMD/Intel kan dette også med fordel inkluderes. Døme på gode emnefelt: Kontor-PC til under 5000 kr. (Sier noe om bruksområde om budsjett) Ny Stille-PC til 10000 kr. Spill-PC AMD64 og GeForce under 15K (Valgt merke og sier budjsett). Ved salg: Er du ute etter pris på din gamle pc, pc deler kan du opplyse om alder og event. hvilke delere det gjelder. Du trenger ikke prøve å presse inn alle delene hvor du etterspørr pris, men det kan være en fordel å legge inn de som du forventer vil ha høyest verdi. Døme: Selge-PC: AMD 1Ghz, 256MB RAM, 180GB HD mm. 3år Selge-deler: 2x256MB Noname RAM, 120GB HD Selge-PC: Dell P4 2.4GHz 3 år gammel Merk dog at dette er dømer, det en etterlyser er mer informasjon enn at du skal selge pc eller deler! Du er alltid tjent med et informativt emnefelt slik at de som event. kan hjelpe deg finner den. Minner forøvrig om forumreglene: Et bra emnefelt er et emnefelt som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese emnefeltet. Lenke til kommentar
Noobie Skrevet 19. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2005 Til moderator: Skjønner at du har en "jobb" å gjøre, men seriøst til småpirk da. Til bjornh:Hvilke timings er det på brikkene?Vet ikke helt om man skal dytte inn 3-4k til ram, vet det er viktig med ålreit ram også. Til gunnard:Er fortsatt usikker på cpu, men en 4400x2 yter vel mer eller mindre det samme som en 4000 enkeltkjerne, snakk om et par fps, så jeg vet ikke helt. Lenke til kommentar
gunnard Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 Til gunnard:Er fortsatt usikker på cpu, men en 4400x2 yter vel mer eller mindre det samme som en 4000 enkeltkjerne, snakk om et par fps, så jeg vet ikke helt. En X2 4400+ Toledo er jo bare to av 3700+ San Diego, mens X2 4800+ er to av 4000+ San Diego. På de fleste punktene så yter X2 4800+ noen få prosent bedre enn 4000+, mens på enkelte tester er forskjellen enorm, men dette bare da begge kjernene kan benyttes på en fornuftig måte. Se litt på resultatene til testen her. Spørsmålet er jo hvor lang tid det tar før en fornuftig antall apps støtter X2. Men jeg hadde gjettet at det ikke var rett rundt hjørnet, men det vil ta en stund, og da er jo X2-prosessorene også en del bedre. Så kanskje sparte pengene litt nå, kjøpe en god enkelkjerneprosessor, og vente ett år med X2? Lenke til kommentar
Din_Laban Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 (endret) Til moderator: Skjønner at du har en "jobb" å gjøre, men seriøst til småpirk da. Til bjornh:Hvilke timings er det på brikkene?Vet ikke helt om man skal dytte inn 3-4k til ram, vet det er viktig med ålreit ram også. Til gunnard:Er fortsatt usikker på cpu, men en 4400x2 yter vel mer eller mindre det samme som en 4000 enkeltkjerne, snakk om et par fps, så jeg vet ikke helt. Akkurat nå kjører jeg på Timings: 3200+ winchester 245(MHz) på 1,475V stabilt OCZ PC4000VX på 3,4V stabilt CAS# 2 RAS# to CAS# delay 2 RAS# Precharge 2 TRAS# 5 Bank Cycle Time (tRC) 10 Endret 20. juli 2005 av bjornh Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå