Gå til innhold

Forslag til nytt grafikkort til bruk under Linux

Anbefalte innlegg

Hei.

Er det noen her som har en anelse om hva som trengs ca. av hardware for at transset opacity på vinduer osv. skal fungere noen lunde glatt i xorg?

På min maskin går det i sneglehastighet om jeg skrur det på, på tross av at det faktisk ser ganske nice ut.

xcompgr (skyggeeffekter) har jeg også på med med kun denne på er det ingenting merkbart tap av ytelse/lagg osv.

Det er bare bull**** og "oppgradere" iht. tulleting som dette, men iforbindelse med at jeg likevel skal spandere noen oppgraderinger på maskinen i august fikk jeg lyst å se nærmere på dette. Samt å ha endel bedre 3d muligheter i linux enn det jeg har hatt til nå.

Hardwaren min er som det står i signaturen, XP2600 cpu, 256MB ram, ati radeon 7000 m/64 MB minne og 40GB hd. Forøvrig er det ram, hd og grafikkort som skal oppgraderes..

Det jeg trenger er forslag til et helt greit grafikkort som fungerer bra i Linux, antar det blir nvidia et eller annet? -og som takler overstående overkommelig og gir meg kurant med FPS i quake3 og wolfenstein. Er det støyfritt eller bortimot støyfritt er dette også bare en fordel.

Påforhånd takk for svar. Beklager litt rotete innlegg. Håper de fleste forstår seg på den :whistle:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Composite og slikt trenger faktisk ikke så high-end maskinvare selvom man kanskje skulle tro det. Så vidt jeg vet skulle Radeon 7000 være nok til å få det til å gå i en akseptabel fart. Du har vel aktivert maskinvareaksellerering? Hvis du likevel vil kjøpe et nytt kort er hvilket som helst NVIDIA-kort over FX 5*-serien og med unntak av 6850 et godt valg.

Lenke til kommentar

Foreløpig er faktisk dri av, har litt problemer med stabilitet på det. Strever med saken... Men ytelsen er heller ikke noe å skryte av på kortet. :roll:

Men trodde slikt som composite gikk mer på skjermminne osv? Og kanskje også systemminne som det heller ikke er all verden av på maskinen min for øyeblikket.

Lenke til kommentar

Men da antar jeg du også bruker nvidia sine drivere og har 3d akselerasjon. ?

Er det noen som har erfaring med radeon kort under linux og vet "trikset" med å få stabil dri?

Kjører kernel: 2.6.12 og bruker dri som følger med.

Xorg versjon: 6.8.2

Edit:

Her er et uttdrag av relevante seksjoner fra xorg.conf filen min.. :

Section "Module"

Load "dbe" # Double buffer extension

SubSection "extmod"

Option "omit xfree86-dga" # don't initialise the DGA extension

EndSubSection

Load "type1"

Load "freetype"

Load "synaptics"

# Load "glx"

# Load "dri"

EndSection

####

Section "Device"

Identifier "VESA"

Driver "radeon"

Option "RenderAccel" "true"

Option "AGPMode" "4"

Option "AGPFastWrite" "true"

Option "PageFlip" "true"

# Option "UseFBDev" "false"

# Option "DPMS" "true"

VendorName "ATI Technologies Inc"

BoardName "Radeon RV100 QY [Radeon 7000/VE]"

VideoRam 65536

BusID "PCI:2:0:0"

EndSection

Endret av alaruz
Lenke til kommentar
Foreløpig er faktisk dri av, har litt problemer med stabilitet på det. Strever med saken... Men ytelsen er heller ikke noe å skryte av på kortet.

Men trodde slikt som composite gikk mer på skjermminne osv? Og kanskje også systemminne som det heller ikke er all verden av på maskinen min for øyeblikket.

Uten DRI er nok alt ganske håpløst. Husk at composite bruker OpenGL, som DRI forbedrer hastigheten på drastisk.

Endret av Gimper
Lenke til kommentar
Foreløpig er faktisk dri av, har litt problemer med stabilitet på det. Strever med saken... Men ytelsen er heller ikke noe å skryte av på kortet.

Uten DRI er nok alt ganske håpløst. Husk at composite bruker OpenGL, som DRI forbedrer hastigheten på drastisk.

Håpløst ? Trenger ikke DRI for å få et fungerende og raskt grafisk miljø.

(selv med svak maskinvare)

Dessuten, ATI hadde et eller annet prosjekt med Xfree.org om utvikling av drivere, men NVIDIA leder soleklart på den fronten. De har drivere til samtlige grafikkort, og det funker utmerket, og det er lett å installere.

Lenke til kommentar

Takker for svar til samtlige i denne tråden. :) Setter pris på det, grafikkort i linux har alltid vært et av de større "mysterium" for meg..

Men jeg kommer sansynligvis til å kvitte meg med 7000 kortet og bytte det i noe bedre likevel. Til fordel for et kort som gir noe mer fps i spill som quake3 og rtcw som jeg liker å fyre opp til tider. Hvis jeg fyrer opp dri, som tidvis er ustabilt hos meg får jeg ikke kjørt overstående spill mer eller mindre glatt med større oppløsning enn 640x480 i oppløsning.

Lenke til kommentar

Hvis du tenker på et nyere ATI kort så husk at de offisielle ATI driverne fortsatt suger. Med Radeon 9700 kortet mitt får jeg fortsatt bare halve ytelsen av GF4 kortet mitt. Vet ikke om ATI driverne støtter composite engang, har aldri prøvd.

Lenke til kommentar
Er ikke helt sikker, men tror at noen av de eldre Matrox-kortene (ala G-serien) har god driverstøtte i GNU/Linux. Men ikke ta mitt ord for det. Undersøk heller litt på internett dersom du er interessert.

Matrox er ikke å anbefale.

Lenke til kommentar

har bare hatt gode erfaringer med geforce kort i alle fall. Både "geforce2 mx400", "geforce 4 ti4200" og mitt nyeste "geforce 6600GT" har fungert som smurt med nvidia sine drivere. Har ikke spilt spill som har krevd enorm 3d ytelse, men tuxracer går i alle fall glatt med alle nevnte kort. Har også spilt en del heroes3, men der er vel ikke 3dstøtten noe stort behov...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...