Gå til innhold

Trenger laptop, men foretrekker intel-mac


wawa

Anbefalte innlegg

Jeg er i den situasjon at jeg trenger en fungerende laptop for naa og neste aar. Mac er selvfoelgelig best, men jeg er i den situasjon at jeg antakelig vil kunne ha mest nytte av windows, kun fordi det er mainstream. Derfor kom nyheten om at mac vil skifte til Intel og at windows da vil kunne kjoere paa mac som en gledelig nyhet, for det ville jo vaere optimalt!

 

Men, mitt spoersmaal er: Eksakt NAAR er det ventet at slike macer vil komme paa markedet? Noen som har en dato?

 

Det er sannsynligvis en stund til, og jeg trenger en laptop naa. Saa, en loesning kunne kanskje vaert aa kjoepe en billig pc-laptop bare til aa bruke et aars tid? Dersom det vil vaere problemfritt og raskt aa kjoere windows paa en mac-lap altsaa.. (Noen som vet mer om dette?)

 

Trenger raad/info om hvordan skiftet til Intel kommer til aa paavirke evnen til aa kjoere windows paa mac, og evt. tips om en billig, midlertidig PC-loesning som har wireless og fungerer greit til studietilvaerelse.

 

paa forhaand takk for svar, er i London :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det blir helt sikkert ikke problemfritt å kjøre win på x86-mac.

Heller ikke problemfritt å kjøre x86-osX på pc.

Jeg gjetter på at apple vil lage noen sperrer for å gjøre nettop slike ting klønete. Det vil nok gå ennå en stund før ting blir så kompatible som du ønsker.

For at noen i det heletatt skal kjøpe x86-mac må all software som brukes av de store mac kundene idag gjøres x86 kompatible. Mange av disse har idag windows versjoner, men ikke x86-linux versjoner.

Hvis apple bytter til x86 før alle disse programmene er oversatt vil de miste kunder til windows og linux platformene, og dermed så sin egen død.

 

Alt dette er gjetting, men jeg ville ikke regnet med å kunne kjøpe x86-mac på et par år.

Mitt råd er: Skaff deg en eksisterende maskin du tror passer best for deg og ditt behov akkurat nå. Om du ikke har helt spessielle krav er det ofte lurt å velge en rimelig maskin og heller bytte ofte. En billig maskin med ytelse som passer deg i år, men ikke neste år + en billig maskin om et år som også har ytelse som holder et år kan gi lavere totalkostnad enn å kjøpe en dyr som varer to år.

Lenke til kommentar

Synes aa huske at Apple har uttalt at de ikke vil hindre folk i aa kjoere windows paa intel-mac.

Men takk for infoen ellers.

 

Noen andre som evt. har noe input aa komme med naar det gjelder dette temaet?

 

Evt. noen som vil anbefale en maskin aa kjoepe naa? (spesifikasjoner nevt tidligere, men trenger ikke ha wifi hvis det er ledig PCMCIA slut)

Lenke til kommentar

Kjøp så billig du finner som passer ditt behov.

Sikkert ikke så dumt å kjøpe mens du er i london.

 

Denne er jo fin:

http://www.aftenposten.no/nyheter/nett/article1081159.ece

Desverre er den representativ for alle mac-selgerene jeg har møtt - de får kundene til å kjøpe all mulig dritt de ikke har bruk for bare fordi selger totalt mangler kompetanse på å sette opp programvare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...