labrekke Skrevet 16. juli 2005 Del Skrevet 16. juli 2005 (endret) Hei. Jeg har nettopp re-installert Windows XP Pro SP2 på PCen til nevøen min, men etter installasjonen er det (minst) to ting som ikke fungerer: Klarer ikke å logge meg på Internett (sannsynligvis fordi den ikke finner nettverkskortet?) og lyd fungerer heller ikke. Ubuntu Live Linux-CDen klarte å finne alle drivere, og både lyd og Internett fungerte, så det betyr at det ikke er noe fysisk galt med PC-en. I Device Manager ser det ut til å være feil med tre drivere under "Other Devices": - Multimedia Audio Controller - Other PCI Bridge Device - SM Bus Controller Jeg har prøvd å av-installere disse tre, og så restarte PCen, men XP finner ikke noen av driverne, og jeg er usikker på hvor jeg egentlig skal kunne fikse dette. Noen nøkkelord om PCen (et godt program for å finne denne typen informasjon er Everest Home Edition): - Hovedkort: Epox EP-9NDA3J (5 PCI, 1 AGP, 4 DDR DIMM, Audio, Gigabit LAN) - Hovedkort chipset: nVIDIA nForce3 Ultra, AMD Hammer - Lydkort: nVIDIA MCP2-S - Audio Codec Interface Jeg lastet ned en "Audio Driver Package" fra nVidias hjemmeside, men den aner jeg ikke hvordan jeg skal installere. Den inneholder ingen setup-fil. Jeg aner ikke helt hvordan jeg skal fikse dette, og er veldig takknemlig om noen kan hjelpe, nevøen min begynner å bli utålmodig. Kan det være at jeg må ha noen drivere til hovedkortet, og skal jeg da lete etter driver til selve hovedkortet eller chipsettet? Endret 16. juli 2005 av labrekke Lenke til kommentar
Moltrez Skrevet 16. juli 2005 Del Skrevet 16. juli 2005 Jeg fant farlig lite drivere til det hovedkortet på Epox sin hjemmeside. Men det du kan prøve på lydkort driverne, er og "extracte" filene til en mappe som du f.eks kaller "Nvidia drivers", inn i enhetsbehandlig -> lydkortet -> Så browse deg fram til mappen med driverne. Kanskje det fungerer. Finn fram cd'en fra Epox med drivere, og installer alle driverne som er der, for det så ikke ut som om at Epox har lagt ut drivere til det hovedkortet på sin hjemmeside. Fant noe nå, på Epox sin hjemmeside. Se her, og installer iallefall chipset driverne, og audio driverne (Hvis du bruker det innebygde i hovedkortet installerer du disse, istedet for den fra nvidia). Håper du får fikset det Lenke til kommentar
PerB Skrevet 16. juli 2005 Del Skrevet 16. juli 2005 Har du en CD som ble levert med maskinen? Denne vil ofte inneholde hovedkortspesifike drivere som må installeres. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå