Gå til innhold

trenger hjelp med slackware...


Anbefalte innlegg

har lastet nedog alt sånn stress, men så var det bare at jeg må jo instalere og alt sånn shit......

 

det er der den vanskelige biten kommer inn, hvordan gjør jeg det?

og jeg har win xp fra før, og vil helst beholde det er det mulig? i såfall hvordan?

og jeg er ikke noe erfaren når det gjelder linux/unix,

så please be gentle.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke er erfaren, ville jeg ikke ha valgt Slackware da den ikke er alt for nybegynnervennlig. Installasjonen er egentlig grei nok, hvis du har kjennskap til partisjonering og slikt, men hvis ikke, ville jeg anbefalt at du valgte deg en annen, enten Ubuntu, Fedora eller noe i den gaten...

Endret av drange_net
Lenke til kommentar

Du er tøff hvis du starter med Slackware. *respekt*

 

det er der den vanskelige biten kommer inn, hvordan gjør jeg det?

og jeg har win xp fra før, og vil helst beholde det er det mulig? i såfall hvordan?

og jeg er ikke noe erfaren når det gjelder linux/unix,

så please be gentle.

Jeg håper du har noen kunnskaper i partisjonering av harddisken? OK, vi sier det :)

Last ned et partisjoneringsprogram, som PartitionMagic, for å lage plass på harddisken din til Linux.

Når du så installerer Linux vil installasjonsprogrammet installere en bootloader som du kan sette opp til å boot winXP også. OBS, det er alltid lurt å installere windows før linux siden windows liker å overskrive bootloader til linux.

 

Ellers anbefaller jeg å ta en titt innom Slackware Book prosject. Det er det masse tips, en installasjons veiledning og annet nyttig.

 

Slackware er ikke "windows-brukervennlig", men slack er ikke veldig mye værre enn mange andre linux distroer. Den store forskjellen er at Slackware streber etter å være mest "Unix" av linux-distroene og har dermed ikke f.eks. alle disse grafiske programmene for konfigurering av basissystemet. Dette, pluss KISS (keep it simple stupid) filosofien og stort sett upatchede kjerner bidrar til at Slackware er meget stabilt, selv med de nyeste pakkene.

Lenke til kommentar
har lastet nedog alt sånn stress, men så var det bare at jeg må jo instalere og alt sånn shit......

Haha, lo litt når eg såg den setninga :!:

 

Som sagt er Slackware ikkje akkurat for nybyrjarar, så gå heller for Ubuntu f.eks (populær og bra)

Endret av objorkum
Lenke til kommentar

skal han ikke lære noe da? bare å lese dokumentasjon det så skal ha nok få det til etterhvert. når det er sagt er det ikke noe vanskeligere å partisjonere disken i Slackware installasjonen enn det er i Partition Magic. eneste forskjellen er vel at når man partisjonerer disken under Slackware installasjonen gjør man det uten å bruke Musa, men når man partisjonerer disken med Partition Magic så gjør man det grafisk. jeg synes noe at Installasjonen til Ubuntu var vanskeligere enn installasjonen til Slackware da. men det var vel fordi jeg hadde gått igjennom installasjonen til Slackware så mange ganger.

det første du gjør når man booter fra Slackware 10.1 nr1 må du velge kjerne. hvis du har IDE disker velger du bare standard kjerne.

 

når du har valgt kjerne skal du skrive cfdisk for å partisjonere disken din.

jeg bruker å lage 6 partisjoner til Slackware. jeg tror ikke du trenger så mange, men du må iallefall ha 1 til /boot og 1 til /swap. så må du velge at partisjoneringstabellen skal bli skrevet. etter det velger man quit. så må du mounte partisjonene som du har oppretta. /boot og /swap, mener jeg det var. etter du har gjort det kommer du jo til den tekstbassert installasjonen igjen. da skriver du setup for å velge hva du vil ha med i installasjonen, av programvare, spill osv. da er man i gang med installasjonen. ca. midt under installasjonen må du sette inn cd 2. når installasjonen er ferdig med å installere de forskjellige pakkene må du konfiguere litt. blant annet Lilo som er Slackware sin Bootloader.

så blir du spurt om du vil opprette en oppstartsdiskett til Slackware. der bruker jeg å velge ikke opprett. det var vel alt tror jeg.

 

rett meg hvis noe er feil her.

dette er iallefall dette jeg husker fra installasjonen av Slackware.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Det er så mye feil der at jeg orker ikke rette på alt.

Swap monteres ikke under /swap, men med verktøyet swapon.

Man trenger heller ikke swap hvis man har mye minne, selv om det er lurt å ha. /boot er også unødvendig med mindre man har en gammel BIOS som ikke vil boote etter sylinder 1024, og man har en stor rotpartisjon som ligger utenfor den.

Jeg nevnte rotpartisjon ja, / er nemlig den eneste partisjonen som faktisk kreves, den nevnte du ikke i det hele tatt.

 

Til trådstarter; Slackware er for spesielt interesserte, for deg er det bedre med en enklere distribusjon, som f.eks Ubuntu.

Ikke bry deg om rykter som sier at du er tøff eller «1337» ved å bruke Slackware. Det er tøffere med en Ubuntu-installasjon som virker og som du bruker, enn en Slackware-installasjon som ikke funker og bare tar opp harddiskplass.

Nybegynnere som prøver Slackware gir oftere opp enn nybegynnere som prøver Ubuntu.

Endret av zyp
Lenke til kommentar

Jeg motstrider de som er litt mer inn i linux her nå, men det får bare gå. Selv var slackware noe av det første jeg var borti. Hadde brukt redhat 10 minutter først, men ville gjerne over til slack for å lære det "the hard way". Har gått helt greit, så lenge du er villig til å bruke litt tid på det.

Lenke til kommentar
windows liker å overskrive bootloader til linux.

 

Du kan jo bare legge til linux i bootloaderen til windows, men da ser det jo ikke like kult ut når du skal dra en showoff for kamerater.

 

Anyways, Slackware er ikke den tøffeste distroen å begi seg ut på, det finnes verre. Jeg startet med slackware i 2000, og bruker slackware den dag i dag.

Hvis du har ORK og GIDDER å gjennomføre det, vil du sitte igjen med bra kunnskaper om linux i etterkant. Hvis ikke velger du "tøff-gamer-som-er-wannabe-linux" metoden, dvs en distro med grafisk installasjon.. Ikke at jeg har peil på de typene, det er sikkert nevnt et sted oppi her.

Lenke til kommentar

det er nettop partisjoneringen som er vanskelig.... har bare 40 gb harddisk og den er ikke delt, men har 15 gb ledig på den... så jeg har 8 mb til å lage nye partisjoner, :whistle:

 

så... er det noe håp for meg? :ermm:

 

EDIT: som partisjon skal jeg lage: ext2, ext3 eller swap?, og hvor stor trenger den å være?

Endret av Tob2k
Lenke til kommentar
Du kan jo bare legge til linux i bootloaderen til windows, men da ser det jo ikke like kult ut når du skal dra en showoff for kamerater.

 

Anyways, Slackware er ikke den tøffeste distroen å begi seg ut på, det finnes verre. Jeg startet med slackware i 2000, og bruker slackware den dag i dag.

Hvis du har ORK og GIDDER å gjennomføre det, vil du sitte igjen med bra kunnskaper om linux i etterkant. Hvis ikke velger du "tøff-gamer-som-er-wannabe-linux" metoden, dvs en distro med grafisk installasjon.. Ikke at jeg har peil på de typene, det er sikkert nevnt et sted oppi her.

Siterer deg en gang til, sånn at alle igjen får se hvor flink du er ;).

 

Man kan bruke GNU/Linux også fordi man bare vil ha noe funksjonelt som funker. Man trenger ikke å være enten show-off eller "wannabe". Noen brukere har for lengst flyttet ut fra gutterommet og trenger ikke å vise seg for å få selvtillit ;).

Lenke til kommentar
som partisjon skal jeg lage: ext2, ext3 eller swap?, og hvor stor trenger den å være?

La hovedpartisjonen ( / ) være en ext3- eller reiserfs-partisjon. Hvis du har lite minne bør du kanskje også lage en swap (virtuelt minne)-partisjon ved siden av. Sistnevnte er ikke helt nødvendig, og det er også mulig å la swap være en fil.

Lenke til kommentar
Siterer deg en gang til, sånn at alle igjen får se hvor flink du er ;).

 

Man kan bruke GNU/Linux også fordi man bare vil ha noe funksjonelt som funker. Man trenger ikke å være enten show-off eller "wannabe". Noen brukere har for lengst flyttet ut fra gutterommet og trenger ikke å vise seg for å få selvtillit ;).

Jeg bare skrur hjernen min tilbake et par hakk, slik at jeg tenker som hovedstolen av brukere her.

 

Såklart er det tøft å komme på et "LAN" (dvs, 2-3 kamerater hjemme hos mor) og vise fram linuxmaskinen sin.

Og selvtillit burde ikke komme av prestasjoner du har foran dataskjermen, du har kanskje ikke kommet over det stadiet enda.

Lenke til kommentar

En fancy bootloader er da ikke noe å vise frem, da stiller man i klasse med de som forandrer skin på xp og viser det frem.

Det som derimot er noe å vise frem er hvor problemfritt og effektivt systemet er, sammenlignet med Windows.

Sist gang jeg var på et lan med noen kompiser så drev jeg å ryddet i filene, flyttet og slettet ting. Jeg brukte selvfølgelig kommandolinja, og det går raskere enn å klikke og styre med musa. En kompis som sto og så på var imponert og sa at han måtte legge inn Linux og lære seg det «en gang».

Lenke til kommentar
hmm.... ja nå har jeg instalert det....

 

så kommer det bare noe rart noe....

instalasjonen sier jeg er ferdig, men jeg har liksom 2 cder til overs :dontgetit:

 

btw, ikke mobb fordi jeg ikke kan noe.... :blush:  :)

Heilt ærleg, slik som du uttalar deg trur eg du bør halde deg borte frå Slackware. Om du har null peiling, og ikkje er villig til å lese, leite sjølv og bruke Google, så kjem du til å bli ein som spør om ALT her, og det er ikkje lite.

 

så kommer det bare noe rart noe....

 

Trur du det gjer at vi kan hjelpe deg? Du må i så fall sei kva problemet er.

 

Du treng berre 2 CDar for å legge inn ein full installasjon av Slackware.

 

TIPS: Gå for Ubuntu.

Endret av objorkum
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...