Gå til innhold

Er raptor disken fucka? Eller er biosen fucka? :)

Anbefalte innlegg

Har hatt en WD 250 gigger SATA og en WD raptor 74 gigger "liggende i dvale" siden jeg ikke har hatt noe stasjonær maskin. Fikk et MSI SIS chipset kort av en kompis og kobla opp dette, men når jeg kobla til de to sata diskene dukket bare 250 giggern opp i biosen. Diskene har blitt pent behandla og begge to høres helt normale ut. Prøvd flere kabler og alt. Så da er spørsmålet har raptor disken daua på egenhånd? Eller kan det være at biosen på MSI kortet ikke støtter raptor disker? Eller er det noe annet fitteri?

Tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk settingene på harddiskene. Er begge satt opp som master vil ofte bare den ene være synlig. Det beste er å sette dem opp som cable select og la plasseringen på IDE-kabelen bestemme (den ytterst blir master). Beskrivelse finnes på harddiskene.

EDIT: Glem denne. Leste ikke trådstarters innlegg godt nok.

Endret av PerB
Lenke til kommentar

1. Prøv å kjøre raptor disken alene. Vist den ikke funker da så er den nokk ødelagt, kan ikke se at en bios skulle møte på noe problem med å lese en raptor disk, den er jo bare en liten SATA disk, fleste bios problemer kommer først når folk setter inn disker over 146Gb (eller der omkring)

2. (perB) Begge diskene er da strengt tatt en SATA disker, så har han prøvd å koble de med en IDE kabel hadde han nokk møtt på litt problemer :-)

Lenke til kommentar

Skulle raptor disken ikke dukke opp alene, kan du prøve å sette den på samma sata kontroller som du fikk opp 250GB disken på, kan jo hende at det er sata kontrolleren på HK som er defekt.

Lenke til kommentar

Kanskje greit å bruke litt mer passende ord i emnefeltet så du blir tatt litt mer seriøst? Jeg får ikke lyst til å hjelpe til ihvertfall... Og i tillegg så er emnefeltet lite beskrivende. Anbefaler deg å lage et litt mer seriøst og mer beskrivende emne.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...