Dan Stamnes Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 har lett og lett og lett (mulig jeg er i det treige hjørnet i dag) men finner ingenting vedrørende dette skal installere windows XP på en serial ATA disk.. men får dette ikke til kommer så langt at jeg får boota fra CD'n, formatert disken, lagt inn nødvendige ting for å starte selve installasjonen, så skal pc'n reboote og starte install fra disken.. da dukker det bare opp en filmelding om "cannot load operational system" elns i den duren har hørt at jeg må legge inn noen slags serial ATA drivere får å få dette til å fungere? Det gjelder en samsung SpinPoint 200GB Hovedkortet er ASUS k8N4-E deluxe Mvh Dan Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 Viss ikke jeg husker feil går det ann og boote fra driver cd`n til asus hovedkort... og det skal gå ann og installere driver der i fra Lenke til kommentar
Dan Stamnes Skrevet 17. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2005 jaha? tell me? har merka at asus driveren er bootbar... men det stopper min viten opp Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 jaha? tell me? har merka at asus driveren er bootbar... men det stopper min viten opp Enabled boot fra CD i BIOS... Så putter du CD`n i primary cdrommet og starter maskinen Når den finner cd`n får du opp valg om hva du vil gjøre! Lenke til kommentar
Dan Stamnes Skrevet 17. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2005 jepp, gjorde dette.. stod at jeg kunne lage en diskett med drivere til SATA... men så skulle jeg gjøre det så fikk jeg ikke tilgang til diskettstasjon (ettersom om dette hovedkortet også emulerer en diskettstasjon kalt B:).. så da fikk jeg ikke lagd noen driver diskett... huff Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 (endret) jepp, gjorde dette.. stod at jeg kunne lage en diskett med drivere til SATA... men så skulle jeg gjøre det så fikk jeg ikke tilgang til diskettstasjon (ettersom om dette hovedkortet også emulerer en diskettstasjon kalt B:).. så da fikk jeg ikke lagd noen driver diskett... huff Bli kvitt den emulerte i BIOS då... og koble diskett stasjon riktig til hovedkorte! Eller du kan lage disketten på en annen datamaskin Endret 17. juli 2005 av chills Lenke til kommentar
Dan Stamnes Skrevet 17. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2005 fikk da laget diskett... men funker ikke alikevel... virker som om jeg er dømt til å ha 1 stk IDE disk tenkte jeg skulle bli kvitt IDE diskene jeg men.. noen som ville annet gitt noen som veit om en slags guide på dette ? Dan Lenke til kommentar
gunnard Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 Lasta du inn drivern i starten av installasjonensprosessen for XP? Vil nok ikke hjelpe å bruke den installasjonen du allerede har startet på. Må starte å installere XP på nytt, og helt i starten når XP laster inn diverse drivere kan du trykke F6 eller noe for å legg til tredjepartis drivere, der skal du legge inn SATAen. Men det skal fungerer å installere XP fungerende uten dette. Gjorde det selv for en liten stund siden med akkurat samme disk uten problemer. Eneste var at XP finner disken som 127GB, men det går fint etter å ha installert SP1 (eller SP2). Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 Lasta du inn drivern i starten av installasjonensprosessen for XP? Vil nok ikke hjelpe å bruke den installasjonen du allerede har startet på. Må starte å installere XP på nytt, og helt i starten når XP laster inn diverse drivere kan du trykke F6 eller noe for å legg til tredjepartis drivere, der skal du legge inn SATAen. Men det skal fungerer å installere XP fungerende uten dette. Gjorde det selv for en liten stund siden med akkurat samme disk uten problemer. Eneste var at XP finner disken som 127GB, men det går fint etter å ha installert SP1 (eller SP2). Dette vil Sikkert løse problemet ditt! Men du trenger vel ikke og ligge inn XP på nytt ekke det bare til å ligge i XP cd`n boote fra den og ligge inn drivere Lenke til kommentar
gunnard Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 Man burde sleppe å installere på nytt, men med Microsoft så pleier ting oftest ikke være slik det burde ha vært, og siden det ikke er så stress hadde jeg installert alt på nytt. Vet ikke om XP legger til drivern på den gjeldende installasjonen eller legger den til for den installasjonsprosessen han starter opp. Bør jo gjøre begge deler, men.. Lenke til kommentar
Dan Stamnes Skrevet 17. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2005 la inn tredjeparts scsi/raid driver ja... men fungerte alikevel ikke får bare (norsk; Feil under lasting av operativsystem) hjelper ikke hva jeg gjør Lenke til kommentar
gunnard Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 Sa ikke du at du hadde én SATA-disk? Da skal du ikke legge til SCSI eller RAID-drivere, men SATA-driver. Forresten så er jeg ikke helt sikker på at det var F6 du skulle trykke, men det står der nede mens den laster inn. Prøvde du også å installere på nytt? Lenke til kommentar
Dan Stamnes Skrevet 17. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2005 har 2 sata disker, 1 som win skal inn på og det er F6 som er "third party scsi/raid drivers" ... Lenke til kommentar
robinskoppum Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 Også må du angi tilleggsenheter, hvis ikke jeg husker feil etter det igjen Lenke til kommentar
Dan Stamnes Skrevet 17. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2005 jaha? hvorfor skal det være så knotete å bruke serial ATA som master disk? Lenke til kommentar
robinskoppum Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 Etter at du har trykket F6 og før du formaterer fortsetter må du legge til tilleggsenhetene som er S-ATA driverne fra disketten før du kan fortsette installasjonen som normalt. Lenke til kommentar
Dan Stamnes Skrevet 17. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2005 hvordan gjøres dette da? for etter at jeg har lagt inn de driverne, s kommer jeg til der man skal formatere diskene relativt med en gang ser ingen mulighet til å få lagt inn noe annet eller er det ingen mulighet til å bruke SATA disker som masterdisker? Lenke til kommentar
robinskoppum Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 Men når du har lagt inn driverne er det bare til å fortsette Lenke til kommentar
Dan Stamnes Skrevet 17. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2005 ja, legger inn driverene etter å ha trykka F6.. da kommer det opp en meny hvor jeg kan legge til drivere.. den laster da inn driverene for NVIDIA SATA RAID (diskene skal dog ikke raides) .. deretter fortsetter installen som før.. formaterer stasjonen, og da legger den inn filer som trengs av windows for å installeres, deretter en kjapp restart. og meldingen dukker opp (feil under lasting av operativsystem) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå