Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hva er egentlige internetthastighet?

Anbefalte innlegg

Kanskje litt feil overskrift og forum, men jeg prøver... Det jeg lurer på er hva avhenger internett hastigheten av? Og hvorfor får man ikke brukt den til sitt fulle?

Jeg har f.eks ADSL fra Telenor 1000/200 kbit linje, og når jeg laster ned ting, det være seg bilder eller annet (lovlig selvfølgelig), så er jo aldri nedlastningsheten større enn 120 kbit sånn ca. Kan jeg øke denne hastigheten på noen slags måte, eller er det ikke noe å gjøre med dette? Det heter jo 1000/200 kbit og ikke 120/x kbit :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, beklager å måtte si det, men begrepene det snakkes om er ikke de samme.

kbps = kilobit per sekund.

kBps = kiloByte per sekund.

Dersom du har en nedlasting hastighet på 1024 kbps vil den tilsvare 128 kBps

1024 / 8 = 128

Grunnen til at vi deler kilobit tallet med 8 er fordi 1 Byte tilsvarer 8 bit.

(Kort forklart..)

Endret av azone
Lenke til kommentar

du laster nok 120 KB (kilobyte) i sekundet, og ikke 120 Kb i sekundet (kilobit). 120 kilobyte er ca 1000 kilobit i sekundet.

En byte er 8 bit i dataverdenen. 1000 kilobit = 125 kilobyte (1000/8=125)

så du har nok omtrent det du betaler for..

EDIT:

her var det visst mange som svarfte menst jeg skrev..

Endret av lohelle
Lenke til kommentar
Jeg med mitt 700Kbps Telenor ADSL har lastet ned flere ganger med hastigheter oppimot 300Kbps.. Ett par ganger kommer jeg litt over det også, faktisk.

Det har vært slik en stund nå.

Det kan forklares ved at du går via en proxy server, som allerede har lastet ned filen. Da vil du i stedet laste den ned i fra proxy serveren slik at nedlastingen går fortere. Det kan være at du lastet ned filen i fra en nærliggende transparent proxy server.

Lenke til kommentar
Jeg med mitt 700Kbps Telenor ADSL har lastet ned flere ganger med hastigheter oppimot 300Kbps.. Ett par ganger kommer jeg litt over det også, faktisk.

Har du målt hos itavisen.no eller dinside.no ?

300Kbs på en 700Kbs linje er jo ikke så mye å skryte av?

Endret av la7dfa
Lenke til kommentar

Om det ikke er snakk om 300 kbytes/s som vil si ca 2400 kbit/s.

Husker i 2000/2001 hadde jeg kabel fra Telenor Online som var på 256/32 kbit/s som skal gi maksimalt 32/8 kbytes/s, men noen ganger nådde jeg 180 kbytes/s. Ikke helt pålitelig - til kundens gode :)

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Om det ikke er snakk om 300 kbytes/s som vil si ca 2400 kbit/s.

Husker i 2000/2001 hadde jeg kabel fra Telenor Online som var på 256/32 kbit/s som skal gi maksimalt 32/8 kbytes/s, men noen ganger nådde jeg 180 kbytes/s. Ikke helt pålitelig - til kundens gode :)

Hvis det er snakk om 300 kB/s må han nesten skrive det.

Lenke til kommentar

Diskresjon: veldig mange telenor kunder har nå blitt oppgradert. Er nok det som er årsaken til at det går fort.

Og ja, den oppgitte hastigheten må deles på åtte, før du kan nerme deg de tallene som du får opp på maskinen din.

Med hilsen, Meg.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...