Gå til innhold

Minitest av 7800 GTX /X850 XTPE.

Boralis

Anbefalte innlegg

Bra test, men det jeg er nysgjerig på er når kan man forsvare en slik oppgradering. Vil man merke forskjell på kortene med alt på maks under 1280x1024 som de fleste av oss har, eller vil man måtte investere i en større skjerm også for å få noe ut av oppgraderingen?

Er det, egentlig, overhodet mulig å forsvare et skjermkortkjøp til 5000kr :!:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bra test, men det jeg er nysgjerig på er når kan man forsvare en slik oppgradering. Vil man merke forskjell på kortene med alt på maks under 1280x1024 som de fleste av  oss har, eller vil man måtte investere i en større skjerm også for å få noe ut av oppgraderingen?

Nja, det spørs vel mye hvilke spill det er snakk om. Har selv 7800GTX og kjører 1280x960 på det meste. Hadde 6800GT tidligere, og kunne med det kjøre med max på de fleste spill, men på f.eks. Battlefield 2 og Doom 3 måtte jeg inngå enkelte kompromiss. Hadde forsåvidt grei nok gjennomsnittlig FPS i begge spillene med alt på max, men opplevde til tider framedrops som gjorde at det hakket. For meg så er det viktigste med et skjermkort hvor lav FPS det gir. Med 7800GTX, så dropper jeg aldri under 60 uansett hva spill jeg spiller og hvilke innstillinger jeg kjører med.. Så det kan være verdt det, alt etter hvilke krav du stiller til FPS.

(Så har jo du den fordelen at du kan oppgradere til f.eks. denne skjermen (Dell Ultrasharp 2405FPW) uten å måtte bekryme deg over om skjermkortet ditt kommer til å takle den. Jeg vet iallefall hva som står på ønskelisten min til høsten!)

Lenke til kommentar
Da kan det feks stå 510/1320 på den ene testen og 455/1340 på den andre :hmm:

Pussig. Regner med det har sammenheng med at kortet kjører med ulike klokkehastigheter på ulike deler av kortet. Den såkalte "Geometric Delta Clock"en kjører med 40MHz over klokkehastigheten på resten av kortet. Det er denne klokkehastigheten 3dmark05 leser av. Sannsynligvis så er det vel sånn at 3dmark03 leser av core/minne-hastigheten som er den "riktige" hastigheten. De tallene du nevner, er de nøyaktige, eller er det kanskje snakk om 40MHz forskjell?

[Link]

Lenke til kommentar
Sant sant. Men hvis man først skal ha et slik, må det jo gi en bedre ytelse enn det gamle. En ting er alle de numrene man kan få opp på grafer og slikt, men vil det oppleves bedre?

Vel som sagt så tviler jeg på at du merker forskjell i innstilinger opp til 1200 x 1024 på disse kortene, men over dette og med AA/AF på så kan det vel merkes.

Prismessig er det heller ikke så store forskjellen på de to kortene jeg testet, ca 500kr. Så om du skal oppgradere fra noe som er for dårlig eller du bare skal ha et toppkort hadde jeg valgt 7800 GTX uten tvil, men sitter du på et 800 XT PE, 850 XTPE eller et Ultrakort i dag er ikke en oppgradering noe du vil merke mye til .

Lenke til kommentar
Da kan det feks stå 510/1320 på den ene testen og 455/1340 på den andre :hmm:

Pussig. Regner med det har sammenheng med at kortet kjører med ulike klokkehastigheter på ulike deler av kortet. Den såkalte "Geometric Delta Clock"en kjører med 40MHz over klokkehastigheten på resten av kortet. Det er denne klokkehastigheten 3dmark05 leser av. Sannsynligvis så er det vel sånn at 3dmark03 leser av core/minne-hastigheten som er den "riktige" hastigheten. De tallene du nevner, er de nøyaktige, eller er det kanskje snakk om 40MHz forskjell?

[Link]

Mulig men dette skjer ikke på ATI kortet :hmm:

Lenke til kommentar
Snekkern: Angående den gips-greia.. Har minne-brikkene også blitt påført "kjølepasta", eller er det kun selve prosessoren? Er vel litt stress å påføre kjølepasta på hver enkelt minnebrikke, spesielt siden det ligger minnebrikker på oversiden av kortet også..

Det som er avbildet var fra minnebrikkene på begge sider av kortet, på selve prosessorn var det noe lignende stoff dog uten "gassbind" iblandet. :)

Lenke til kommentar
Det som er avbildet var fra minnebrikkene på begge sider av kortet, på selve prosessorn var det noe lignende stoff dog uten "gassbind" iblandet. :)

Da har jeg skaffet meg et prosjekt i kveld! Regner med du bruker Arctic Silver 5? Hvordan påførte du kjølepastaen? En liten dråpe på hver minnebrikke som blir jevnet ut av kjøleren, eller smørte du det ut?

Lenke til kommentar
Det som er avbildet var fra minnebrikkene på begge sider av kortet, på selve prosessorn var det noe lignende stoff dog uten "gassbind" iblandet.  :)

Da har jeg skaffet meg et prosjekt i kveld! Regner med du bruker Arctic Silver 5? Hvordan påførte du kjølepastaen? En liten dråpe på hver minnebrikke som blir jevnet ut av kjøleren, eller smørte du det ut?

Jeg brukte en Qtips og smurte ut med den, spesielt under den lille sorte kjølern bak på kortet må du være nøye da disse er veldig små. tror der står 6 stk på ca 5 x 5 mm hver.

Lenke til kommentar
Her er hva futuremark oppgir på 7800 GTX kortet:

3D 05 : Core Clock 546 MHz

Memory Clock 1410 MHz

3D 03 :Core Clock 450 MHz

Memory Clock 1411 MHz

Det jeg hadde kortet på i begge testene var : 501/ 1400

Pussigere og pussigere.. 3dmark05-scoren stemmer forsåvidt, da den ligger ca. 40MHz over standard på core, og 10 ekstra på minnet kan vel kanskje sees på som et "naturlig avvik". 10/1400 er jo tross alt en ganske liten variasjon. Dersom du ser gjennom det som står i linken som jeg linket til tidligere, så ser man at disse 40MHz'ene det er snakk om ikke nødvendigvis er nøyaktige, kan godt hende at klokkeinnstillinger man foretar på minnet også gir små variasjoner.

Men hvorfor viser 3dmark03 50 for lite på core? Now, that's a conondrum.. Du kan jo kanskje prøve å sende en epost til Hilbert ved guru3d (fra linken tidligere). Tror han har en morbid fasinasjon for slike ting..

Lenke til kommentar
Snekker'n testa med en standar 3500+ mens du fyrte løs på din FX55, som du snart skal selle, ikke sant, ( så din annonse)

Han fikk 7600++ mens du fikk 8200++ dette skal stemme.

Han kjørte sin 3500+ på 2880 MHz da, 280 Mhz mer enn meg. Nok til at cache forskjellen ikke betyr noe mer. Men Gainward kortet har jo en default core på 470 Mhz da, så kan være det. Eller noe annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...