<BøNilzen> Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 Hei. Har et par småting jeg lurer på. - Har et script som initialiserer isdn. laster drivere, lager device (ippp0) osv. Nå kjører jeg dette skriptet manuelt etter oppstart, men det hadde jo vært praktisk at det kjørte automatisk ved oppstart. det må kjøres med root-rettigheter. - Hvordan kan jeg stille ned internett-prioriteten til apt-get? Holder jeg på å laste ned noe med apt-get, er det umulig å få gjort noenting annet, til og med gaim logger ut etter apt-get har lastet en stund. husker det var noe mer også, men kommer ikke på det. kommer vel senere. Lenke til kommentar
<BøNilzen> Skrevet 18. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2005 Har litt problemer med K3B også. Å brenne data-cd'er går greit, men får ikke til å brenne audio-cder. Devices ----------------------- MITSUMI CR-4804TE 2.4C (/dev/hdd, ) at /media/cdrom1 [CD-R; CD-RW; CD-ROM] [Error] [TAO; RAW; SAO/R16; RAW/R96R] PIONEER DVD-ROM DVD-105 1.22 (/dev/hdc, ) at /media/cdrom0 [CD-ROM; DVD-ROM] [DVD-ROM; CD-ROM] [None] System ----------------------- K3b Version: 0.11.23 KDE Version: 3.4.0 QT Version: 3.3.3 Kernel: 2.6.10-5-386 cdrdao ----------------------- Cdrdao version 1.1.9 - © Andreas Mueller <[email protected]> SCSI interface library - © Joerg Schilling Paranoia DAE library - © Monty Check http://cdrdao.sourceforge.net/drives.html#dt for current driver tables. Using libscg version 'schily-0.8' /dev/hdd: MITSUMI CR-4804TE Rev: 2.4C Using driver: Generic SCSI-3/MMC - Version 2.0 (options 0x0010) Burning entire 79 mins disc. Starting write at speed 4... Process can be aborted with QUIT signal (usually CTRL-\). WARNING: No super user permission to setup real time scheduling. ERROR: Cannot set write parameters mode page. ERROR: Cannot setup write parameters for session-at-once mode. ERROR: Please try to use the 'generic-mmc-raw' driver. ERROR: Writing failed. cdrdao comand: ----------------------- /usr/bin/cdrdao write --device /dev/hdd --driver generic-mmc:0x00000010 --speed 4 -n -v 2 --force --eject --remote 19 /tmp/kde-nilsen/k3b_audio_0_.toc Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 18. juli 2005 Del Skrevet 18. juli 2005 Virkar som du ikkje har nok rettigheitar til CD-ROMen. Kva seier (i terminal): ls -l /dev/hdd Lenke til kommentar
<BøNilzen> Skrevet 18. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2005 brw-rw---- 1 root cdrom 22, 64 2005-07-18 14:29 /dev/hdd Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 18. juli 2005 Del Skrevet 18. juli 2005 brw-rw---- 1 root cdrom 22, 64 2005-07-18 14:29 /dev/hdd Ok. Prøv dette i terminal: sudo /usr/sbin/usermod -G cdrom <dittbrukarnamn> Logg ut av GNOME, og inn igjen. Prøv å brenn. Lenke til kommentar
<BøNilzen> Skrevet 18. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2005 (endret) hmm. kan ikke si det hjalp så mye.. Etter omstarten fikk jeg beskjed om at den ikke fikk tilgang til sound-server, /dev/dsp og lyden virker ikke. Får også permission denied til /dev/isdnctrl0, som jeg bruker når jeg kjører "isdnctrl dial ippp0". Nå måtte jeg skrive "sudo isdnctrl dial ippp0" og skrive inn root-passordet... Skjønner ikke hvorfor.. Jeg er medlem av gruppene "dialout" og "audio". Og får fremdeles samme feilmelding når jeg brenner.. Edit: Det med lyden og isdnctrl var en tabbe fra min side. Men har fremdeles problemer med brenningen. Jeg har vondt for å tro at det er et tilgangsproblem, da det går helt fint å brenne data-cd'er, det er bare når jeg prøver å brenne lyd-cd'er, og den begynner med "cdrdao" og det dritet det ikke går... Endret 18. juli 2005 av <BøNilzen> Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 18. juli 2005 Del Skrevet 18. juli 2005 Ah, ja, du bør vel vere med i gruppene audio og dialout også, elns. Hmm, merklich. Lenke til kommentar
zyp Skrevet 18. juli 2005 Del Skrevet 18. juli 2005 Kan du kjøre kommandoen ls -l `which cdrecord` `which cdrdao` og poste resultatet her? Lenke til kommentar
<BøNilzen> Skrevet 18. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2005 -rwxr-xr-x 1 root root 550600 2005-04-05 01:07 /usr/bin/cdrdao -rwxr-xr-x 1 root root 133 2005-03-24 10:42 /usr/bin/cdrecord Lenke til kommentar
ketilkn Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 (endret) sudo /usr/sbin/usermod -G cdrom <dittbrukarnamn> Blir ikke stakkaren kun medlem av cdrom nå? usermod krever at alle grupper spesifiseres sudo usermod -g defaultgruppe -G adm,dialout,audio,cdrom,admin,dip,video,lpadmin,scanner,plugdev stakkar sudo useradd stakkar cdrom Ville i så tilfelle fungert bedre da legger brukeren til i cdrom-gruppen. I Ubuntu tror jeg man default er medlem av cdrom, i alle fall den første brukeren som opprettes. Skriv groups for å se hvilke grupper du er medlem av. Endret 20. juli 2005 av ketilkn Lenke til kommentar
ketilkn Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 -rwxr-xr-x 1 root root 550600 2005-04-05 01:07 /usr/bin/cdrdao -rwxr-xr-x 1 root root 133 2005-03-24 10:42 /usr/bin/cdrecord chmod u+s /usr/bin/cdrdao vil antakeligvis gjøre susen. Lenke til kommentar
<BøNilzen> Skrevet 20. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2005 Nei, får fremdeles samme feilmelding. "Debugging Output" er som før. Det lille vinduet som viser hva som skjer viser dette: <i> Using cdrdao 1.1.9 - Copyright blablabla, masse piss <i> Starting dao writing at 4x speed // konge rask brenner <x> Error while decoding audio tracks <i> Unlocking drive <i> Removing buffer files <x> Could not unlock CD drive <i> = de blå ballene med en hvit "i" inni <x> = de røde ballene med en hvit "x" inni Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 (endret) Blir ikke stakkaren kun medlem av cdrom nå? usermod krever at alle grupper spesifiseres Jau, det stemmer Tenkte ikkje over at han sat i Ubuntu, der ein vert med i nødvendige grupper ved installasjonen, i motsetning til Slack. Burde vel bedt han poste /etc/group først, menmen... Rare greier. Prøvd å brenne som root? Dvs logg inn grafisk som root (kun midlertidig!) Endret 20. juli 2005 av objorkum Lenke til kommentar
<BøNilzen> Skrevet 20. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2005 Har prøvd å brenne som root; da ved å kjøre "run as different user" -> root -> k3b, fikk samme feilmelding.. Men jeg tok meg foressten tid til å lese en "pop-up" som pleier å komme opp første gang jeg prøver å brenne. Sound server informational message: Error while initializing the sound driver: device: default can't be opened for playback (Device or resource busy) The sound server will continue, using the null output device. Tenkte det kanskje hadde noe med dette å gjøre? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå