EinarB Skrevet 16. juli 2005 Del Skrevet 16. juli 2005 Har Telenor ADSL med Speedtouch 510i som er koblet til en Asus WL-500g delux trådløs router som nettkameraet er koblet til. Kameraet har nettserver. Kameraet er tilgjengelig lokalt. Problemet er at det ikke er tilgjengelig via internet. Så langt har jeg forstått at port 80 må åpnes og noe portforwarding må gjøres, men hvordan? Må dette gjøres i både router og modem? Her trengs et svar "for dummys". Lenke til kommentar
EinarB Skrevet 17. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2005 Ingen som har den minste ide om problemet mitt? Eller skal jeg prøve å omformulere problemstillingen? Lenke til kommentar
TheBoz Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 Har ikke så mye greie på den Asus routeren, men tror det som standard er mulig å nå fra internett. Mulig det er en instilling for det. Det store spørsmålet er om Speedtouchen din står i bridge modus. Om den ikke gjør det må du enten sette den i bridge modus eller åpne porten som kameraet bruker. Lenke til kommentar
Flippo Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 Du har forstatt problemet rett. Dette maa aapnes i ruteren I ruterns administrasjons sider boer du ha en side hvor du kan konfigurere port-forwarding. Der setter du opp IP nummeret til kameraet + portnummeret. Har ikke en Asus ruter men for Linksys rutern min ser tabellen slik ut: Application, Start, End, Protocol, IP Address Cam , 80 , 80 , Both , 192.168.2.1 Siden port 80 ofte er offer for portscannere boer du kanskje velge en annen, f.eks. 8888 (det maa og settes i kameraet). Kan desverre ikke hjelpe deg med hvordan du kommer deg inn i rutern din, men manualen bruker aa vaere hjelpsom. Mvh, Per Christian Lenke til kommentar
muffe Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 Skjekk ut wl500g.info Jeg har tatt utgangspunkt i en guide på det forumet for å sette opp kameraet mitt. Bare bruk søkefunksjonen, den er mye bedere enn den du finner her. Du burde finne masse nyttig info der. Lykke til. Lenke til kommentar
EinarB Skrevet 17. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2005 Ok så langt vet jeg hvordan jeg skal gå inn i både ADSL modemet og Asus routeren. Vet også ip nummeret til kameraet. Problemet er altså at kameraet står i vinduet på hytten, og jeg vil at kameraet som har nettserver skal sende ut bilder selv om PC'en er av. Så jeg trenger hjelp til å legge inn rette ip adresser til porten som skal åpnes. (eller noe slikt). Lenke til kommentar
Bootsy Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 Som standard ligger web kameraet på port 7776 og 7777, det er disse du må åpne på routeren. Lenke til kommentar
EinarB Skrevet 17. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2005 Dette er ikke ett USB kamera som er tilpasset Asusen. Det er et Axis 205 nettkamera. (cat5 kabel). Det er spesifisert at port 80 skal brukes til dette. Lenke til kommentar
Valent Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 da må du finne ut av hvordan man portforward (åpner porter) på ditt router, mer hjelp kan du ikke regne med å få. Skjekk ut wl500g.info Jeg har tatt utgangspunkt i en guide på det forumet for å sette opp kameraet mitt. Bare bruk søkefunksjonen, den er mye bedere enn den du finner her. Du burde finne masse nyttig info der. Lykke til. et bra råd.. Lenke til kommentar
EinarB Skrevet 17. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2005 Vet vel på en måte hvordan portene skal åpnes, men her er det et webserver kamera som er koblet til en router som er koblet til et ADSL modem. Det er en problematik med masse forskjellige ip adresse her som porten skal ha noe med å gjøre jeg ikke skjønner. Lenke til kommentar
Flippo Skrevet 18. juli 2005 Del Skrevet 18. juli 2005 (endret) Trenger muligens litt avklaring her. Vil du aksessere kameraet fra utsiden, eller vil du at kameraet skal uploade bilder til en website utenfor lokalnettet hvor kameraet sitter? Er sent saa det er mulig jeg roter litt men jeg leser blandede ting :-) Om aksessering av kameraet fra utsida er det du vil er hovedsaklig bare 2 ip adresser du trenger aa bry deg mye om: 1)Den du aksesserer kameraet med. Om du bruker h ttp://10.1.1.10:8080/blahblah.html eller lignende for aa faa tak i kameraet, saa har du xxx.xxx.xxx.xxx:yyyy hvor X'ene er IP adressa og Y er porten du maa redirigere til. Dersom du aksesserer den med h ttp://kameraetmitt.local:8080 eller et annet navn, saa gaa til START/KJOER og skriv CMD. Deretter kan du skrive ping kameraetmitt.local eller hva naa enn navnebiten av adressa er og IP nummeret blir skrevet ut 3 ganger. (eller bruk NSLOOKUP kameraetmitt.local). Naar du har denne IP'en og porten vet du hva du maa inn i rutern aa sette opp redirect paa. 2) ADSL rutern har ikke egen adresse som du trenger aa stresse med, den gir adressa til rutern din som er den du maa bruke for aa koble opp fra utsida. Denne listes gjerne paa status sider i ruterns webgrensesnitt. Aksessering av kameraet fra utsida blir da h ttp://<ruterns ip adresse>:<porten du redirigerer>/<lenke> Kanskje du kan lime inn HTTP adressa du bruker for aa faa tak i kameraet ditt paa lokalnettet her saa kanskje det blir lettere for oss aa forklare. - Per Christian Endret 18. juli 2005 av Flippo Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 18. juli 2005 Del Skrevet 18. juli 2005 (endret) Du må åpne port 80 på speedtochen og port 80 på asus routern, så er du i boks. Sida du har telenor adsl så skifter den ip addresse for kvar pålogging som skjer, her kan det være smart og lage til ei dyndns adresse til din ip adresse. Dette skal Asus routern kalre og ta seg av, og oppdatere dyndns tjenesta. Da får du f.eks http://einarb.kicks-ass.net/kamera.htm Det kan være ein fordel og sette speedtouchen opp som eit brigdemodem om du skal benytte dette, setter du den opp som brigde moddem slepper du også og forwade ip'ene fra speedtouch til asus routenrrn ( du kan ikkje forwade, asus får utside ip ) Guide til og sette speedtouch routern som bridemodem finner du her: http://www.online.no/kundeservice/veiledni...re-telenor.html Håper du finner ut av det. Edit: om du ikkje velge og sette speedtouchen som brigde modem må du forwade 2 plasser. Internet 212.149.124.12 --> Speedtouch modem --> leverer ut ip'en 192.168.0.45 kanskje til Asus routern din, Asus routern din leverer ut ip 192.168.0.94 til kamera ditt. Da forwader du i Speedtouch'n din port 80 TIL asus routern 192.168.40.45. Så går du i Asus routern din og forwader port 80 til nettverkskamera ditt 192.168.0.94 Pass på at kamera ikkje trenger noke andre porter også, ofte om når dei har kontroll muligheiter går det på andre porter, men det må du nesten sjekke ut av. (ip adressene er tatt fra lause lufta, du må finne ut kva dei egentlig er) Endret 18. juli 2005 av Cornel Lenke til kommentar
EinarB Skrevet 18. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2005 "Da forwader du i Speedtouch'n din port 80 TIL asus routern 192.168.40.45." Hvordan finner jeg denne ip'en? Så jeg er sikker på at det er den rette! "Så går du i Asus routern din og forwader port 80 til nettverkskamera ditt 192.168.0.94" Nettkameraet har 192.168.1.3 Lenke til kommentar
EinarB Skrevet 18. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2005 "Har Telenor ADSL med Speedtouch 510i som er koblet til en Asus WL-500g deluxe trådløs router." Er det ingen som har et tips om hvordan jeg finner IP'en til Asus routeren? Lenke til kommentar
TheBoz Skrevet 18. juli 2005 Del Skrevet 18. juli 2005 "Har Telenor ADSL med Speedtouch 510i som er koblet til en Asus WL-500g deluxe trådløs router."Er det ingen som har et tips om hvordan jeg finner IP'en til Asus routeren? For å finne ip til asusen(for Win XP og 2000): - Start>kjør - Skriv inn cmd og trykk ok - Skriv ipconfig - Her vil du se ip adressen til asusen bak der det står Standard gateway Riktig som flere her sier at du må forwarde porten både i speedtouchen og i asusen om speedtouchen ikke er i bridge mode, noe den sansyneligvis ikke er. I speedtouchen tror jeg det heter NAPT der du må gå inn for å forwarde porten. Du finner det i hovedmenyen ved å logge inn på http://10.0.0.138. Lenke til kommentar
EinarB Skrevet 18. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2005 OK, nå har jeg hvert i Asus'en og åpnet port 80 på Ip'en til kameraet som er 192.168.1.3 . I speedtouch'en har jeg åpnet port 80 på Ip'en til Asusen som er 192.168.1.1 . Høres dette riktig ut? Får ikke testet dette enda da jeg gjør dette via www.logmein.com Og kameraet må nok resettes, så jeg må nok en tur til hytten en dag å gjøre det. Lenke til kommentar
TheBoz Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 (endret) OK, nå har jeg hvert i Asus'en og åpnet port 80 på Ip'en til kameraet som er 192.168.1.3 . I speedtouch'en har jeg åpnet port 80 på Ip'en til Asusen som er 192.168.1.1 . Høres dette riktig ut? Får ikke testet dette enda da jeg gjør dette via www.logmein.com Og kameraet må nok resettes, så jeg må nok en tur til hytten en dag å gjøre det. Tenkte litt feil, dette er ikke riktig likevel. Du må forwarde porten til ip`en som asusen har fått tildelt fra speedtouchen. Denne finner du sansyneligvis i web grensesnittet til asusen under WAN eller noe lignende, eller i DHCP tabellen på speedtouchen. Endret 19. juli 2005 av TheBoz Lenke til kommentar
EinarB Skrevet 19. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2005 Nei dette var vist ikke riktig alikevel, er kun mulig å se bilde lokalt, ikke via internet. Begynner å bli håpløst dette nå. Alle tips mottas med takk. Kameraprodusenten Axis, er det liten hjelp i. Det må nok sikkert noen nettverksexperter til. Lenke til kommentar
EinarB Skrevet 19. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2005 Er det mulig at Telenor har noen begrensninger på servertrafikk som stopper dette fra å virke? Lenke til kommentar
Elgvenn2 Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 OK, nå har jeg hvert i Asus'en og åpnet port 80 på Ip'en til kameraet som er 192.168.1.3 . I speedtouch'en har jeg åpnet port 80 på Ip'en til Asusen som er 192.168.1.1 . Høres dette riktig ut? Får ikke testet dette enda da jeg gjør dette via www.logmein.com Og kameraet må nok resettes, så jeg må nok en tur til hytten en dag å gjøre det. Fei! Du må huske at nettverket som er mellom speedtouch og asus ligger i 10.0.0.X rangen. Du må mao finne ut hvilken IP ASUS får fra speedtouch (eller sette den fast i asus hvis mulig). Deretter setter du denne inn i speedtouch. :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå