lokeland Skrevet 16. juli 2005 Del Skrevet 16. juli 2005 (endret) Fant ingen tråd her om reptiler, så da får jeg vel bare starte opp en! Finnes det folk på forumet med interesse for reptiler (gekkoer, øgler, slanger osv.)? Eller kanskje noen som også har et reptildyr i hus? Har selv ingen for tiden. Men hadde planer om å gå til anskaffelse av en slik leopardgekko: Kameraten min har prikk lik, med størrelse midt imellom de to på bildet.. Litt av en tulling som absolutt ikke greide å jakte på mat stakkars.. Var vel for vandt til å bli mata med pinsett.. Men nå skal jeg selv gå til anskaffelse av en "liten" sak som dette: Skjegganam som får en fin størrelse etterhvert! Blir vel terrarie på 10.000-15.000 liter, med oppvarmet barkegrunn, automatisk, time't "regnemegkanisme" (hjemmelagd) også naturligvis et "bur" som et automatisk dytter ut sirissene og larvene osv. når reptildude'n skal ha mat! Det her gir forresten en indikasjon på hvor stor den kan bli: Er jeg sprø som synes den er nusselig? Endret 17. juli 2005 av Glisevask Lenke til kommentar
Tonio Skrevet 16. juli 2005 Del Skrevet 16. juli 2005 Den nederste var jo ganske søt!=) Så lenge det er glass i mellom meg og slanger synes jeg de er fabelaktige. Hadde vært gøy å vært ormtunge/parseltongue. Lenke til kommentar
riktig Skrevet 16. juli 2005 Del Skrevet 16. juli 2005 Håhå! Ja, har alltid hatt sansen for reptiler. Har dog aldri hatt noen i hus. Veldig spennende skapninger. Lenke til kommentar
stout Skrevet 16. juli 2005 Del Skrevet 16. juli 2005 Trenger man særskilt grunnlag for å få tillatelse til å holde reptiler som kjæledyr, eller glir alle søknader rett igjennom? Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 16. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2005 (endret) Ormtunge og greier.. Du har HP-syndromet du! Glass er for kjedelig, mye mer koselig å kunne kjære med dem! Leopardgekoen har bitt meg en gang og det var som et lite papirkutt, ikke noe mer.. Selvfølgelig vil jeg anbefale å ikke veive hånda forran øyna på en skjeggagam.. Da tror'n det er mat og på en tro tre har du ganske vondt! Samma med en snok/slange.. Apropos det skal en kamerat av meg for to slanger.. Den sørste på litt over halvmetern.. Tror det var Melkesnok? Hmm.. fretex: Før du går til anskaffelse må du sjekke om det er tillatt med det reptilet.. Er ikke alt som er lovlig, selv om jeg gjerne skulle hatt en aligator.. Får bare nøye meg med min utstoppede da! Halvmeter lang, fanga i søramerika.. Edit: Noe jeg ikke tror er så veldig lovlig i Norge for private eiere er en slik komodovaran: Edit: Tonia: Slange you say? There you got it! Passe stor og snill som et lam.. Endret 17. juli 2005 av Glisevask Lenke til kommentar
H4ngm4N Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 ÅÅÅ, så søte Denne tråden er jo like bra som "Kjærledyret Ditt", og det er en av yndlignstrådene mine Lenke til kommentar
aklla Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 har ingen dyr selv, men vil veldig gjerne ha, tenkte jeg skulle satse på Skjegganam... Edit: Noe jeg ikke tror er så veldig lovlig i Norge for private eiere er en slik komodovaran: dyrene du har er heller ikke så veldig lovlige de heller... hvordan lager du bur som mater Skjegganam automatisk? eller skal du kjøpe det? Lenke til kommentar
IkkjeOleJørgen Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 De er digge Kunne gjerne hatt meg noen reptiler selv Men det orker jeg ikke å bruker penger på atm Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 (endret) Denne moderator ser ikke noe galt i en tråd om reptiler. Derimot setter han ikke pris på folk som spammer tråder med forumspam-bilder eller andre OT kommentarer. En bunke slike er fjernet fra tråden. La de som er interessert i reptiler ha denne tråden i fred, ytterligere spam vil ikke bli godtatt. Har dere ikke sansen for slike dyr behøver dere ikke poste for å si det, det finnes nok av andre tråder her og dere finner sikkert noe som interesserer dere. Dette gjelder i alle tråder. Dersom du mener at en tråd ikke hører hjemme i et gitt forum, eller på noe forum i det hele tatt, bruker du rapporteringsknappen og så vil det bli vurdert av en moderator. Eller som det sies i nettiketten: Det du i alle fall ikke skal gjøre er å svare i den tråden der hvor regelbruddet er. Dette vil kun gi tråden unødvendig oppmerksomhet. Og du vil selv bli regelbryter dersom du poster informasjon i tråden som ikke er i samsvar med hva den egentlig handler om. Hvis du ser et regelbrudd skal du først og fremst bruke funksjonen "Rapporter" i forumet. Geir Endret 17. juli 2005 av tom waits for alice Lenke til kommentar
Arne_F Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 (endret) Jeg har selv to stk. tunisiske landskilpadder (som regnes som reptiler). Vet noen om det har magemål? De spiser svært mye i forhold til størrelsen på kroppen. EDIT: Jeg synes iallefall at øgler er søte, så det er nok ikke sååå ille rart. Endret 17. juli 2005 av Rune_F Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 17. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2005 Tøft! Hmm, nei egentlig ikke.. Tror ikke det skal være noe problem! Har fått mange kommentarer på at jeg er bizarre som synes øgler er søte.. Alt annet en kameleonen..! Den er ikke søt, men er alikevel et utrolig spennende dyr, fordi naturen dens er såpass komplex! Har du forresten et bilde av disse to eller noen som ligner? Hvor store er de? Lenke til kommentar
Arne_F Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 Kan legge ut bilde imorgen... De er 4-6cm lange over skjellet. Lenke til kommentar
Stokken Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 Tenkte eg skulle finna bilder av mine 2 firfisle venner eg hadde på Grand Canaria(eller bilder av samme sorten) Men fant berre av den eine. Har bilder av dei på vanlege bilder i fotoalbumet mitt men det hjelper jo lite. Uansett her er ei flott firfisle Detta er ein Lagarto og denna kan bli 50cm lang:) Den andre firfisla eg hadde var ein Eslizon Canarion, synd eg ikkje fant bilde for denne firfisla har blå hale, den er ganske tøff Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 17. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2005 Fin den, men hvordan er den som kjæledyr? En halvmeter er litt ja.. Må vel ha minst 13.000liters terrarie for en sånn en? Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 18. juli 2005 Del Skrevet 18. juli 2005 (endret) Noen som ser på det programmet som går på NRK på Fredager? Vet ikke helt om det går fortsatt, men for noen uker sider så jeg programmet og da tok de for seg reptiler. Jeg synes reptiler er noe av det mest fascinerende som finnes. Mest på grunn av jeg er så interessert i evolusjon! Alt fra amfibier til reptiler og øgler. Alle disse artene er jo egentlig i ganske nær slekt. Og uten dem har vi aldri eksistert! Det er jo også de som kommer til å herske over denne planeten når vi dør ut. Da blir det kanskje dinosaurer her igjen! Om mange milliarder år kanskje.. Edit: Glisevask, jeg regner med du har studert dyrene dine ned til minste detalj. Kan du se en stor likhet mellom reptiler, øgler og fugler? For fugler er vel en videreutvikling av reptiler og øgler? Noen som har noe info om dette? Litt merkelig egentlig for det er så mange likheter mellom disse to art-gruppene. De har veldig like føtter, øynene og hodet generelt er veldig likt, spesielt nebbet. Dette vises ganske tydelig også på det bildet du la ved av dyrene dine. Et av de helt på toppen ser jo egentlig ut som en fugl, bare en grønn fugl uten oransje nebb. Endret 18. juli 2005 av raziel014 Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 18. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2005 Hmmm, ja, det er vel mye av det som ligger bak fascinasjonen! Fugl sier du..? Må liksom grave litt i bildet før jeg kan dele synspunktet ditt! Har ikke studert arten reptiler til hver minste detalj, men prøver å bli kjent med akkurat de dyra jeg har interesse for! Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 18. juli 2005 Del Skrevet 18. juli 2005 Når jeg tenker fugl så tenker jeg kun evolusjonsmessig. Altså fugler må jo komme fra reptiler osv. Såsi alt tyder på det. Da tenker jeg på at begge arter legger egg, ser ganske like ut med øynene og nebbet. Og spesielt føttene. Pluss at de beveger seg veldig likt i slags raske hakkebevegelser. Btw: Var det kameleon du har? Er det en myte at de kan skifte farge utifra hvilken bakgrunn og underlag de har? Har hørt litt forskjellig om dem, men jeg mener at fargen de har viser humøret deres eller noe sånt. Lenke til kommentar
Umbra Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 (endret) - Innholdet er slettet - Endret 7. januar 2006 av Umbra Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 En nabo av meg har en plagsom hund. Kanskje den slangen hadde ordnet biffen. Dessuten så tror jeg at den hadde vært fin å ha med på Cafè 3B i Trondheim. Kunne knertet et par gothere/raddiser. Lenke til kommentar
Even. Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 (endret) Denne burde ikke hatt noe problem med en puddel eller tre Egentlig forstår jeg godt at enkelte reptiler er ulovlige i Norge. Bare tenk deg en Comodo Varan eller en svær slange på rømmen. Er jo heller ikke lov til å ha løver, tigere, leoparder, elefanter, flodhester og sjiraffer som kjeledyr. Men små skillpadder, gekkoer, frosker osv. synes jeg burde vært lovlig på lik linje med en hund, katt eller kannin. Endret 20. juli 2005 av EvoZ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå