Gå til innhold

BF2-guide, tips og informasjon til nybegynnere!


Anbefalte innlegg

Ok, jeg er kanskje ikke den beste BF2-spilleren, men her er mine råd og min informasjon til deg.

 

Innholdsfortegnelse:

 

Generelt

Poengsystemet og de forskjellige typene poeng

Hvordan overleve lengst mulig

Commander og Squads

Kits og Våpen

Tanks og APC

Fly og helikoptre, hvordan styre med joystick

Hvordan bruke kamphelikopteret effektivt

Diverse triks og tips

Det kommer kanskje mer her

 

 

Generelt:

 

Battlefield 2 foregår som du sikkert forstår av tittelen, på slagmarken. Tidsepoken er satt til noen år framover fra idag. USA, en Midtøsten-koalisjon og en Kinsesisk frihetsstyrke krangler om olje, og forskjellige trnsportårer ol. Altså er ikke spillet laget for historiens del. Selv synes jeg det er en tanke humoristisk når man tenker på USA sitt inngrep i Irak. BF2 tilbyr alt fra store åpne områder med jagerfly og tanks, til mindre baner med urban krigføring. Dette tilbyr en variasjon som bidrar til å holde gleden oppe mye lengre. Dessuten vil det nok komme mods ettersom tiden går.

 

Spillet ligner mye på Battlefield: 1942, og er på så måte også utviklet av samme selskapet. Dog er det et par nye funksjoner som har frisket opp serien litt. Blant annet får du nå poeng for lagarbeid, og evnen til å live opp skadete soldater er der. Ikke nok med det. Nå har det kommet et element i spillet som lar deg dele laget opp i grupper på maks seks stykker. I tillegg er det en kommandør. Dette kommer til å bli nærmere beskrevet lenger ned i guiden.

 

Utgiveren av spillet er Electronic Arts (EA)

 

Utvikleren er Digital Illusions (Dice)

 

Offisielle siden til Battlefield 2 finner du her

 

Poengsystemet og de forskjellige typene poeng:

 

Poengsystemet er blitt en del forandret fra de tidligere Battlefield spillene i serien. Blant annet får du nå som sagt poeng for sammarbeidsspilling. Faktisk bare det å kjøre folk i fraktehelikopteret ditt kan gi poeng. Du får dog fortsatt poeng for å drepe folk, så ikke vær redd *Humor* Nå følger en liste over de forskjellige poengtypene du kan få:

 

Kill 2 Points

Flag Capture 2 Points

Neutralize Flag 2 Points

Flag Assist 1 Point

Neutralize Assist 1 Point

Kill Assist 1 Point

Healing 1 Point

Revive 2 Point

Repair 1 Point

Team Damage -2 Points

Team Vehicle Damage -1 Point

Team Kill (u/ punish) -2 Points

Team Kill (m/ punish) -6 Points

 

Som du ser er det en del poeng å hente her, samt en del poeng å miste.

 

Det kan hende at det finnes flere, da kan du isåfall poste dem i denne tråden.

 

Hvordan overleve lengst mulig:

 

Terrenget/miljøet:

 

Terrenget rundt deg er din beste venn. Om du vil lære deg å overleve bør du bruke terrenget til din fordel. Du skal alltid prøve å holde deg skult for fiendtlige enheter. For det første finnes det en del busker og steiner. Om du gjemmer deg inni en busk er det små sjangser for at fiendtlige enheter kan se deg, spesielt fra lange avstander. Om en fiendtlig enhet kommer for nærmt kan han dog finne deg. Så se deg alltid tilbake med jevne mellomrom slik at du ikke blir overasket brakfra.

 

Bruk bakketopper til din fordel. Om du ligger på en bakketopp har du ofte god utsikt til det meste. Da kan du se hvor fiendlige enheter befinner seg. Om det er urban krigføring kan du ofte da også se om noen ligger på taket, og skyte dem uten at de skjønenr hvor du kom fra. Det er midlertid en regel du må huske på. Alrdi legg deg med himmel bak deg. Dette vil gjøre deg svært synlig for fiender. Disse vil nemlig ofte se mot der bakke møter himmel, og om du ligger akkurat der er det en god sjangse for at du blir oppdaget. Det lureste er derfor å legge seg med en stein, et tre eller annet bak deg.

 

Hvis du plutselig skulle bli overasket av fientlig artilleri må du løpe så fort du kan under tak. Bygninger kan ikke falle sammen i spillet, så det er du alltid trygg for artilleri.

 

Hjørner er også en god ting. Om du ligger og titter rett rundt en liten mur har du gode sjangser til å kunne trekke deg tilbake. Det er dog lurt å sjekke at du har et vennlig flakk på baksiden av deg da det er større sjangs for at fienden ikke angriper bakfra da.

 

Ellers gjelder det bare å utforske litt for deg selv. Du finner som oftest ut hvordan det gjøres når du har spilt en stund.

 

Hvilket våpen skal jeg bruke når, og hvordan?:

 

Dette kommer vi mer inn på under de forskjellige kitsene, men her skriver jeg litt generelt.

 

Til vanlig er det anbefalt å gå med hovedvåpenet (riflen, haglen ol). Disse er de kraftigste, og er som regel best sånn generelt sett. Spesielt i avstandskamp er hovedvåpenet best å bruke. På avstand er det best å bruke singleshot. Dette aktiverer du ved å trykke på 3 (altså velge våpenet på nytt). Da treffer du lang mer nøyaktig, og bruker mindre ammunisjon. Om du kommer i nærkamp bør du bruke burst eller autmat. Da gjør våpenet langt mer skade, og skyter flere kuler på kortere tid.

 

Hvis du kommer bak en fiendtlig mann er det lurt å bruke kniven. Da sløser du ikke med ammo, og det skulle ikke være for vanskelig å ta ham. Om du er litt usikker på om du greier dette kan du alltids plasere et skudd fra pistolen din i hodet på ham. Ellers kan du bruke granater der det står fiendtlige folk i klynger. Du må dog være sikker på at du ikke treffer allierte.

 

Commander og Squads:

 

Det er kommet en ny funksjon som ingen har sett i et spill før, nemlig dette med commandor og squads. Commander er sjefen på laget, som skal hjelpe sitt lag til seier. En commandor skal bare ligge i ro litt utenfor hovedbasen, der han/hun ikke kan bli drept. En god commander hjelper laget sitt og har ikke tid til å fly eller kjempe som fotsoldat. Om du ser en commandor som gjør dette er han sannsynligvis ikke noe særlig god.

 

Commander:

 

For å komme inn i commander-kontrollpanelet trykker du CAPSLOCK som da er default knappen. Denne kan du dog endre om du føler for det. Kontrollpanelet viser et kart der du kan beordre squads rundt omkring. Du kan da zoome inn for å se handlingen på brettet ovenfra. Ellers er det en oversikt over alle squadsene der du kan hake på av hvem du skal snakke til med mikrofon osv.

 

Commandor skal i hovedsak gjøre 6 ting.

 

Det første er å gi artillery-support. Dette vil si at kanoner plassert et sted på brettet skyter en god del bomber i luften som senere faller ned der du har sendt dem. Det tar noen sekunder før bombene faller ned, så pass på at fienden ligger någenlunde i ro før du fyrer av. For å finne disse fiendtlige enhetene må du bruke SCAN-funksjonen eller UAV-funksjonen som jeg kommer tilbake til senere.

 

Når du fyrer løs med artillery får dessuten dine medspillere et artillerysignal i minimappet, og om de er i området som skal bli bombet får de også beskjed på høytaleranlegget sitt. En del forstår alikevel ikke at de skal trekke seg bort, så derfor bør commanderen skrike av full hals om at han avfyrer artillery.

 

SCAN-funksjonen er den andre tingen. Med denne kan du scanne hele brettet for fiendtlige enheter. Disse vil da være på kartet ditt et par sekunder. De unitsene du ser på kartet kan du trykke spotted på. Dette fungerer som om du hadde spotted FI på normal måte. Å scanne bør commanderen gjøre som ofte som han/hun kan. Det er en liten cooldown på alle tingene.

 

Den tredje tingen er å bruke UAV. UAV-dronen scanner et mindre område på kartet, men varer btydelig lenger enn vanlig scan. Denne er grei å bruke om noen allierte prøver å infiltrere en base, og vil vite hvor de fiendtlige enhetene befinner/gjemmer seg. Dine allierte vil også kunne se fiendtlige enheter på siitt minimap.

 

Den fjerde tingen er å sende support-kasser til dine allierte. Om du ser at noen er i heftig krig med fiendtlige enheter bør du sende en supportkasse. Det er dog lurt å for commander å spørre de forskjellige squadsene om de trenger support, da mange glemmer at commander har denne funksjonen. Supportkassen vil så dale ned til dine allierte med fallskjerm og gi dem helse, ammo og reparere nærtliggende tankser osv. Om artilleriet ditt, satelitten din eller annet er ødelagt kan du også reparere disse med supportkasser. Da er det lurt å zoome helt ned før du plasserer hvor supportboksen skal landre for å være sikker på at den lander nært nok.

 

Den femte tigen bruker man svært sjeldent, men kan noen ganger være greit. Du kan zoome inn på kartet så du kan se satelittbilder så og si av hva som skjer. MEd andre ord, du ser all handlingen på brettet ovenfra. Det er greit å kunne dette om noen ber deg lokalisere en sniper ol.

 

Den siste som bli mye brukt er å beordre allierte squads rundt om krin på brettet. Squadlederen bestemmer om han godtar oppdraget. Hvis han gjør dette, formidles oppdraget videre til squadmemberene. Siden commander har oversikt over hvor fiendlige enheter befinner seg er det lurt å følge hans/hennes ordre.

 

Nå lurer du kanskje på hvordan i all verden du kan få poeng som kommander når du ligger skjult og ikke dreper noen. Tingen er at i Battlefield 2 får du ikke bare poeng for kills, men også for lagspill. Om du foreksempel slipper ned en supportkasse kan du få så og så mange healing points, ammo-points osv. Dessuten dreper du jo fienden med artilleriet. På enden av runden får du se hvor mange poeng du fikk. Om laget ditt vant ganges poengene dine med 2, hvis laget ditt taper har jeg forstått det slik at man får gjennomsnittsscoren til laget? Altså får du en ganske høy poengsum om du er commander.

 

Om du synes at dette høres ut som noe du kunne ha lys til å prøve er det lurt å begynne å teste ut denne rollen i singleplayer før du begynner i multiplayer. Da gjør man alle en stor tjeneste.

 

Squads:

 

Squads er livsnødvendig for å vinne en kamp. Hvis ingen sammarbeider kommer det andre laget mest sannsynlig til å vinne (om ikke de også da har ingen squads). Squad-et er i hovedsak delt inn i to, squad-leader og squad-members. Squad leader-en er personen som gir ordre og leder squadet. En god squad leader vil gi ordre til sine squad members. Dessuten fungerer han som kontaktperson mellom commander og squadet. Hvis commander gir en ordre til squad leader-en kan han velge å godta denne ordren. Om han godtar vil denne ordren bli sendt videre til squadmebers-ene.

 

Det er to måter en squadleader kan gi ordre på. Den ene er ved hjelp av koontrollpanelet, eller ved bruk av mikrofon (den raskeste måten, men kan ikke alltid brukes).

 

I kontrollpanelet kan han høyreklikke et sted på kartet og velge kommandoer som defend, attack, move osv. Han kan også bruke spotted her inne. Desverre har squadleader-en liten tid til å gjøre slikt, så man bør være ganske kjapp. Det vil da dukke opp en strek i en eller annen farge på minimappet ditt og et symbol på enden som forklarer hva du skal gjøre (Om du skal forsvare, angripe, reparere osv). Selv om du vet hvor du skal er det veldig lurt å gå sammen med de andre i squadet. Da har du nemlig større sjangse til å overleve.

 

Mange servere har Voice over IP også kalt VoIP aktivert. Dette betyr at du kan bruke den innebygde "chatteprogrammet". Da må du være medlem av et squad, eller være commander. Hvis du er medlem av et squad, er det bare det squadet som kan høre hva du sier. Squad-leader kan enten snakke til squadet, eller commander. Som squadleader pleier jeg å bruke en kombinasjon av kontrollpanel og mikrofon. Det er særlig lurt å bruke mikrofon alternativet i hektiske situasjoner.

 

Oppdelingen av kits i et squad bør være litt gjennomtenkt. Det er nemlig et par ting å tenke på. For det første vil du jo at squad-et skal overleve. Til dette er det lurt å ha to medic (i tilfelle den ene medic-en skulle dø). Så trenger dere ammunisjon. Dette trenger dere bare en support til. Så må dere ha noen som kan drepe tankser. Det er da lurt med to antitank. Til slutt må dere ha litt skytekraft, da er det lurt med assault eller special ops. Da har dere fylt alle slotene man kan ha i squadet, altså seks. Man kan gjerne bytte ut den ene antitank-en med noe annet, men jeg synes da at denne indelingen er den mest effektive.

 

Kits og Våpen:

 

Nå har jeg ikke så god oversikt over hva våpenene heter, men kommer til å bruke kit-et og laget for å henvise til hvilket våpen jeg mener. Det er heller ikke sikkert at alle kan navnet på alle våpenene, så dette er vel det tryggeste.

 

Special Ops:

 

Denne klassen skal som navnet sier gjøre litt spesielle operasjoner. Når du er denne klassen skal du alltid prøve å ta ut fiendens artilleri, satelitt og UAV-base. Hvis du tar ut disse tingene vil fiendens commander ha vanskelig for å hjelpe laget sitt, dermed vil laget ditt få en stor fordel. Hvordan du skal ta disse tingene kommer jeg tilbake til straks.

 

Special Ops er utstyrt med en kniv, en lyddempet pistol, en rifle med aimpoint-sikte og C4-eksplosiver eller bomber om du vil.

 

Kniven: Denne bør du bare bruke i nærkamp, når fienden ikke vet at du er der. Da kan du lett ta ham ut, uten å sløse med amunisjonen. Ellers er det ikke mye du kan gjøre med den.

 

Lyddempet pistol: Denne er egentlig ganske lite kraftig, men ganske så nøyaktig. Det er egentlig lite vits i å bruke den. Om du først skal bruke den er det anbefalt å bruke den istedenfor kniven. Du går bak en intet annende fiende og skyter ham i hodet på nært hold.

 

Rifle (med aimpoint-sikte): Dette er våpenet du skal bruke så og si hele tiden. Det er ikke så kraftig som for eksempel assault sin rifle, men veldig nøyaktig. Det er to forskjellige moduser som på alle hovedvåpenene (altså riflene, maskinpistolene osv). I dette tilfellet er det automat og singleshot. Om du løper rundt i nærkamp er det lurt å bruke automat. Da trenger du all den kraften du kan få, som dette geværet tross alt ikke har så mye av. Når du vil skyte på langt hold er det lurt å bruke single shot og kikkertsikte. Da skytter du ytterst nøyaktig, og kan ta folk på et skudd om du rteffer perfek i hodet. merk deg dog at Kina ikke har aimpointsikte på sinn rifle.

 

C4-eksplosiver: Disse bombene gjør dette kitet verdt å spille. Med 2 C4-bomber kan du ta ut en tanks med fullt liv. Om du ser at det ryker av tanksen holder det som oftest med en. Når du skal ødelegge artilleriet, iav-basen og satelitten til fienden må du bruke C4-eksplosiver. Det holder med to C4-bomber på hver artilleri-kanon og hver bygning.

 

Assault:

 

Personlig synes jeg at assault er det kitet med minst muligheter. Det finnes kit med like kraftige rifler, med flere og bedre funksjoner. Dog skal man aldri undervurdere noen kit. Assault egner seg egentlig best til å ta ut normale infanterister, og lettpansrede biler.

 

Assault er utstyrt med en kniv, en pistol, en rifle med granatkaster og granater.

 

Kniven: Denne bør du bare bruke i nærkamp, når fienden ikke vet at du er der. Da kan du lett ta ham ut, uten å sløse med amunisjonen. Ellers er det ikke mye du kan gjøre med den.

 

Pistol: Denne er egentlig ganske lite kraftig, men ganske så nøyaktig. Om du er trefsikker med pistolen er denne faktisk ganske grei å bruke til litt avstandsangrep, da den er ganske så nøyaktig. Dog foretrekker jeg å bruke riflen, da denne både er kraftigere og lettere å sikte med. Ellers er pistolen greit å bruke på fiender som ikke merker at du sniker deg bak dem. Plasser da et skudd i hodet deres.

 

Rifle: Dette er våpenet du skal bruke så og si hele tiden. Det er to forskjellige moduser som på alle hovedvåpenene (altså riflene, maskinpistolene osv). I dette tilfellet er det automat/burst og singleshot. Om du løper rundt i nærkamp er det lurt å bruke automat/burst. Da trenger du all den kraften du kan få, som dette geværet tross alt ikke har så mye av. Når du vil skyte på langt hold er det lurt å bruke single shot og jernsikte. Da skyter du ganske så nøyaktig, og kan ta folk med velplasserte skudd. USMC har ikke fullautomat på sin rifle, men burst. Kina og MEC har full automat.

 

Granatkaster: Denne sitter på riflen, men må velges som eget våpen ved hjelp av scrolletast eller tastaur. Med denne kan du skyte granatene ekstra langt og med større presisjon, enn om du hadde kastet den for hånd. Du vil merke til at siktet har blitt forandret. Nå er det en lodrett strek og en del vanrette streker oppover den lodrette. Jeg har ingen spesifikke tips til hvordan du kan sikte nøyaktig med denne. Dette er det egentlig bare å prøve seg fram med, til man føler at man mestrer det. Dette er spiesielt greit å gjøre på singleplayer.

 

Granater: Dette er samme sort granater som man skyter med granatkasteren. Hvor vidt de to granatkastings-metodene bruker av den samme granat-ammunisjonen vet jeg ikke, men dette skulle dere ikke ha problemer med å finne ut selv. Med denne metoden kaster du en del kortere og noe mer unøyaktig. Dog fungerer denne metoden helt fint.

 

Medic:

 

Medic er vel kanskje kitet med de største mulighetene. Kitet har kraftige våpen, samtidig som du kan lege dine allierte. Om du finner hard skadete allierte kan du vekke dem til live igjen med de kjente "strykejernene" som får hjertet til å gå igjen ved hjelp av å føre strøm gjennom kroppen. Dessuten kan du overleve ganske lenge da du kan lege deg selv.

 

Assault er utstyrt med en kniv, en pistol, en rifle, en medicpack, elektrosjokk-puter og granater.

 

Kniven: Denne bør du bare bruke i nærkamp, når fienden ikke vet at du er der. Da kan du lett ta ham ut, uten å sløse med amunisjonen. Ellers er det ikke mye du kan gjøre med den.

 

Pistol: Denne er egentlig ganske lite kraftig, men ganske så nøyaktig. Om du er trefsikker med pistolen er denne faktisk ganske grei å bruke til litt avstandsangrep, da den er ganske så nøyaktig. Dog foretrekker jeg å bruke riflen, da denne både er kraftigere og lettere å sikte med. Ellers er pistolen greit å bruke på fiender som ikke merker at du sniker deg bak dem. Plasser da et skudd i hodet deres.

 

Rifle: Dette er våpenet du skal bruke så og si hele tiden. Det er to forskjellige moduser som på alle hovedvåpenene (altså riflene, maskinpistolene osv). I dette tilfellet er det automat/burst og singleshot. Om du løper rundt i nærkamp er det lurt å bruke automat/burst. Da trenger du all den kraften du kan få, som dette geværet tross alt ikke har så mye av. Når du vil skyte på langt hold er det lurt å bruke single shot og jernsikte. Da skyter du ganske så nøyaktig, og kan ta folk med velplasserte skudd. USMC har ikke fullautomat på sin rifle, men burst. Kina og MEC har full automat.

 

Medic pack: Om du tar opp denne vil allierte rundt deg få erstattet tapt liv. Altså de leges. Du kan kaste ut medic packs så du kan dekke et større område. Det er dog et begrenset antall på disse. Om du kaster ut alle er det en liten cooldown, som når er ferdig gir deg en ny medicpack.

 

Elektrosjokk-puter: Når en alliert soldat blir skutt og alvorlig skadet, kan han trykke på venstre museknapp. Da merker han seg av på kartet til alle medic-er på laget. Merket ser ut som en liten rød runding med et gevær i seg. Disse viser da hvor soldaten ligger så du finner dem. Så må du gi dem et sjokk så de våkner opp igjen. Da får de full helse. Det er dog en timelimit på hvor lang tid de har å leve.

 

Granater: Disse granatene er helt standard granater. Disse er greie å hive inn i en bygning du vet det er en fiendte inni, eller der det er klynger av fiendtlige fotsoldater. Det er lurt å lære seg å sikte hivingen på singleplayer før du begynner med slikt på multiplayer.

 

Tanks og APC:

 

Tanks:

 

Det å bli god å kjøre tanks er ingen enkel sak. Du opplever kanskje at du taper hver og en av tank vs tank-kampene du havner i. Fortvil ikke! Dette kan man gjøre noe med. Her følger et par råd og triks for å overleve best mulig.

 

Tanksen er bedre pansret visse steder enn andre. Dette gjør at missiler/tanksskudd gjør forskjellige skade etter hvor på tanksen de treffer. Tanksen er best pansret i følgende rekkefølge: Foran, bak, sidene og beltene foran og bak. Det er vanskelig å si hvordan du skal stå i forholdt til fiendtlige tanks da. Som regel lønner det seg å stå med fronten mot, da de fleste ikke greier å treffe noe så smått som beltene. Dette er dog noe man må vurdere der og da.

 

Det er lett å kjøre på miner. Disse kan nemlig være godt gjemt i busker og annet. Unngå derfor å kjøre der du tror det kan være miner, og hold godt øye med veien. Du må også være obs på C4 bomber, special Ops kan feste på tanksen din. Ser du at en mann løper bort på siden av tanksen din gjør du best i å hoppe ut og skyte denne mannen. For denne mannen har da høyst sannsynlig plassert C4-bomber på tanksen din.

 

Hvis du skulle være så heldig å komme opp i en kamp med en annen tanks/APC er det ting man kan gjøre. Stå med fronten vendt mot tanksen/APC-en. Dersom du har mulighet for det rygger du bak en bygning, etter hvert skudd. Det vil si at etter at du har skutt blir du borte for fiendten. Dermed får du skadet ham uten selv å miste liv, dersom du greier trikset ordentlig.

 

Du kan også røykelegge et lite område rundt tanksen. Dette gjør du dersom du har fått en stingermissile (Antitank, APC) og varmesøkende bomber (Fra fly osv). Da har du en større sjangse til å slippe unna missilene.

 

Å sikte med tanksen kan være litt problematisk i begynnelsen. Det er ingen enkel måte å lære seg dette på. Hvis du skyter på noe som står veldig nærmt skyter du rett fram. Dersom du skyter på noe langt unna må du skyte oppover og la tanksbomben fly i en liten bue. Det lureste er å øve seg på dette i singleplayer, så du blir vant til dette.

 

APC:

 

APC-en er mye av det samme som tanksen. APC er bedre pansret visse steder enn andre. Dette gjør at missiler/tanksskudd gjør forskjellige skade etter hvor på APC-en de treffer. APC-en er best pansret i følgende rekkefølge: Foran, bak, sideneog beltene foran og bak. Det er da vanskelig å si hvordan du skal stå vendt mot fiendtlige tanks og APC. Det lureste er nok å stå med fronten mot, da de færreste treffer beltene. Dette er dog noe du må vurdere der og da.

 

Det er lett å kjøre på miner. Disse kan nemlig være godt gjemt i busker og annet. Unngå derfor å kjøre der du tror det kan være miner, og hold godt øye med veien. Du må også være obs på C4 bomber, special Ops kan feste på APC-en din. Ser du at en mann løper bort på siden av tanksen din gjør du best i å hoppe ut og skyte denne mannen. For denne mannen har da høyst sannsynlig plassert C4-bomber på APC-en din.

 

Hvis du skulle være så heldig å komme opp i en kamp med en annen tanks/APC er det ting man kan gjøre. Stå med fronten vendt mot tanksen/APC-en. Dersom du har mulighet for det rygger du bak en bygning, etter hvert skudd. Det vil si at etter at du har skutt blir du borte for fiendten. Dermed får du skadet ham uten selv å miste liv, dersom du greier trikset ordentlig.

 

Du kan også røykelegge et lite område rundt tanksen. Dette gjør du dersom du har fått en stingermissile (Antitank, APC) og varmesøkende bomber (Fra fly osv). Da har du en større sjangse til å slippe unna missilene.

 

Å sikte med APC-en er mye enklere enn med tanksen. APC-en har noe man kaller stinger missiles. Det vil si at når du skyter missilen kan du styre den med siktet ditt. Da kan du følge fiendten bortover og tilsutt treffe ham. Dette fungerer ganske bra når man blir vant til det.

 

Fly og helikoptre, hvordan styre med joystick:

 

Når du er ny i det å fly fly eller helikopter, da er alltid det beste å starte en local server du er alene på. Da slipper du at du driter deg ut på en public-server eller værre at du blir kicket.

 

Helikopter:

 

Når du har satt deg inn i et helikopter tar det alltid litt tid å få oppdrift nok til å lette, så væ tolmodig. Når du har en grei bakkeklaring dytter du joysticken framover. Da heller nestippen til helikopteret litt nedover og du begynner å fly framover. Hvis du vil stå rolig i luften lar du joysticken gli så langt tilbake at du begynner å fly sakte oppover. Da lar du throttelen/gassen gå litt ned til du står rolig.

 

Du har i hovedsak to måter å svinge til siden, men som oftest bruker man en kombinasjon av disse. Den ene er mer kontrollert enn den andre så denne tar vi først.

 

Du kan svinge med helikopteret i en form av at helikopteret ikke heller til noen side. Det vil si at du ikke risikerer å styrte så lett. Om du fra før har stått stille i luften vil du nå kunne snurre rundt og rundt uten at helikopteret beveger seg fremover eller bakover. Du skal kunne bruke denne svingemetoden ved å vri på joysticken.

 

Den andre metoden er å legge helikopteret på skakke ved å dytte joysticken forsiktig til siden for så å dra joysticken forsiktig mot deg. Dette er en mye mer komplisert metode å svinge på, men om du har stor fart er dette den raskeste svingemetoden. Om du har liten eller ingen fart er det ofte best å bruke den ekle metoden.

 

Du kan gjøre en kombinasjon av disse, men dette kan tilt ider være litt risikabelt da det fort er lett å miste kontroll. Så bare bruk denne kombinasjonen om du har hundre prosent kontroll på det du gjør. Det første du da gjør er å legge helikopteret litt på skakke ved å dytte joysticken litt mot den ene siden, for så å vri stikken samme veien. Tilslutt drar du joysticken bakover. Dette vil gi en langt raskere sving, samtidig som at du får en akrobatisk fordel mot det som enn måtte jakte på deg.

 

Om du flyr lavt er det viktig å være svært forsiktig i bevegelsene da det ikke skal så mye til for å treffe noe. Det lureste da er å fly litt sakte, samt at du bruker vri på stikka-svingen. Om du flyr rett mot et fjell du vet du ikke kommer over slik du flyr ganske sakte, og er drastisk nær setter du trottelen i full guffe, og dytter spaken litt bakover. Dette vil skape en overlegen stigningseffekt som lett lar deg komme over hva det skulle være av fjellvegger og høye bygninger. At du flyr litt bakover er bare bra, da det forhindrer deg i å kræsje. Dog skal det bare være en veldig liten bakover bevegelse.

 

Når du flyr mellom bygninger er det to veldig viktige ting å huske på. Rorbladene er lengre en helikopteret ditt, du vil ikke la dem berøre bygningene da helikopteret ditt blir skadet av dette. Det er mange fotsoldater på et slikt sted så vær alltid beredt på å stige fort og komme deg vekk.

 

Når du flyr i trange passasjer mellom bygninger er det spesielt en ting du må konsentrere deg om. Helikoptrene har en uvane for å begynne å skli litt til den ene siden. Da er det veldig viktig at du med en veldig forsiktig bevegelse dytter stikken så vidt til den andre siden til at du merker at den går sakte tilbake.

 

Sånn generelt sett så er tipsene mine til deg anngående helikopterflyvning at du er rolig i bevegelsene. Aldri gjør forhastede bevegelser du ikke har tenkt over. Videre skal du fly rimelig fort når du er i høyden (utsatt for fly og lignende) og mer sakte når du flyr veldig lavt.

 

Fly:

 

Fly i BF:2 er en ganske ny opplevelse. Flyene her går veldig mye fortere enn i BF:1942. Nå blir du dog ikke skutt selv om du flyr i det strekete området på kartet. Altså kan du skyte noe i ytterkanten av banen, men fortatt ha tid til å snu. Jeg er selv ingen kløpper med fly enda, da jeg liker å holde meg til helikoptre. Jeg skal dog forklare etter beste evne hvordan det skal gjøres.

 

Det er hovedskalig tre måter å lette på. Selvfølgelig kommer dette ann på flyet du flyr. Da to av dem bare går ann på det ene av amrikanerenes fly.

 

Du har den mest kjente og normale lettingen. Da setter du trottelen på fullt, samt at du etter en stund trekker stikka et godt stykke bakover og flyet letter.

 

Så har du den andre mer ukjente, som også er ny for dette spillet. Det ene jagerflyet til amerika har nelig muligheten til å snu utgangen til motoren i nedovervendt posisjon og med dette få flyet til å fly rett oppover. For å gjøre dette dytter du trottelen litt opp og så helt ne igjen. Da vil motoruttaket vende nedover og flyet gå opppover. Så dytter du trottelen hel framover, trykker inn knappen du har satt afterburneren på. Afterburneren gjør at drivkraften til flyet øker betraktelig slik at du fort kommer deg opp i fart. Denne metdoen brukes da på hangarskip.

 

Den siste metoden er mindre annerkjent, men fortsatt en metode. Dra joystikcen helt bakover, sett trottelen på fullt samt trykk på afterburneren. Det vil få flyet ditt til å lette skrått oppover momentant. Denne er spesielt grei fordi du da ikke blir utsatt for fiendtlige flyangrep.

 

Når du flyr er det viktig at visibility står på 100% under options -> video. Om den ikke gjør dette er det svært vanskelig å få øye på tanks og fotsoldater i tide til å ta de ut.

 

Når du skal svinge med et jagerfly er det to effektive metoder å svinge på. Den ene metoden er å legge fly på skakke ved å dytte/dra joysticken forsiktigmot den ene siden, for så å dra joysticken bakover.

 

Den andre metoden er å dra/dytte joysticken forsiktig mot siden (for å legge flyet på skakke) rotere joysticken samme vei, og så dra joysticken bakover. Begge eksemplene kjent fra seksjonen om helikoptere.

 

Om du får en fiendtlig enhet bak deg er det opptil flere ting du kan gjør, dog varierer dette for hvor høyt oppe i luften du er.

 

Halv S/Halv loop: Denne manøvren er faktisk ganske enkel å utføre, samt spiller det ingen rolle hvor høyt du flyr. Hvis du har et fiendtlig fly bak deg er det ofte lurt å bruke denne manøvren. Det du gjør er å trykke in afterburneren (for ekstra drivkraft), drar stikkenbakover. Når du merker at du har kommet sånn sirka opp ned, dytter/drar du joysticken mot den ene siden for å rulle en halv gang rundt så du flyr riktig vei igjen. Da har du tatt en helomvending, samtidig som du har vunnet mye høyde. Forhåpentligvis har ikke det fiendtlige flyet skjønt hva du gjorde, og flyr nå i motsatt retning av deg.

 

Loop: Dette er vel kanskje den enkleste unnamanøvren, men desverre også litt for godt kjent. Dette trikset krever en del høyde da loopen aldri blir en perfekt sirker. Når du er på vei nedoverigjen mister du nemlig mye høyde. Det du gjør er å trykke in knappen for afterburneren. Videre drar du stikken helt tilbake og holder den der til flyet er på vei bortover igjen.

 

En S: Dette er en mer komplisert manøver, og ikke alltid like grei å utføre. Dog er denne manøvren ganske ukjent og benyttes bare av de bedre pilotene. Denne manøvren krever heller ikke noe høyde. Først trykker inn afterburner-knappen. Så drar du stikka helt tilbake til du merker at flyet er nogenlunde oppned, men fortsatt på vei oppover. Fortsnur du flyet en halv runde riktig vei og drar stikkaigjen tilbake. Dette skal skje i et. Du kan på en måte si at dette blir to sammenhengende halve S-er. Du skal dog snu flyet før det ligger helt i vater. Manøvren skal med andre ord se ut som en S. Da manøvren som tidligeresagt er ganske ukjent er den god å bruke.

 

Flare loop: Ta en vanlig loop på full etterbrenner, og så når du er nede i orginal flyhøyde tar du en loop til, slik at du er bak fienden når du kommer ned. Du er også da i ca. Mach 1, så du har vanligvis en fordel i farta:)

 

Det kan hende at jeg kommer på flere manøvre etter hver, men disse var de jeg kom på i øyeblikket.

 

For å lande gjør du følgende:

 

Få en grei og forholdsvis rett bane inn mot flyplassen. Pass på at hastigheten er "<400". Idet du kommer over rullebanen, slipp gassen. Du vil nå nesten stalle du vil miste høyde. Bare dra stikke til deg og løft nesa på flyet så dette flyet ned på bakhjulene. Funker fett, aldri hatt en mislykket landing.

 

HVordan bruke kamphelikopteret effektivt:

 

Pilot:

  • Din jobb er å FLY, ikke drepe. Du flyr, copiloten dreper. I enkelte tilfeller passer det bra å fyre av noen missiler men generelt skal du fly og copiloten ta seg av skytinga. Copiloten får gjort pent lite om du svirrer rundt som en annen gjøk og skyter missiler.
     
  • Alltid fly slik at copiloten har god utsikt mot fienden og såpass tett at det er lett å treffe, men ikke så tett at de kan meies ned ved at han snur på kanonen... Fly høyt er fint, da ha copilot god utsikt til tanks o.l. med TV missilen sin.
     
  • Fly så stabilt som mulig, ikke sjangle frem og tilbake, men gjerne er smooth bevegelse. Å stå helt i ro er fyfy, du blir mye lettere å skyte ned av AT personell.
     
  • Se godt rundt deg etter tanks, buggyer, Humvee'r, andre kjøretøy med guns, andre kamphelier og stingere, disse er dine største fiender. Har de ikke sett deg så line deg opp og la copiloten gjøre resten.
     
  • ALDRI, jeg gjentar, ALDRI snu ryggen til et fiendtlig kamphelikopter. Da skyter det i vei en TV missile og sekunder senere er du dead bytes.
     
  • Og for all del... FLARE! Blir du skutt på av missiler, slipp en flare og dra helikopteret til siden ellerreis deg raskt i forhold til stingeren. Er stingeren på et platå kan du alltids også dukke under den. Skal du angripe stingere eller Linebackers så ha en flare klar.

Copilot

  • BRUK TV GUIDED! TV Guided er desidert kamphelikopterets største fordel. Skyt i vei en missil når du har sjangs (selvom du ikke ser noen fiender der og da) og styr den mot intetanede kamphelis og blackhawks i det fjerne. Eks. på steder det som regel lønner seg å styre en missil mot er dalen i FuShe pass, der er det alltid en eller to BlackHawks som venter på deg. Kan ikke få satt ord på hvor viktig TV Missile er.
     
  • Ser du et fiendtlig heli som ikke har sett deg må du ikke finne på å bruke kanonen. Da skjønner det fiendtlige heliet hvor du er og gjør heavy unnamanøvrer. Skyt i vei en TV og se hvor sur fienden blir når de blir skutt bakfra.
     
  • Se litt rundt deg og bruk enemy spotted knappen for å gjøre piloten oppmerksom på evt. tanks, Black hawks og andre kjøretøy som er morsommme å skyte på.
     
  • Noen ser ut til å ikke vite at TV Guided missilen kan styres, det kan den... Beveg musa i retningen du vil at raketten skal styre ( i forhold til midten av TV skjermen) og klikk med venstre musetast.

Diverse triks og tips:

 

Slippe reklame og intro-filmene:

 

Er du lei av introilmen, reklamefilmene, log in filmen og/ eller menu-filmen?.

 

Dette kan du faktisk gjøre noe med. Du har valget mellom å slippe alle filmene eller bestemte filmer. Oppskriften er som følgende:

 

Fjerne alle filmer:

 

Finn movies mappen. Denne finner du ved å gå inn på følgende mapper: Battlefield 2\mods\bf2. Det er da snakk som selve Battlefield 2 mappen, ikke den Battlefield 2 mappen som ligger i Mine Dokumenter. Når du har funnet mappen renamer du denne til noe annet. F. eks Filmer. Når du da starter opp spillet vil intro-filmen, reklamefilmen, og de andre filmene ikke aktiveres. Dette gjør at du sparer mye minne.

 

Hvis du fortsatt ønsker å beholde intro-filmen, eller andre filmer og vise versa gjør du følgende:

 

Gå inn på: Battlefield 2\mods\bf2\Movies. her vil du finne alle filmene. Ta en backup av filene. Deretter renamer du de filmene du vil fjerne til et eller annet tull. Nå skal de filmene du ville ha bort, være vekke.

 

Guiden fortsetter senere.

 

 

--- Endret informasjon om spec ops og kuttet ut laginndeling. Takk til Mr.Lee for tipsene. Orresnei 17.07.05 ---

 

--- La til poenginformasjon for commander. Takk for tipset E.T. Orresnei 17.07.05 ---

 

--- La til poenginformasjon sånn generelt, og litt genrell informasjon om spillet. Takk for tipset E.T. Orresnei 17.07.05 ---

 

--- La til informasjon om hvordan man kan overeve lengst mulig Orresnei 17.07.05 ---

 

--- La til informasjon om assault-kitet. Orresnei 22.07.05 ---

 

--- La til informasjon om medic-kitet. Orresnei 22.07.05 ---

 

--- La til informasjon om hvordan man flyr med joystick. Takk til r0zie som spurte om dette. Orresnei 28.07.05 ---

 

--- La til innholdsfortegnelse. Orresnei 28.07.05 ---

 

--- La til guide om tanks/APC. Orresnei 28.07.05 ---

 

--- La til fly-landingsinformasjon. Takk -Teddy-. Orresnei 28.07.05 ---

 

--- Forandret litt på tanks/APC-informasjon Takk Markaren. Orresnei 15.09.05 ---

 

--- La til informasjon om hvoran man fjernet intro-filmer osv.Takk Lars Anders. Orresnei 17.09.05 ---

 

--- La til informasjon om Kamphelikopter. Spesiell takk -Teddy- for denne fine guiden.. Orresnei 07.10.05 ---

 

--- La til informasjon om Flymanøver. Spesiell takk til Kenneth11 for tipset.. Orresnei 02.11.05 ---

 

--- La til informasjon om plasseringstaktikker. Spesiell takk til st0ff3r for tipset.. Orresnei 03.02.06 ---

Endret av Orresnei
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er aimpoint sikte, og jeg føler ofte at assault og medic riflene er mer nøyaktige... (det er kanskje enklere å sikte med aimpoint da...?)

 

btw, våpnene til kits er jo omtrent like for alle sidene, så jeg tror ikke det er vits å skille ut hver enkelt side (kanskje si noe om at standard våpenet til USMC er M16 og at denne ikke har FA funksjon, mens de andre har det?)

 

btw, kanskje mods kan slette ekstra poster, etter at trådstarter evt. inkluderer kommentarer inn i sin post, sånn at vi slipper for mye stress?

 

 

ellers bra tiltak :)

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Det er aimpoint sikte, og jeg føler ofte at assault og medic riflene er mer nøyaktige... (det er kanskje enklere å sikte med aimpoint da...?)

 

btw, våpnene til kits er jo omtrent like for alle sidene, så jeg tror ikke det er vits å skille ut hver enkelt side (kanskje si noe om at standard våpenet til USMC er M16 og at denne ikke har FA funksjon, mens de andre har det?)

 

btw, kanskje mods kan slette ekstra poster, etter at trådstarter evt. inkluderer kommentarer inn i sin post, sånn at vi slipper for mye stress?

 

 

ellers bra tiltak :)

Tar det til etterretning nå med en gang ;)

 

Har for det første gjennoprettet orden i guiden (altså overskrifter, tykkelse osv). Fikset det med aimpoint-sikte. Husket det nå da du sa det, viste bare ikke hva navnet var på den, dermed feilen oppsto. Er ikke helt solid på forkortelser, så om du kunne fortelle meg hva en FA-funksjon er fornoe så hadde det vært supert.

Lenke til kommentar

Du kunne jo også lagt til andre tips, som Feks hvordan du skal skyte, når du skal spraye, når du skal singleshotte osv.

 

Samt dette med å bruke landskapet, holde deg skjult, være tålmodig osv :)

 

Ingenting som å vente i en busk med 2 velplasserte C4 på veien og bare vente på at en fulllasted beachbuggie/tanks kjører over :)

 

EDIT; Så kan du ta med hvordan du får poeng som commander.

Endret av E.T
Lenke til kommentar

I og med at guiden min ikke er ferdig enda, kommer jeg selvfølgelig til å skrive om dette. Dette med spray/burst og singleshot kommer jo litt an på klassen, og jeg skriver om det spesifikt for hvert kit. Ellers skal du ha takk for tipsene. Skal nevne alt i min guide.

Lenke til kommentar

Tror denne stemmer, er ikke helt sikker:

Kill                             2 Points
Flag Capture               2 Points
Neutralize Flag            2 Points
Flag Assist                  1 Point
Neutralize Assist          1 Point
Kill Assist                    1 Point
Healing                       1 Point
Revive                        2 Point
Repair                        1 Point
Team Damage            -2 Points
Team Vehicle Damage -1 Point
Team Kill (u/ punish)   -2 Points
Team Kill (m/ punish)  -6 Points

Ellers var det en fin guide :thumbup:

Endret av Lars Anders
Lenke til kommentar

Takk takk, skal skrive den så godt som ferdig i kveld en gang. Anngående poeng når man tar revive, mener jeg å huske at jeg bare får 1 poeng. Dette kommer jeg dog til å se nærmere på når jeg spiller i kveld. Må gå igjennom alle kit-ene så jeg kan skrive om alle våpenene. Skal vel også fikse litt på rettskrivningen ;)

Endret av Orresnei
Lenke til kommentar
Jeg synest at pistolen ble litt undervurdert her.. Pistolen er ekstremt god i spillet, særlig på middels lange avstander og svært lange avstander.!

Men man må huske å bruke siktet på pistolen.

Joda, pistolen er grei den, men riflen er bedre i alle sammenhenger. Dog hender det at jeg bruker pistolen selv, men bare i sikre annledninger. Skal se på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...