FranzJosef Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 Generelt, hvilke fordeler har man når bilen er registrert som varebil? Hvilke fordeler har man så ved kjøp av varebil når man har registrert firma? Jeg antar man kan kjøpe uten MVA? Kan man skrive av hele kjøpesummen på skatten? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 Generelt, hvilke fordeler har man når bilen er registrert som varebil? Hvilke fordeler har man så ved kjøp av varebil når man har registrert firma? Jeg antar man kan kjøpe uten MVA? Kan man skrive av hele kjøpesummen på skatten? Dette er et komplisert felt, hva du kan kommer ann på hva du driver med og hva du skal bruke bilen til. Har du en regnskapsfører så snakk med ham. Lenke til kommentar
FranzJosef Skrevet 17. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2005 Regnskapsfører har jeg ikke. Jeg er kun et enkeltmannsforetak som har tenkt å registrere foretak og skaffe bil. Derfor tenkte jeg å gjøre det første før det andre... Men å slippe MVA må en da i det minste? Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 Slipper unna med 20% av engangsavgiften (klasse 2).. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 Men å slippe MVA må en da i det minste? A. Du må jo ha omsetning i frimet ditt slik at du overstiger 50000 i avgiftspliktig omsettning før du kan tenke på MVA, du må ha bruk for bilen i driften til og kjøre varer eller annet, og kjøre seg selv er ikke nok. B. Du må ha tilgang til annen bil ellers så vil en firmavarebil kunne ilegges fordelsbeskattning eller hva det heter. Lenke til kommentar
FranzJosef Skrevet 17. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2005 Slipper unna med 20% av engangsavgiften (klasse 2).. Hva er engansavgift? Hva slags klasse 2? Jeg har ikke tilgang til annen bil. Jeg skal hente og bringe varer til postkontoret så den er grei. Men kommer neppe til å omsette så mye på en lang stund.. Så altså har jeg INGEN fordeler av å registrere bilen som firmabil overhodet nå??? Høres jo veldig rart ut.. Er det ikke noe sted hvor dette står oversiktlig om dette med firmabil? Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 (endret) Om det er bruktbil det er snakk om, så er det ingenting å bry seg med. Det er den avgiften Tollvesenet skal ha om man f.eks importerer en bil. Det som gjør at bilen koster så mye mer i Norge enn i utlandet. Trodde du skulle importere. Det finnes varebil klasse 1, og klasse 2. Litt forskjellige krav, og klasse en betaler 80% av engangsavgiften, mens klasse 2 bare 20%. Endret 17. juli 2005 av Marvil Lenke til kommentar
agvg Skrevet 18. juli 2005 Del Skrevet 18. juli 2005 g rart ut..Så altså har jeg INGEN fordeler av å registrere bilen som firmabil overhodet nå? Avskriving av bilen, utgiftsføring av utgiftene på den. Men for og få igjen MVA må bilen være ny eller bruktimporteres slik at man fortsatt kan trekke MVA. Men du er pent nødt til og omsette avgiftspliktig for 50000 før du kan tenke på dette. Og har du ingen annen bil bør du få en regskapsfører til og regne på det, det er ikke sikkert det lønner seg med bilen på firmaet hvis du bruker den mye privat, da kan det hende og føre kjørebok og utgiftsføre disse i firmaet er gunstigst. Og for skaff en regnskapsfører, det er ikke særlig morsomt og være amatør fordi man kan tabbe seg ut og skattemyndighetene kan være leie for en amatør. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 18. juli 2005 Del Skrevet 18. juli 2005 (endret) Er det ikke noe sted hvor dette står oversiktlig om dette med firmabil? Du finner ikke noen slik side, svært mye av dette vurderes indeviduelt fra tilfelle til tilfelle. Har du ikke tilgang til annen bil vil de med 99% sikkerhet ikke tro på at du kun bruker den i næring og du vil få masse fordelsbeskattning og det kan fort koste mer enn det smaker. Du trodde vel ikke at bil og bilhold var enkelt i norge? Jeg har en bil som er 100% utgiftsført og 0 fordelsbeskattning, jeg har kontor hjemme, bruker den til hente og bringe samt frakt av verktøy, min samboer har personbil og det er denne som er min privatbil. Hadde bokettersyn og måtte redegjøre i detalj både min bils bruksområde og fortelle kjørelengde og bruk av sambo sin bil. Hadde de ikke godtatt min forklaring kunne de fort ha underkjent MVA og utgiftsføringen og gitt meg ei regning på titusenvis av kroner. Endret 18. juli 2005 av agvg Lenke til kommentar
FranzJosef Skrevet 18. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2005 Har undersøkt mer på dette og jeg tolker det slik at det skal svært mye til for å få det til gunstig å firmaregistrere den, hvis det i det hele tatt er mulig hvis man kjører under 6000 km. Så det ser ut som man må pent ta til takke med 3 kr per km som kan skrives av skatten (føres som utgiftspost). Jeg trodde det var gunstig å ha en firmabil... Lenke til kommentar
agvg Skrevet 18. juli 2005 Del Skrevet 18. juli 2005 Jeg trodde det var gunstig å ha en firmabil... Det er det også forutsatt at du får igjen full MVA ved innkjøp, full avskriving og utgiftsføring og har en slik bruk at du unngår fordelsbeskattning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå