Svein_B Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 Jeg skal begynne på folkehøgskule til høsten, og der skal jeg gå på en linje som heter "Foto, DV og grafisk design". Og jeg har funnet ut at jeg trenger en ganske kraftig PC for å drive på med dette. PCen kommer til å bli brukt til en del spilling også. Jeg vil helst ha flatskjerm, masse lagringsplass. Jeg har tastatur, mus og høytalere Makspris: 20 000 inkludert alt (moms, frakt o.l.) Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 (endret) Dette skulle hvere perfect for deg LINK Kommer på litt under 20000 levert! Endret 17. juli 2005 av chills Lenke til kommentar
Svein_B Skrevet 17. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2005 (endret) Takk for raskt svar. Den PCen ser glimrende ut Har den firewire forresten? Endret 17. juli 2005 av Svein_B Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 Takk for raskt svar. Den PCen ser glimrende ut Ikke for å snakke om at en dobbel core CPU kommer VELDIG godt med til video encoding! Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 (endret) Doh... holder det ikke med highspeed USB? Viss det ikke skulle holde så får du PCI kort med Firewire til en billig penge! LINK Endret 17. juli 2005 av chills Lenke til kommentar
Svein_B Skrevet 17. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2005 Jeg oppdaget plutselig at denne PCen ikke kommer hjem til meg ferdig oppbygd. Jeg kan bortimot ingenting om PC bygging, så det hadde vært fint å hatt en PC som ble sendt helt ferdig bygd. Firewire koster jo ikke så mye så jeg legger det til. Kan noen sette opp en PC på en PCbygger på en av nettbutikkene som er tilsvarende lik den PC i den linken som Chills postet. Takk for hjelpen så langt Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 (endret) Jeg oppdaget plutselig at denne PCen ikke kommer hjem til meg ferdig oppbygd.Jeg kan bortimot ingenting om PC bygging, så det hadde vært fint å hatt en PC som ble sendt helt ferdig bygd. Firewire koster jo ikke så mye så jeg legger det til. Kan noen sette opp en PC på en PCbygger på en av nettbutikkene som er tilsvarende lik den PC i den linken som Chills postet. Takk for hjelpen så langt Det er utrolig enkelt og sette sammen en data.... og jeg er sikker på at du vil få all den hjelpen du trenger her! Gå inn på komplett.no på pcbygger der kan du sette sammen en god maskin viss du ikke tørr og bygge selv! Jeg sjekket og så vidt jeg ser så er det ingen maskiner som kommer med X2 som de bygger for deg! Dette er vel grunnet at ingen hovedkort i dag støtter prosossoren uten en BIOS oppgradering! Så du kan ikke ha X2 viss du ikke skal bygge selv! Og viss du bygger må du kjekke at hovedkort leverandøren har en BIOS oppgradering som gjør den X2 kompatible! Og den vil bli noe dyrere viss noen skal byggen den.... Endret 17. juli 2005 av chills Lenke til kommentar
th-3 Skrevet 18. juli 2005 Del Skrevet 18. juli 2005 Doh... holder det ikke med highspeed USB? Ikke vondt ment men jeg lurer på hva du egentlig vet om videoredigering når du kommer med en slik kommentar. En videopc uten firewire er omtrent som et hus uten dører. Ellers så ser det brukbart ut, kunne nok vært litt bedre skjerm da. En Eizo, eller Lacie photovision: http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=4093 Man skal ikke se seg blind på responstider, det varierer også mellom produsenter. Panelene som brukes på raske skjermer er ofte atskillig dårligere. Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 18. juli 2005 Del Skrevet 18. juli 2005 Doh... holder det ikke med highspeed USB? Ikke vondt ment men jeg lurer på hva du egentlig vet om videoredigering når du kommer med en slik kommentar. En videopc uten firewire er omtrent som et hus uten dører. Ellers så ser det brukbart ut, kunne nok vært litt bedre skjerm da. En Eizo, eller Lacie photovision: http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=4093 Man skal ikke se seg blind på responstider, det varierer også mellom produsenter. Panelene som brukes på raske skjermer er ofte atskillig dårligere. Viss jeg ikke tar helt feil er highspeed USB raskere enn Firewire.... Lenke til kommentar
th-3 Skrevet 18. juli 2005 Del Skrevet 18. juli 2005 Det er det, men hvordan få overført digtal video til PC med USB? Må få det inn i datan før man kan redigere det, er bare firewire som gjør den jobben. Lenke til kommentar
Eplenektar1 Skrevet 18. juli 2005 Del Skrevet 18. juli 2005 (endret) Det hjelper ikke bare med responstid, som th-3 presiserer her. Ved Videoredigering bl.a. er jo det viktigste at skjermen har særdeles god fargegjengivning, og er behagelig å se på. Hjelper ikke ha en kjemperå skjerm med 4ms hvis du har gråhvit hvitfarge og grå svartfarge... Og Svein, jeg vil anbefale deg å sende en mail til f.eks netshop eller komplett å spørre om de kan bygge den pc-en for deg, om mulig. Dette blir selvfølgelig ikke gratis, men er mye sikrere enn at du bygger pc-en selv. Så er du i hvert fall sikker på at pc-en vil virke edit: hvis det ikke er firewire på hovedkortet, noe det normalt sett følger med, enten på selve hk, eller som eget kontrollerkort. Dessuten selges jo kontrollerkort for firewire for en billig penge. Endret 18. juli 2005 av Eplenektar1 Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 18. juli 2005 Del Skrevet 18. juli 2005 Det hjelper ikke bare med responstid, som th-3 presiserer her. Ved Videoredigering bl.a. er jo det viktigste at skjermen har særdeles god fargegjengivning, og er behagelig å se på. Hjelper ikke ha en kjemperå skjerm med 4ms hvis du har gråhvit hvitfarge og grå svartfarge... Og Svein, jeg vil anbefale deg å sende en mail til f.eks netshop eller komplett å spørre om de kan bygge den pc-en for deg, om mulig. Dette blir selvfølgelig ikke gratis, men er mye sikrere enn at du bygger pc-en selv. Så er du i hvert fall sikker på at pc-en vil virke Absolutt enig... viss noe går gale under montering... føler du deg bra liten og angrer så sinnsykt på kjøpte! Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 18. juli 2005 Del Skrevet 18. juli 2005 Det er det, men hvordan få overført digtal video til PC med USB? Må få det inn i datan før man kan redigere det, er bare firewire som gjør den jobben. Greit "u win",,, jeg har egentlig ikke peiling på video redigering(som du sikkert forstod), tenkte bare på hastighet Lenke til kommentar
Eplenektar1 Skrevet 18. juli 2005 Del Skrevet 18. juli 2005 forresten, kom på noe. Det kan kanskje være smart å bytte ut det grafikkortet som var i oppsettet med et 7800gtx, evt med et 7800gt når det kommer. Ytelsen er såpass mye bedre enn et x850xt, selv om prisen er noe høyere. man trenger et ganske bra grafikkort til videoredigering, hvis jeg ikke husker feil. Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 18. juli 2005 Del Skrevet 18. juli 2005 (endret) forresten, kom på noe. Det kan kanskje være smart å bytte ut det grafikkortet som var i oppsettet med et 7800gtx, evt med et 7800gt når det kommer. Ytelsen er såpass mye bedre enn et x850xt, selv om prisen er noe høyere. man trenger et ganske bra grafikkort til videoredigering, hvis jeg ikke husker feil. Ikke egentlig... når man decoder og encoder video har ikke grafikk korte en dritt og si, kun CPU. Så derfor er dobbelcore bra! Sett bort ifra viss en eller annen gluping har fått med seg at Nvidia Purevideo bruker grafikk korte! Så grafikk korte burde ikke ha så mye og si i det hele tatt på denne maskinen! Endret 18. juli 2005 av chills Lenke til kommentar
thomba14 Skrevet 18. juli 2005 Del Skrevet 18. juli 2005 QUOTE (Eplenektar1 @ 18/07/2005 : 03:00) forresten, kom på noe. Det kan kanskje være smart å bytte ut det grafikkortet som var i oppsettet med et 7800gtx, evt med et 7800gt når det kommer. Ytelsen er såpass mye bedre enn et x850xt, selv om prisen er noe høyere. man trenger et ganske bra grafikkort til videoredigering, hvis jeg ikke husker feil. Ikke egentlig... når man decoder og encoder video har ikke grafikk korte en dritt og si, kun CPU. Så derfor er dobbelcore bra! Sett bort ifra viss en eller annen gluping har fått med seg at Nvidia Purevideo bruker grafikk korte! Så grafikk korte burde ikke ha så mye og si i det hele tatt på denne maskinen! Men så skulle jo pc'en være til Spilling også da Så et 7800GTX blir bare + Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 18. juli 2005 Del Skrevet 18. juli 2005 QUOTE (Eplenektar1 @ 18/07/2005 : 03:00) forresten, kom på noe. Det kan kanskje være smart å bytte ut det grafikkortet som var i oppsettet med et 7800gtx, evt med et 7800gt når det kommer. Ytelsen er såpass mye bedre enn et x850xt, selv om prisen er noe høyere. man trenger et ganske bra grafikkort til videoredigering, hvis jeg ikke husker feil. Ikke egentlig... når man decoder og encoder video har ikke grafikk korte en dritt og si, kun CPU. Så derfor er dobbelcore bra! Sett bort ifra viss en eller annen gluping har fått med seg at Nvidia Purevideo bruker grafikk korte! Så grafikk korte burde ikke ha så mye og si i det hele tatt på denne maskinen! Men så skulle jo pc'en være til Spilling også da Så et 7800GTX blir bare + Et grafikk kort til 2500 skulle klare og spille alle spille i dag med så det skulle gå bra Lenke til kommentar
thomba14 Skrevet 18. juli 2005 Del Skrevet 18. juli 2005 QUOTE (thomba14 @ 18/07/2005 : 03:17) QUOTE QUOTE (Eplenektar1 @ 18/07/2005 : 03:00) QUOTE forresten, kom på noe. Det kan kanskje være smart å bytte ut det grafikkortet som var i oppsettet med et 7800gtx, evt med et 7800gt når det kommer. Ytelsen er såpass mye bedre enn et x850xt, selv om prisen er noe høyere. man trenger et ganske bra grafikkort til videoredigering, hvis jeg ikke husker feil. Ikke egentlig... når man decoder og encoder video har ikke grafikk korte en dritt og si, kun CPU. Så derfor er dobbelcore bra! Sett bort ifra viss en eller annen gluping har fått med seg at Nvidia Purevideo bruker grafikk korte! Så grafikk korte burde ikke ha så mye og si i det hele tatt på denne maskinen! Men så skulle jo pc'en være til Spilling også da Så et 7800GTX blir bare + Et grafikk kort til 2500 skulle klare og spille alle spille i dag med så det skulle gå bra Ja må si meg enig der... Siden dette er en pc han skal bruke til Skole arbedet generelt så ville jeg kanksje trukket ned til et 6600GT og lagt pengene i noe annet? som bedre HK eller CPU? Altså Dobbeltkjerne cpu Lenke til kommentar
Svein_B Skrevet 18. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2005 (endret) Takk for alle svar som har kommet inn. Men nå viser det seg at jeg må finne meg noe litt billigere (16000 maks) Jeg har allerede funnet en skjerm som heter: LaCie Photon Vision 19" LCD DVI/ VGA Endret 18. juli 2005 av Svein_B Lenke til kommentar
Svein_B Skrevet 18. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2005 Er denne PCen god nok? LINK Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå