Gå til innhold

Mobile Sempron og strømforbruk

Anbefalte innlegg

Hei, sitter her borte i statene med min nye Acer Aspire 3003LCi som jeg har kjøpt her borte. På denne pc'en er det mobile sempron cpu, det jeg lurte på var om den brukte mye strøm, med tanke på batterilevetid. Når jeg har sittet med den på fanget syns jeg at batteriet har gått tomt enormt fort.

Jeg fant ingenting på Acer sine hjemmesider om hvor lenge batterilevetid det skal være på maskinen heller.

-Takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har ikke anelse hvor mye batteritid du kan forvente, men etter spesifikasjonene skal cpuen hvertfall trekke lite strøm, mindre enn Pentium M (533 MHz FSB) faktisk.

Men den mangler 'deeper sleep' som faktisk utgjør den største strømsparingsfordelen for P-M. I praksis er Mobile Sempron ikke så langt unna Celeron-M hva batteritid angår.

Lenke til kommentar
Hva er "deeper sleep"?

Når en prosessor ikke gjør noen ting har den i varierende grad muligheten til å 'slå seg selv av'. Bare P-M har lenge støttet den den mest strømsparende av disse tilstandende. En C-M i i så 'dyp søvn' den er kapabel til bruker 8.8W, mens en 400Mhz FSB Dothan bruker under 0.7W i 'dypere søvn'.

AMD har dessverre fjernet all informsjon av denne typen for de mobile prosessorene sine fra de senere utgavene av dataarkene sine, men teoretisk skal Mobile Sempron på 800MHz kunne bruke så lite som 2.2W i 'Halt/Stop Grant' tilstanden (Idle) og 1.2W i 'søvn' (C3/S1/Suspend).

Jeg sier teoretisk siden i den virkelige verden støtter gjerne ikke systemene dette. Problemer med brikkesett, potensiell ustabilitet, Intels jerngrep over produsentene, whatever, gjør at denne mulige funksjonaliteten typisk ikke er skrudd på uten å rote med kombinasjoner av tweakere som WPCREDIT or RMClock. Man ser derfor et strømforbruk på, den i teorien overlegne, Mobile Sempron som er veldig likt det man ser på C-M. Tilfeldigvis er da også TDP for disse på 9W ved .95V/800MHz.

Så får det være opp til den enklete om man vil skylde på AMD, brikkesettene, produsentene eller Intel for at det er slik, men som forbruker gleder jeg meg til å se den første AMD-baserte bærbare med en batteritid som lever opp til det den teoretisk burde være i stand til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...