acon Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 Hei... vurderer å gå til anskaffelse av et nytt digital kamera. Har sett møye på Sony sine kameraer og Canon sine, da jeg vet at de lager skikkelige kameraer.. Hvilket kamera bør jeg velge? Har sett på: Ixus 40 Ixus 50 Sony W1 Sony W5 Sony P100 Sony P150 Budsjettet ligger på 3000 +/- , minnekort kommer itillegg. Kjekt hvis det er et godt kamera som jeg kan "vokse" i som fotograf Samtidig som det skal være et greit tur kamera.. Håper på respons Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 Ixus 40 og 50 kan du ikke "vokse med", da det er helt rene snap-shotkamera uten spesielt mange manuelle innstillinger. Sony kameraene kjenner jeg ikke til. Det finnes mange andre produsenter som er gode også. Nikon, Pentax, Olympus og Panasonic blant annet, lager minst like gode kamera som Sony og Canon. Tips: Nikon Coolpix 5900, Pentax Optio S5i, Pentax Optio S5n. Søk på forumet, så finner du litt info om disse. Lenke til kommentar
perjohan Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 Hvis du ikke absolutt må ha et minikamera som er vanskelig å holde i (dersom du har like store fingre som meg), ville jeg ha lagt på 600 kr og kjøpt Canon Powershot s70. Går fortsatt ned i lomma, men er litt større enn de du nevner. Det kan du vokse (litt) med dette, siden det har manuelle innstillingsmuligheter. Kort om dette kameraet: Skikkelig vidvinkel (28mm), 7,1 mp, optikk så god spm det er mulig å få den uten å gå over i speilrefleksklassen. Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 18. juli 2005 Del Skrevet 18. juli 2005 (endret) ...og der kom Manskow inn fra sidelinja, og må jo som vanlig få anbefale denne: Det er et Olympus C-765 Ultrazoom. Det burde i høyeste grad være et kamera å vokse i..eh...med. Her har du "bare" 4 megapixel, som etter min mening de fleste kommer langt med, hele 10x optisk zoom (38 - 380 mm), supermakro ned til 3 cm, samt meget bra optikk. Som nybegynner kan du få mye fint ut av auto-modus, men har i tillegg mulighet for fulle manuelle muligheter for blender/lukker/fokus. Siden du nevner turkamera, har iallfall jeg hatt særdeles mye glede av den kraftige zoomen på turer i skog og mark, og overalt ellers, for den del. Dette kameraet glir selvsagt ikke ned i en baklomme, men der hører heller ikke kameraer hjemme. Det går derimot helt greit i en jakkelomme, eller som jeg gjør, i en relativt kompakt veske hengende over skuldra, med ekstra batteri og minnekort. Dette er dessuten maskredets minste ultrazoomkamera. Objektivet du ser på bildet er avbildet i operativ modus, det trekkes inn til halvparten i avslått modus, og er da svært kompakt, den kraftige zoomen tatt i betraktning. Rosinen i pløsa er prisen, dette er nå helt nede i ca. 2400,- og da har du med din budsjettramme også råd til litt minnekort. Dette bruker xD-kort, som noen hevder er så dyre, men det er ikke lenger tilfelle. Du får iallfall svært mye kamera for pengene med dette kameraet. Endret 18. juli 2005 av manskow Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå