Gå til innhold

Varme på harddisk for høy?

Anbefalte innlegg

Har akkurat lastet ned Speed Fan på Familie pc'en i huset ;)

men da oppdaget jeg at temp 3 sto på 128 grader :ermm: og hadde en flamme vedsiden av seg.

Harddsiken ligger på 60 og den har også en flamme vedsiden av seg...

Er 60grader høy varme for en harddisk eller er det passe? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

60 grader var litt høyt ja, og 128 høres helt villt ut. Bør ikke (og skal ikke, under normale forhold) ligge særlig over 40, og knapt nok det. Foreslår at du sjekker om sensorene er feil ved å kjenne på komponentene med fingeren. Vil tro du merker det rimelig fort når du tar på en 128 graders overflate :p

Lenke til kommentar

Når du starter speedfan, dukker det opp sensorer, som ikke er noen sensor:) Den 128 eller noe betyr at du ikke har noen sensor til den.

Flammene du ser er configurerbare, og avhengig av hva du setter. Hardisker, i allefall de jeg har har max operasjons temparatur på 55c En ny en har på 60c. Det det vil si er at produsenten ikke går god for hardiskens holdbarhet når temperaturene overstiger dette. Jeg tipper at en disk som er for varm for flere og flere små feil, hvis tempen er for høy.

Men husk: I konfig vinduet står det kilden til temperaturen, det er det som er den riktige (eks. SMART).

Hvis det stemmer at hardisken har så høy temp, bør du sjekke specsene til produsenten. Det er veldig lite lufting en HD trenger. En kabinettvifte som drar ut litt luft på baksiden burde holde.

Lenke til kommentar

Først: Varme og temperatur er to forskjellige ting. Det ene måles i grader celsius, mens det andre måles i Joule.

I spesifikasjonene til harddisker så står det oppført maksimal driftstemperatur. Normalt 60 'C. Risikoen for kræsj er nok litt høyere der enn i midten av temperaturområdet mellom minimal og maksimal driftstemperatur. Avhengig av hvor god backup-løsning du har og hvor redd du er for å kræsje disken så har du grunn til å bekymre deg.

Temperaturen på 128 'C er mest sansynlig feilavlesning. Hvis det er så varmt at det freser når du tar fingeren på disken så er det nok riktig, men det har jeg liten tro på skjer. Allerede ved 50-55'C man ikke klarer å holde fingeren der lenge uten å brenne seg. Ved 128'C kan du smelte plast, og disken ville mest sansynlig dampet sviddlukt.

Lenke til kommentar

60 grader på harddisken er mye. Min WD 200GB disk ligger på 31 grader. Jeg har en 8CM vifte som går med halv hastighet som trekker inn luft nede i fronten av kabbisett. Jeg vet ikke hvor den harddisken du snakker om sitter, men du kan jo montere en vifte i nærheten.

Min vifte blåser luft rett over harddisken min, og det funker :)

Harddisken min var varmere før, vet ikke hvor mye varmere fordi jeg aldrig sjekket det, men jeg kjenner med hånden att den er kaldere nå :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...