Gå til innhold

2 fysiske disker 1 logisk?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Uten at jeg er sikker, så lurer jeg påom det er det du gjør når du kjører to disker i RAID tror jeg.

Ellers så kan du jo monte en harddisk som gen mappe i den andre.

Gå inn på Kontrollpanel>Administrative verktøy>Datamaskinbehandling>Disk-kontroller og omdefiner egenskapene til den ene disken.

Endret av Beatnut
Lenke til kommentar

Hvis du skal slå disse to sammen i en... så utgår Raid (0) da du vil miste mange GB av den ene disken siden de ikke er like store.

Det du kan gjøre er å konvertere til dynamisk disk i WinXP. Dette vil la deg spanne diskene... slik at to fysisike disker blir "1" :) Senere kan du også legge til flere disker i dette span'et... men husk på at du løper en sikkerhetsrisiko.

Ryker en disk, ryker alt.

Lenke til kommentar

Spørsmålet som umiddelbart dukker opp i hodet mitt er hvorfor man skulle ville noe slikt. Nå har ikke jeg planer om å komme med noen forelesning på beste måte å organisere filer på - det får være opp til den enkelte. Det jeg derimot vil påpeke er at de fleste (all jeg vet om) måter å slå sammen disker på i windows medfører en ekstra risiko i form av at man er avhengig av at to disker fungerer, og ikke èn.

Har du et reelt og definert behov så kjør på, men vær klar over risikoen.

Lenke til kommentar

du kan vel ikke kjøre raid med de diskene Lilfire har. han har jo ikke identiske disker. det må man vel ha for å kunne kjøre Raid. å slå sammen 2 partisjoner som ligger på hver sine harddisker går ikke. tenk hvor stor krasj du får hvis den ene disken blir tatt ut da? selvføgelig du kan kjøre Raid, men da må du ha 2 identiske disker.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Vet om en som kjørte 5x disker i spanning (jbod) (raid) ettersom han drev en ftp hvor innholdet ofte ble byttet ut (mao, ikke farlig om noe gikk tapt) og han skulle ha fire kategorier hvor han ikke var interessert i å ha en kategori på en disk ettersom den da gjerne ville gå full før resten av diskene ble fulle.

mao, man bruker det fordi det er lettvint.

Lenke til kommentar
du kan vel ikke kjøre raid med de diskene Lilfire har. han har jo ikke identiske disker. det må man vel ha for å kunne kjøre Raid. å slå sammen 2 partisjoner som ligger på hver sine harddisker går ikke. tenk hvor stor krasj du får hvis den ene disken blir tatt ut da? selvføgelig du kan kjøre Raid, men da må du ha 2 identiske disker.

Lykke til.

Jovisst kan du det. Det eneste "problemet" er at raidets størrelse vil bli begrenset av den minste disken.

Lenke til kommentar

Ved RAID0 (striping) så kan vel diskene være så forskjellige de bare vil, da bli du jo bare slått sammen til en. Der den første slutter, starter den andre.

Har du tenkt på RAID1 (som du helt sikkert ikke har), så blir diskstørrelsen lik den minste. Da er den ene et speil av den andre, dersom den ene ryker, vil du forsatt ha all informasjonen på den andre disken. Altså brukes dette for å øke sikkerheten der det er svært kritisk at ingen data skal gå tapt. Har du da en 200GB og en 120GB, vil du få en disk som lagrer 120GB i RAID1, men dersom denne ryker, så kan du fortsatt bruke maskinen, all informasjonen er der, men du må bytte ut den skadede disken.

Du vil ha RAID0, da vil du få 120x2GB og kan sette disse som en partisjon. Ryker en av diskene, too bad!

Lettest er bare å kjøre to partisjoner, en for hver disk. Men hvis du ikke ønsker dette, bruk RAID0.

Forresten så kan nok ikke PATA og SATA disker settes i noen form for RAID uten en adapter.

EDIT: Var visst litt feil det jeg skrev.. :blush: Retta det nå.. Forresten så kan du bruke JBOD, som egentlig ikke er RAID da, men det får diskene sammen i en partisjon om ønskelig. RAID0 vil derimot gi deg best ytelse.

Endret av gunnard
Lenke til kommentar
jbod har vel samme ulempen som dynamisk da. ryker mister man alt?

Ryker en, ryker alt. Men det kan under noen omstendigheter (avhengig av hvordan OSet behandler diskene) være lettere å hente ut informasjonen i ettertid, men det er ikke noe du vil satse på tror jeg. :no:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...