Gå til innhold

Oppgradering av PC (Rundt 5000kr)

Gjest Slettet-IHWlGMJn

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-IHWlGMJn

Hei!

Jeg vil jo helst ha en PC som varer litt. Vil da Dette være et "lurt" kjøp ?

Har 1,5 GB DDR PC3200 RAM fra før...

Har ikke alle penger i verden for å si det sånn.. så no veldig mye mer enn dette har jeg ikke tenkt til å vifte rundt med..

Endret av Slettet-IHWlGMJn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-IHWlGMJn
Hvorfor skal du trenge hjelp til det?

Er det så vanskelig? Dette innlegget er bare et køddeinnlegg!  :mad:

Ummm... skal vi se.. jeg skrev det ned her et sted.

Jo! FORDI JEG IKKE HAR PEILING!... ingen grunn til å være så ** frekk vet du! :hrm:

EDIT:

Det jeg lurer på er om jeg kanskje burde kjøpe noe som er bedre.. om jeg vil at det skal vare..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IHWlGMJn

Blir vel stort sett geiming.. hvis jeg klarer å legge vekk deilig skolearbeid *kremt

EDIT:

Og det med peiling.. har snakka med andre folk om den lista. Er ikke noe jeg har laga på egenhånd...

Men ja, jeg er kanskje ikke helt brød på PC, men noen HW-h4xzor er jeg laangt ifra

Lenke til kommentar
Hei!

Jeg vil jo helst ha en PC som varer litt. Vil da Dette være et "lurt" kjøp ?

Har 1,5 GB DDR PC3200 RAM fra før...

Har ikke alle penger i verden for å si det sånn.. så no veldig mye mer enn dette har jeg ikke tenkt til å vifte rundt med..

Ser forsåvidt greit ut det der oppsettet,men det er mye støy av de komponentene du har valgt. Både psu,skjermkort og hovedkort bråker,så hvis du ikke liker støy bør du velge noe annet.

Bytt forresten cpu til en med Venice kjerne i stedet for Winchester.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IHWlGMJn
Bytt forresten cpu til en med Venice kjerne i stedet for Winchester.

Det er en ting jeg har lurt på... hva er forskjellen

Lenke til kommentar
Mhh.. sier ikke meg så veldig mye.. men bedre for nesten samme penge ? Da går vi vel for det...

Den er litt bedre og koster ca det samme,så gå for en Venice du.

Du sier at du har 1,5 giga med ram fra før. Vær klar over at du neppe får 3 rambrikker til å fungere. Det er anbefalt å bruke 2 eller 4 stk.

Lenke til kommentar

geiming...gayming...haha...neida...

PSU'en tror jeg er bra. I følge flere tester bråker viftene kun hvis de er på fullt, men ellers er de stille. Har til og med lest i en test at den leverer like mye strøm, uavhengig av hvilken hastighet man har på viftene. Om dette er sant kan vel for såvidt diskuteres...

Endret av lovehater
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IHWlGMJn
Mhh.. sier ikke meg så veldig mye.. men bedre for nesten samme penge ? Da går vi vel for det...

Den er litt bedre og koster ca det samme,så gå for en Venice du.

Du sier at du har 1,5 giga med ram fra før. Vær klar over at du neppe får 3 rambrikker til å fungere. Det er anbefalt å bruke 2 eller 4 stk.

Huh? Hvorfor skulle jeg ikke det?

Men så har jeg jo 4 da

2x 256

2x 512

Er det no problem ?

Lenke til kommentar

Det viktigste for deg er vel at det virker. Og det tror jeg det gjør med 4 RAM-brikker. Det er ikke uten grunn at mange hovedkort blir lagd med 4 RAM-slots. Så har du noe som heter Command Rate, og at du sannsynligvis må kjøre dette på 2T istedet for 1T når du har 4 brikker. Jeg har ingen konkrete tall i hodet, men det er vel ikke mye man taper på dette, og neppe merkbart for deg dersom du ikke kjører masse benchmarks og måler utfra det. Først og fremst vil du vel ha en rask og god PC som du kan spille på uten å ergre deg over at det går treigt. Og det tror jeg du vil få.

Strømforsyningen har kraftige rails og skulle holde greit til fremtidige oppgraderinger. Støy på Aspire har jeg ingen personlig erfaring med, men har fått inntrykk fra tester at den ligger midt på treet. Den er i det minste veldig billig i forhold til hvor kraftige andre strømforsyninger er i samme prisklasse.

Chipset-vifta på hovedkortet har, i hvert fall på Asus A8N SLI-hovedkort støyet for mange. Det kan løses ved å ta av den originale vifta/kjøleren, og sette på DENNE istedet. Men "if it ain´t broke, don´t fix it", så vurder dette etter at du hører støynivået på originalvifta.

Strømforsyningen har vel bare 20-pins ATX-kontakt, mens hovedkortet har 24-pins. De aller fleste 24-pins hovedkort fungerer fint med en 20-pins strømforsyning, ellers kan DENNE vurderes.

Skjermkortet kom godt ut i HWs egen test, så den har jeg ingenting å utsette på.

Winchester/Venice er bare eldre/nyere revisjoner av samme prosessor. Det skal godt gjøres å merke noen forskjeller der, men det kan være en fordel med Venice, da denne har noe forbedret minnekontroller. Der får du også mye for pengene.

Alt i alt, en fornuftig oppgraderingspakke i mine øyne! Lykke til!

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IHWlGMJn
Ja du burde bytte ut 3200+ med 3500+, men egentlig så syntes jeg det er bra nok!  :p Bruk handelista di, det er bra!

Så var det det da... hvis jeg går fra 3200 til 3500 vil det koste meg litt over 500kr.

Når jeg fant ut at jeg skulle oppgradere var det egentlig 5000kr det skulle ligge på.. med en 3500 vil det ligne mer på 6000kr

Så gjerne noen komentarer på prosessoren fra andre også :yes:

Kan det være lurt å gå for en bedre ?

Uansett.. Takker for alle inlegg hittil!

Lenke til kommentar
Ja du burde bytte ut 3200+ med 3500+, men egentlig så syntes jeg det er bra nok!  :p Bruk handelista di, det er bra!

Så var det det da... hvis jeg går fra 3200 til 3500 vil det koste meg litt over 500kr.

Når jeg fant ut at jeg skulle oppgradere var det egentlig 5000kr det skulle ligge på.. med en 3500 vil det ligne mer på 6000kr

Så gjerne noen komentarer på prosessoren fra andre også :yes:

Kan det være lurt å gå for en bedre ?

Uansett.. Takker for alle inlegg hittil!

Det er ingen vits å kjøpe 3500+,kjøp 3200+ du. Du vil ikke merke forskjell uansett.

Hvis du ønsker overklokker du til 3500+ hastighet med noen enkle tastetrykk.

Jeg kjører min 3200+ Winchester på 3800+ hastighet nå uten noe som helst problemer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IHWlGMJn

Mhm.. blir nok sånn som list er nå, for nå begynner jeg å bli passe lei ventinga :p

...Blir muligens ASUS sitt 3Dkort..

Velvel.. takker for kommentarene!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...