Gå til innhold

DivX på DVD

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:

covah skrev (2002-07-30 10:05):

Pr. idag finnes det ingen DVD spillere som spiller avi/divx. Tenk over saken i 2 sekunder, så skjønner du også hvorfor.

Hvorfor skal ikke det være mulig? Det er blitt gjort med DVD spiller, det er også gjort med en X-box!

Hvis det at DivX er ulovlig du tenkte på, så kan jeg fortelle deg at det finnes lovlige versjoner av DivX. (gjettet)

Lenke til kommentar

xbox er en pc.. derfor klarer den det. tipper flertallet av dvd spillere ikke har kraftig nok hardware til å dekode divx i max kvalitet. og hvorfor skulle produsenter gidde å bruke tid og penger på å implementere divx funksjonalitet? de vet jo at det bare er en promille av markedet som bryr seg....

Lenke til kommentar

Quote:

mad_arab skrev (2002-07-30 10:31):

xbox er en pc.. derfor klarer den det. tipper flertallet av dvd spillere ikke har kraftig nok hardware til å dekode divx i max kvalitet. og hvorfor skulle produsenter gidde å bruke tid og penger på å implementere divx funksjonalitet? de vet jo at det bare er en promille av markedet som bryr seg....

'

Akkurat som EN dvd DEKODER mpg2 STREAMEN KAN DEN OGSÅ dEKODE EN mpg4 STREAM, hvis man har satt inn og programmert en dekoder som fungerer. Det hele er bare elektronikk!

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hva du prøver å si.. Det jeg sa i innlegget mitt står jeg ved. I slike spillere er det sjelden mer hardware enn det som er nødvendig, og neppe krafigere og dyrere enn det som trengs til oppgaven. Det vil derfor koste endel penger og tid å utvikle divx funksjonalitet, og slik situasjonen er nå, hvorfor skal de store produsentene rett og slett gidde? Etterspørselen etter en slik funksjon er forsvinnende liten...

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-30 11:55, mad_arab skrev:

Jeg skjønner ikke hva du prøver å si.. Det jeg sa i innlegget mitt står jeg ved. I slike spillere er det sjelden mer hardware enn det som er nødvendig, og neppe krafigere og dyrere enn det som trengs til oppgaven. Det vil derfor koste endel penger og tid å utvikle divx funksjonalitet, og slik situasjonen er nå, hvorfor skal de store produsentene rett og slett gidde? Etterspørselen etter en slik funksjon er forsvinnende liten...

1. Det er allerede utviklet en chip som gjør DivX-dekoding. Tom's hardware har hatt en review av et kort som bruker denne chipen. Se http://www.tomshardware.com/video/02q2/020...0621/index.html

2. Hvordan vet du at etterspørselen er forsvinnende liten? Jeg ville veldig gjerne hatt en DVD spiller med DivX-mulighet. Betaler glatt en 1000-lapp ekstra for en DVD-spiller som takler DivX.

Lenke til kommentar

greit nok at det er lett i f.eks kiss spillere. men i spillere som ikke består av pc deler vil det koste litt research, også fordi kvaliteten på disse er en smule høyere en kiss skrapet..

Og når det gjelder markedet.. vi i hw miljøet har en tendens til å se skjevt på det som foregår. etterspørselen etter spillere som takler divx er marginal... fordi de fleste ikke aner at divx eksisterer og langt mindre gidder å laste ned... i tillegg så piratkopierer ikke flesteparten av norges befolkning filmer heller...

[ Denne Melding var redigert av: mad_arab på 2002-07-30 12:10 ]

Lenke til kommentar

Saken er jo den at DivX :wink: baserer seg på Mpeg4 teknologi og er i siste versjon kompatibel med denne. derfor er det mulig for f.eks Sigma sitt kort å decode Divx filmer.

Selv om spiller som kjøpes på elkjøp idag nok ikke er i stand til å ta dette formatet er det nok ikke lenge før det er mulig . Mpeg4 kommer for fult og er tenkt en stor rolle f.eks innen det å lagre dine egne opptak i Mpeg4 fra DVI kamera o.s.v. for så å kunne sende hele ferie opttaket til venner å familie på en cd. og skal vel også brukes til å levere digitale TV sendinger i fremtiden. Mpeg4 er jo også mye mer en en videocodec, men definerer også hvordan man kan legge på tekst og annen info oppå/ved bildet (som børs tickere og slik som ofte ruller under bildet på CNN). Istedet for å gjøre det til en del av selve videostrømmen og så måtte code/decode denne informasjonen som lett kan legges opp med enkle grafikk rutiner og da vil kreve en brøkdel av båndbredden.

Selv går jeg for SVCD formatet i dag. siden min DVD leser og spiller dette formatet. Og kvaliteten på SVCD er jo helmaks. i noen tillfeller er det faktisk vasnkelig å se forskjell på en SVCD og en DVD og Mpeg2 har ikke dette "grå aktige filteret" som ofte oppstår på DivX (ser ut som filmen vises bak et veldig tynt matpapir... vanskelig å forklare men oppsatår ofte på litt mørke filmer med lav bitrate).

Men at Mpeg4 (divx) vil bli støttet av de fleste DVD spillere i nær fremtid er jeg ganske sikker på, og kanskje vi kommer til å se en DVDII standard om noen år ??

G.

Lenke til kommentar

Quote:

Hvis det at DivX er ulovlig du tenkte på, så kan jeg fortelle deg at det finnes lovlige versjoner av DivX. (gjettet)

Selvsagt vet jeg at Divx er lovlig, men det spiller ingen rolle. Poenget er at filmbransjen har så stor makt over DVD spiller produsentene (mange er, sånn som feks Sony, på begge sider). De vil ikke skyte seg selv i foten ved å produsere DVD spillere som også takler Divx (mpeg4).

Nå finnes det chip'er beregna for DVD spillere som dekoder mpeg-4 (sånn som denne, som faktisk også dekoder mp3 og WMA i tillegg), men da er vi tilbake til det med å skyte seg selv i foten. For selv om selve Divx standarden er lovlig, så er jo 99,99% av filmene det ikke.

Edit: fixa link

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: covah på 2002-07-30 12:43 ]</font>

[ Denne Melding var redigert av: covah på 2002-07-30 12:44 ]

Lenke til kommentar

DivX-implementasjoner i stasjonære dvdspillere kommer. Det kan jeg nesten garantere.

Både Texas Instruments og Sigma Design har implementert MPEG-4 dekoding i hardware, og disse løsningene har blitt lisensiert av dvdspillerprodusenter, uten at TI og SD vil gå ut med navn, svjv.

Maskinkraftdiskusjonen faller på sin egen urimelighet, det kreves ikke en P4 2GHz for å dekode MPEG-4. Spesialiserte hw-løsninger har en helt annen slagkraft i sitt område enn hw som må utføre mange forskjellige oppgaver.

Lenke til kommentar

Quote:

LarsC skrev (2002-07-30 12:46):

Maskinkraftdiskusjonen faller på sin egen urimelighet, det kreves ikke en P4 2GHz for å dekode MPEG-4. Spesialiserte hw-løsninger har en helt annen slagkraft i sitt område enn hw som må utføre mange forskjellige oppgaver.

Nettop, det er ikke en "PC-CPU" som dekoder DVD, og det er mulig (er gjort før) å lage en "DivX-CPU" som kan dekode en DivX stream. Der er her bare snakk om en liten chip på kanskje 4x4cm som gjør hele jobben!

Lenke til kommentar

Hallo!!!

Klart det er teknisk mulig, det er jo ikke engang en diskusjon.

Tror dere Sony/Phillips osv. kommer til å produsere DVD spillere med Divx støtte? Kanskje endel av de spillerene som er produsert i Kina og deromkring får det etterhvert, men de store kommer neppe til å støtte det med det første (sjekk posten min litt lenger opp om å skyte seg selv i foten).

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-30 14:10, Killer_DT skrev:

Nettop, det er ikke en "PC-CPU" som dekoder DVD, og det er mulig (er gjort før) å lage en "DivX-CPU" som kan dekode en DivX stream. Der er her bare snakk om en liten chip på kanskje 4x4cm som gjør hele jobben!

En CPU er veldig avansert. En dekoderchip er langt fra så avansert. Du trenger mer enn kun den ene chipen også, men det er en annen diskusjon :wink:

Ellers så er jeg enig.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-30 12:08, mad_arab skrev:

greit nok at det er lett i f.eks kiss spillere. men i spillere som ikke består av pc deler vil det koste litt research, også fordi kvaliteten på disse er en smule høyere en kiss skrapet..

Og når det gjelder markedet.. vi i hw miljøet har en tendens til å se skjevt på det som foregår. etterspørselen etter spillere som takler divx er marginal... fordi de fleste ikke aner at divx eksisterer og langt mindre gidder å laste ned... i tillegg så piratkopierer ikke flesteparten av norges befolkning filmer heller...

Jeg tror ikke det trengs mye research for å få inkludert DivX-dekoding. Det er bare snakk om å integrere en ferdig laget MPEG-4 dekoder chip i en spiller. Det er MYE lettere enn å designe sin egen. Chipen som sitter på Sigma-kortet takler også å dekode MPEG-2 (=>DVD format), så man trenger bare 1 dekoder-chip. Dvs. det blir ikke så ille dyrt.

Regner med at det er mange også utenfor hardware-miljøet som også vil være interessert. Tviler på at det bare er vi som laster ned filmer fra nettet. Men jeg er enig i at markedet er en god del mindre enn for rene DVD-spillere foreløpig. På verdensbasis vil markedet likevel være stort.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...