Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Dele internett med XP og 2000

Anbefalte innlegg

Hei

Dette problemet har sikkert vært oppe mange ganger før. Men jeg får det ikke til å fungere!!!

Jeg har en linux-boks som er min gateway til internett. Den deler ut ip'er til min XP-maskin. Da får XP ip 192.168.1.101

I min XP maskin har jeg satt inn 2 nettverkskort. Ene mot gatewayen og det andre mot en 2000 maskin.

Kan jeg få en grei beskrivelse hvordan jeg skal sette opp dette riktig ?

Begynner å bli lei nå....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-07-30 08:36, Guybrush skrev:

Hei

Dette problemet har sikkert vært oppe mange ganger før. Men jeg får det ikke til å fungere!!!

Jeg har en linux-boks som er min gateway til internett. Den deler ut ip'er til min XP-maskin. Da får XP ip 192.168.1.101

I min XP maskin har jeg satt inn 2 nettverkskort. Ene mot gatewayen og det andre mot en 2000 maskin.

Kan jeg få en grei beskrivelse hvordan jeg skal sette opp dette riktig ?

Begynner å bli lei nå....

Hvis poenget er at XP og 2000 maskina skal komme seg på internett så ville det kanskje vært mer naturlig og koblet begge pcen direkte til linux-gatewayen? Det kan du enten gjøre ved å anskaffe deg en hub, eller sette det ekstra nettkortet du har til overs inn i linux-gatewayen din. På den måten så deler den ut ip/gateway/dns til både XP og 2000 maskina di. Kan hende du må bare konfigurere dhcp'en litt slik at den bruker begge nettkorta. Kan også hende du må sette opp noe forwarding mellom nettkortene slik at du kan kommunisere mellom begge pcene og begge nettkortene mot isdnkort/adsl eller hva du har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...