Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Spørsmål anng ip adresser

Anbefalte innlegg

Heisann.

Har internett fra NGT med netopia ruter. Har kjøpt en Linksys WRT54G da jeg har en bærbar pc som skal ha trådløst nett, og en stasjonær som har kabel.

Alt virker helt fint, bare lurer på en ting.

Har hørt at hvis man putter nettverkskabelen som går fra netopia ruteren inn i en av de fire nettverksportene i linksys ruteren (altså ikke WAN porten), så fungerer den som en switch. Dette er praktisk da jeg ikke ønsker å ha en ekstra ruter "utenpå" den jeg allerede har. Når jeg gjør det på denne måten får pcne utdelt ip 10.0.0.2 etc. Netopia ruteren er 10.0.0.1.

Når jeg setter nettverkskabelen i WAN porten får pcne ip: 192.168.1.1 osv. Begge deler fungerer utmerket. Men jeg ønsker å ha 10.0.0.2 osv, da dette er ip'r som gis fra netopia ruteren (som jeg igjen har åpnet NAT porter til de respektive pcne).

Begge måtene fungerer, men når jeg ikke bruker wan porten klarer jeg ikke å få access til liknsys ruteren ved å skrive 192.168.1.1 i iexplorer. Men det fungerer så fort jeg setter internett kabelen i wan porten.

Noen som kan forklare meg litt om dette?

Er mest nysjerrig, også hadde det vært fint å kunne konfigurere ruteren uten å bytte om kabel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først bør du søke litt, da det du beskriver har vært tatt opp en del ganger.

Løsningen på ditt problem er å gi Linksys-ruteren en IP som er i samme adresseområde som Netopiaen deler ut. F.eks. 10.0.0.2. Denne skal settes på ruterens LAN-interface (lokal ip). Evt. kan du reservere en DHCP-lease i Netopiaen slik at ruteren alltid får samme IP.

I tillegg bør du slå av dhcp-serveren i linksys-ruteren.

Lenke til kommentar

Takker og bukker!

Har faktisk lest og søkt en god del, men fant ikke akkurat denne problemstillingen at jeg ikke kom inn på routeren. Nå satt jeg linksys til 10.0.0.4, og får tilgang på den selv om jeg ikke bruker WAN porten!

Må bare spørre litt til i samme slengen...

Hva er forskjell om dhcp er aktivert eller deaktivert?

Fungerer den nå som en ren switch? altså ingen porter stengt osv?

Lenke til kommentar

Viss du deaktiverer dhcpen og lar kabelen frå NGT-routeren gå inn på LAN-portene til Linksysen så skal det danne eit lokalnettverk og ein slepper unna dobbel NATing.

Berre husk at det skla vere kryssa kabel mellom NGT og linksysen då.

Oppsettet fungere iallefall med netopia --> dlink

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...