Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverk mellom hus-350 meter

Anbefalte innlegg

Jeg skal sette opp et trådløst nettverk mellom tre hus. Det er fri sikt og avstanden er ca 350 meter. Fra før av har jeg et http://www.hardwareshop.no/p/307080/ modem og en http://www.hardwareshop.no/p/301836/ router. Tanken er å dele vår adsl linje siden naboene våre bruker internett så lite at det er uaktuellt å bestille eget abonement. ISP'en vår kjører PPPoE oppkobling og routeren trenger derfor denne funksjonen siden modemet må stå som bridge. Ellers hadde det vært ideelt hvis routeren har uttak for to eksterne antanner som kan både sende og motta og det samtidig. Altså å bruke to retningsantenner for å nå to hus med kun en router. Igjen ikke noe must, dette er for å spare penger...

Jeg har tenkt å bygge biquad antenner http://forum.hardware.no/index.php?showtop...14901&hl=biquad, regner med at det holder med slike i hver ende? Det jeg altså er ute etter, er erfaringer rundt kjøp og bruk av utstyr.

Endret av kahorn03
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Routere med to antenner har som regel det fordi dissen kan sende på både 2,4 GHz og 5 Ghz. Så du må nok regne med å bruke to AP'er.

I hus nummer en, som har ADSL linjen, setter du opp nettverket med internett som normalt. Så kobler du på to AP'er med ekstern bi-quad antenne som peker på hus nummer to og tre. Se vedlagt tegning (über paint-skills :thumbup: )

Hvordan du gjør det i hus to og tre kommer ant på om du kun skal ha en maskin på internett eller om du skal ha nettverk i husene. Hvis det bare er en maskin bruker du bare et WLAN kort med ekstern antenne. Hvis du skal ha nettverk må du ha to AP'er til og sette alle opp i bridge modus.

Edit: Så nå at den routeren du har kjører kun på 2,4 GHz men har to antenner, så det første utsagnet mitt er nok feil. :blush: Da blir gjerne hele oppsettet mitt feil.

I så fall bør du kunne bruke routeren du allerede har siden den har to antenner. Når det gjelder sender effekten på den er jeg usikker på om det er tilstrekkelig. Min erfaring med D-link (som i mine øyner er et billig merke som Cnet) er laber sender effekt. Bruker selv en Asus router, og som jeg er strålende fornøyd med dekningen på.

post-61-1121670306_thumb.jpg

Endret av phoen|x
Lenke til kommentar

Takk for hjelpen. Oppsettet ditt er nok rett, for signalet fra routeren min deles opp i to. En antenne sender og en mottar. I de to husene er det meningen å bruke bærbare maskiner, så jeg må nok til med to ekstra AP'er. Da går nesten vinninga opp i spinninga! :hmm:

Jeg har ikke helt forstått forskjellen mellom routere og AP'er. Jeg ser routere er billigere, så hva med å koble evt routere i paralell fra modemet?

Lenke til kommentar
Takk for hjelpen. Oppsettet ditt er nok rett, for signalet fra routeren min deles opp i to. En antenne sender og en mottar. I de to husene er det meningen å bruke bærbare maskiner, så jeg må nok til med to ekstra AP'er. Da går nesten vinninga opp i spinninga! :hmm:

Jeg har ikke helt forstått forskjellen mellom routere og AP'er. Jeg ser routere er billigere, så hva med å koble evt routere i paralell fra modemet?

En router har mulighet for å dele ut internett til flere maskiner (samt masse andre funksjoner) mens et AP har kun WLAN.

Hvis du skal gå for routere istede for AP så må du sjekke at routerene støtter bridge modus. Disse kobles da inn istede for AP'ene og skal ikke kobles i paralell med modemet. Men husk å deaktiver DHCP tjenesten i disse routerne ellers blir d bare krøll.

Hvis du sjekker prisguiden er det ikke så stor prisforskjell mellom

Trådløse routere og Aksesspunkt

Edit: Asus WL-500G vil passe deg ypperlig. Har en slik selv og er ganske enkel å sette opp i bridge modus. I tillegg synes jeg den har god sender effekt (er også mulig å laste ned en hacket firmware som gir høyere sender effekt). Men pris er kanskje litt høy siden du trenger 4 slike.

Endret av phoen|x
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...